Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beatles finns nu på iTunes Store - dagens antiklimax?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-11-17 15:46
Ursprungligen av h_e:

Klassiskt västgötaklimax.

Vi västgötar håller inte med alls. Ett riktigt västgötaklimax vore Bröderna Djup på iTunes.
Jag köpte in ett Beatles-album och ett par låtar som jag inte hade sedan tidigare.
Lite kul att testa iTunes LP. Funkade fint på min AppleTV också.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-11-17 23:10
Ursprungligen av Macus:

Vi västgötar håller inte med alls. Ett riktigt västgötaklimax vore Bröderna Djup på iTunes.
Jag köpte in ett Beatles-album och ett par låtar som jag inte hade sedan tidigare.
Lite kul att testa iTunes LP. Funkade fint på min AppleTV också.

http://itunes.apple.com/se/album/id204665867

Blä. Jag älskar Beatles, men Blä. Mycket dum marknadsföring.

Ja jösses. Fast vad är mest pinsamt. PR-andelningens hybris eller 24 timmars globalt dreglande och flåsande från fanboys/girls. Snark.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-16 16:25

ok, är det nu man skall sluta använda Spotify?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 16:27

Äsch, antiklimaxer har väl Apple stått för tidigare. Och seriöst, en så stor sak som nya affärsmetoder skulle väl krävt en keynote, right?

Man får nog skylla sig lite själv om man trodde för mycket på det här; även om det var kaxigt skrivet på startsidan, kan man ju knappast påstå att Apple Inte brukar överdriva.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-16 16:48
Ursprungligen av Adzam 1:

Äsch, antiklimaxer har väl Apple stått för tidigare. Och seriöst, en så stor sak som nya affärsmetoder skulle väl krävt en keynote, right?

Man får nog skylla sig lite själv om man trodde för mycket på det här; även om det var kaxigt skrivet på startsidan, kan man ju knappast påstå att Apple Inte brukar överdriva.

Håller med fullständigt! Jag var hela tiden inställd på att det var Beatles. Hypen är skapad av mac-drömmare. Apple har alltid varit bra på att hypa saker och ting.

Ursprungligen av gunek:

Håller med fullständigt! Jag var hela tiden inställd på att det var Beatles. Hypen är skapad av mac-drömmare. Apple har alltid varit bra på att hypa saker och ting.

Så hajpen skapades Apple, men det var vi som skapade hajpen???
Självklart är detta ett giganiskt antiklimax, eftersom de utlovar att detta är dagen du aldrig glömmer. Säg det till dina barn/vänner om imorgon och bjud dem sedan på blodpudding. Anklaga dem sedan för att ha haft för stora förväntningar...
Så från ett företag som gett oss iPhone, iPad, iTunes, iMac, OS X, iOS osv. osv kommer här... En sämre digital version av Beatles än vad alla seriösa beatles-älskare redan har. Yey... Dagen vi önskar vi kunde glömma, men som för alltid kommer att vara fastetsad i våra minnen. Åtminstone för en låååång tid framöver.

Senast redigerat 2010-11-16 18:06
Ursprungligen av Fitinghoff:

Säg det till dina om imorgon och bjud dem sedan på blodpudding. Anklaga dem sedan för att ha haft för stora förväntningar...

Kunde knappt säga det bättre själv. Säg att du är en hejjare på att laga middag. Alltid tre-rätters och folk är supernöjda och pratar svinmycket om din mat. Rekommenderar den för vänner, berättar för vänner att du snart ska laga igen.... Så slår du på stora trumman och berättar att "imorgon ska jag bjuda er på något ni aldrig kommer glömma". Och voala, ut ur micron kommer en billys panpizza. Inte fan hade folk glömt den dagen heller!

Ursprungligen av PeeMaN:

Kunde knappt säga det bättre själv. Säg att du är en hejjare på att laga middag. Alltid tre-rätters och folk är supernöjda och pratar svinmycket om din mat. Rekommenderar den för vänner, berättar för vänner att du snart ska laga igen.... Så slår du på stora trumman och berättar att "imorgon ska jag bjuda er på något ni aldrig kommer glömma". Och voala, ut ur micron kommer en billys panpizza. Inte fan hade folk glömt den dagen heller!

