iMac - är den för mig, och vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-18 16:32

Tjena,

Har en bunt stålar över och har börjat snegla på en iMac 27". Då jag börjar att på allvar producera musik är det användningsområde nummer 1 - skulle ni rekommendera iMac för detta? Och om så är fallet, vilken version? Har inte obegränsad budget, vill självklart hålla priserna nere, men det viktigaste är att den klarar av allt inom musik (ableton, logic?) helt fläckfritt. Ska jag köra på i7, eller duger i5 ? RAM?

Schysst om ni skulle kunna hjälpa mig,
Tack på förhand!

Mvh
MAQ

PS,
Har ingen som helst erfarenhet av Mac OSX om det nu skulle spela någon roll.

EDIT: Är det något annat jag borde konfigurera i beställningen får ni gärna tipsa! Har dålig koll, som sagt.

EDIT2: Shit, kommer på mer och mer hela tiden. Är det god tid att köpa iMac nu eller närmar sig en uppdatering? Lägger helst inte 20 lakan på en dator som är gammal om ett gäng månader.

Senast redigerat 2010-11-18 17:02
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-11-18 18:11

Bara såhär spontant så skulle jag tycka att det vore bäst med instegsmodellen utav Mac Pro eller en begagnad Mac Pro från blocket etc.

Jag tänker då på framtida expansion för ram, hårddisk och främst PCI portar som man kan använda till bra ljud och bild kort.

Vilken dator du behöver beror helt och hållet på hur du producerar musik. Du kan klara dig lika bra på en maskin som är 3 år gammal som en som är ny om 1 år, helt beroende på vad du ska göra med den. Jag vet en hel del människor som producerar musik på 13" Macbook, och dom klarar sig utan problem. Dom har dessutom hållt på ett tag, och när dom började var maskinerna "ännu sämre".

iMac funkar generellt jättebra till det mesta. Växer du ur den så har du troligtvis kommit till en nivå där du utan problem kan finansiera en mer kraftfull maskin.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-18 18:38

Tack för svaren!

Känns faktiskt som att det blir en iMac. Frågan är bara, i5 eller i7? Är skillnaden stor? Såvitt jag vet är det svårt (omöjligt?) att ändra prestandan i en iMac efter köp?

Tack på förhand,
MaQ

Rent spontant så borde skillnaden vara större mellan 4 & 8GB RAM än i5 & i7. Eller för den delen random datorhögtalare och ett par billiga studiomonitorer, ett ljudkort med dom anslutningarna man faktiskt behöver istället för det inbyggda, eller varför inte en vettig MIDI-kontroller istället för tgb + mus. Det finns ju mer saker att lägga pengarna på än rå datorkraft, det kan ju vara värt att göra det enklare att använda det man har.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-18 21:53

Tackar för hjälpen! Sitter redan på midikontroller och ljudkort, så inga problem där! Ska ta mig en funderare. Vad tror du om att köpa en nu? Har fått för mig att alla hänger här har stenkoll på produktionscykler och liknande, rätta mig om jag har fel.;)

Köpa nu, eller vänta tills nästa ?

Tack på förhand,
MaQ

1
Bevaka tråden