Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga åäö i Internet Explorer - fungerar i Firefox

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Hur kan det komma sig att texten blir annorlunda på Internet Explorer gentemot Firefox? Internet Explorer visar inte å, ä eller ö, medans Firefox visar sidan som den ska.

Jag har satt in följande kod längst upp på HTML-koden, vilket jag trodde skulle hjälpa:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Men Internet Explorer visar ändå samma fel, någon som har något tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 07:24

Sätt encoding till utf-8 samt sätt dokumentet till utf-8 så bör dina problem vara lösta. Kolla även att servern kör samma text encode.

Ursprungligen av 20hz:

Sätt encoding till utf-8 samt sätt dokumentet till utf-8 så bör dina problem vara lösta. Kolla även att servern kör samma text encode.

Hur kollar man vad servern kör? Kan man kolla det själv, eller måste man kolla med webhotellet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-23 08:27
Ursprungligen av Patrik D:

Hur kollar man vad servern kör? Kan man kolla det själv, eller måste man kolla med webhotellet?

Har du SSH access? Lättast är nog ringa dem och fråga ja.

Jag kanske ska gå in lite närmare med mitt problem. Jag har hittat ett gammalt PHP-script på internet, på något forum som listar alla mappar och filer i en viss mapp som man anger.

Det funger faktiskt helt okej, förutom att å, ä, ö inte kommer med när man ska ladda ner filen i IE, men fungerar galant i FF. Om en fil tex heter Smörgåsbord.pdf, så blir det istället Smrgsbord.pdf.

Här är länken som skriver ut:

<a href="{$_SERVER.PHP_SELF}?download={$cwd}{$file.name}" target="_blank">{$file.name}</a>

Och här är koden för anropet:

if ($_REQUEST['download']) {
	$basepath = realpath(FILE_PATH).'/';
	$filepath = realpath(FILE_PATH.urldecode($_REQUEST['download']));
	if (substr($filepath,0,strlen($basepath))!=$basepath) die('Invalid filename');

	if (!is_readable($filepath)) die('Cannot access file');

	if ( (!defined('FILE_URI')) || (!FILE_URI) ) {
		send_file($filepath);
	} else {
		$uri = FILE_URI.substr($filepath,strlen($basepath));
		Header('Location: '.$uri);
	}

	die;
}

Är rätt ny på PHP, så säg till om någon mer kod behövs.

1
Bevaka tråden