Precis så. Pinsamt, Apple, verkligen pinsamt den här gången. De kunde väl åtminstone släppa iOS 4.2 idag som lite plåster på såren...

Tänk att det bara tog Beatles 10år att förstå att de kanske skulle distribuera digitalt. Allt är Beatles fel. Hade de inte satt sig på tvären hade inte Jobs hajpat!!!

Grymt citat på Macrumors:
"never owned any albums, tapes, or CDs by the Beatles. Now I can add digital audio files to that list."

Ursprungligen av PeeMaN:

Grymt citat på Macrumors:
"never owned any albums, tapes, or CDs by the Beatles. Now I can add digital audio files to that list."

Dagens citat! Saknar en "like" knapp nu!

Visst är detta en enorm hajp över ingenting för oss, men för Apple kan detta blir en kassako. Deras marknadsföring har ju nått ut på alla möjliga ställen så de är säkert nöjda.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-16 16:44
Ursprungligen av Scarecrow:

Visst är detta en enorm hajp över ingenting för oss, men för Apple kan detta blir en kassako. Deras marknadsföring har ju nått ut på alla möjliga ställen så de är säkert nöjda.

Det lär nog vara tvärt om, dom som saknat Beatles i iTunes lär ha fixat det på annat sätt, tror inte det blir någon överdriven stor försäljningsframgång.

Ursprungligen av x-per:

Det lär nog vara tvärt om, dom som saknat Beatles i iTunes lär ha fixat det på annat sätt, tror inte det blir någon överdriven stor försäljningsframgång.

Jag håller nog med där. Själv har jag varit Ärlige Erland med min musiksamling, men Beatles blev ful-digitaliserat för länge sen.

Jag hade hoppats på en elegant streamingtjänst a la Spotify. Exempelvis lyxen att kunna sortera album/artist i bokstavsordning...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-16 16:48
Ursprungligen av Scarecrow:

Visst är detta en enorm hajp över ingenting för oss, men för Apple kan detta blir en kassako. Deras marknadsföring har ju nått ut på alla möjliga ställen så de är säkert nöjda.

iTunes är ingen kassako, har aldrig varit det, utan det är alla spelare som är det.

Någon borde berätta för Steve om pojken som ropade varg.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-11-16 16:40

På sätt och vis är väl det lite stort. Beatles musik har ju varit föremål för massor av intriger och konstiga uppköp. Lennon-McCartney kom ju överens om hur deras musik skulle användas och det hölls... tills Yoko Ono sket i det och sålde rasket till... Michael Jackson... som fått ett tips av McCartney att de stora pengarna fanns i musikrättigheter (ironiskt va? )
När nu dessa giganter slutligen kommit med i den digitala tidsålderna finns det väl egentligen inga som kan hävda att de står över den digitala revolutionen. Kanske slutligen skivbolagen kan släppa sargen och komma med i matchen på riktigt och lämna CD-skivan ruttnande på historiens skräphög och vara lite mer tillmötesgående mot oss konsumenter? Tänk om de kunde inse att man kan tjäna pengar på att TILLGODOSE sina kunder istället för att försöka tjäna pengar på att låsa in dem? As if...

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2010-11-16 16:57

You have all been had....

Ni är alla satelliter som sitter och skriver av er till likasinnade. Detta är genialt ur ett "Brand-bygge" perspektiv. Man knyter ett varumärke med ett annat och värdet i Beatles som är starkt och tydligt oberoende om man gillar det/dem eller ej. De är rebeller, nytänkande uppskattade och allas kelgris. Rättighetsägarna tjänar på mediatiden och exponeringen. Reklammakarna som vill skapa känslor har lyckats både innan och efter 1500 GMT.

Rent ut sagt genialt. I like. (Men är självklart lite besviken på att det inte var något jag ville åt)

Ursprungligen av magric:

You have all been had....

Ni är alla satelliter som sitter och skriver av er till likasinnade. Detta är genialt ur ett "Brand-bygge" perspektiv. Man knyter ett varumärke med ett annat och värdet i Beatles som är starkt och tydligt oberoende om man gillar det/dem eller ej. De är rebeller, nytänkande uppskattade och allas kelgris. Rättighetsägarna tjänar på mediatiden och exponeringen. Reklammakarna som vill skapa känslor har lyckats både innan och efter 1500 GMT.

Rent ut sagt genialt. I like. (Men är självklart lite besviken på att det inte var något jag ville åt)

Det har sagts förut. Cyniskt och osant. Visst blev vi lurade, men den som bygger branding på att lura folk kommer knappast särskilt långt.
Och det finns, som antytts en massa nördfakta ikring detta. Som Apple Computer och Apple Records... yada yada... Och det ÄR en stor grej, men inget vi kommer att minnas denna dag för.
Jag kommer att minnas denna dag för att jag för första gången på allvar ifrågasatte Jobs genialitet och förmåga att leda Apple in i nästa årtionde. Detta luktar privat egoboost från Steves sida, och får porrsurfande på arbetstid att framstå som något man kan rycka åt axlarna åt.

Ursprungligen av bollman:

Tänk om de kunde inse att man kan tjäna pengar på att TILLGODOSE sina kunder istället för att försöka tjäna pengar på att låsa in dem? As if...

Men det är ju så Apple försöker göra hela tiden. Låsa in sina kunder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-16 16:47

Köper man inte mycket hellre dessa än Apples version?

Beatles - Digitalt remastrade - Musik - CDON.COM

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 16:52
Ursprungligen av Esa:

Köper man inte mycket hellre dessa än Apples version?

Beatles - Digitalt remastrade - Musik - CDON.COM

Kostar ju dock 1000 kr mer.

Jag förstår inte hur man kan bli så besviken.

De säger att de ska presentera en nyhet på iTunes.
De presenterar en nyhet på iTunes.

Folk som bygger upp en egen hajp, och förväntar sig revolutionerande saker, får skylla sig själva. Jovisst, formuleringen "...never forget" var lite tillspetsad... men vadå.. det är marknadsföring vi pratar om. Apple fick ju en hel del spaltutrymme idag. Mission accomplished.

Någon skrev här att han idag hatar Apple för första gången... Ja, den reaktionen är ju inte alls överdriven...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-16 17:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte hur man kan bli så besviken.

De säger att de ska presentera en nyhet på iTunes.
De presenterar en nyhet på iTunes.

Folk som bygger upp en egen hajp, och förväntar sig revolutionerande saker, får skylla sig själva. Jovisst, formuleringen "...never forget" var lite tillspetsad... men vadå.. det är marknadsföring vi pratar om. Apple fick ju en hel del spaltutrymme idag. Mission accomplished.

Någon skrev här att han idag hatar Apple för första gången... Ja, den reaktionen är ju inte alls överdriven...

Bra sammanfattat. Vi verkar nästan tillbaka till den gamla (goda?) tiden då varje ny produkt blev sågad vid fotknölarna vid lansering för att den hade för dåliga specs.

Världens största band för första gången i en digital musikbutik. 1-click shopping for the 1-click generation. Stor prestigeseger för Apple.

Ursprungligen av Esa:

Köper man inte mycket hellre dessa än Apples version?

Beatles - Digitalt remastrade - Musik - CDON.COM

Dyrare + att jag själv måste rippa dem till datorn. varför skulle jag köpa dem?

Apple kommer att tjäna massor på detta så det är säkert "A day that you'll never forget" för dem.

Jag tycker det är bra och är nöjd O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-16 20:22
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Dyrare + att jag själv måste rippa dem till datorn. varför skulle jag köpa dem?

Dom är inte komprimerande med en förstörande algoritm.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Dyrare + att jag själv måste rippa dem till datorn. varför skulle jag köpa dem?

Apple kommer att tjäna massor på detta så det är säkert "A day that you'll never forget" för dem.

Jag tycker det är bra och är nöjd O:-)

Äh, ska man köpa Beatles idag är det det här äpplet som gäller:
Äppel Päppel ---> 16GB USB's audio and visual contents will be provided in FLAC 44.1 Khz 24 bit and MP3 320 Kbps formats

Jag har bytt hjul och olja på bilen och tvättat och joxat och kom precis hem, så jag missade hela antiklimaxet. Rätt skönt :). Det var ju i alla fall en snygg bild på Beatlarna.

Och där försvann en del av nyfikenheten för Apples marknadsföring...

Har längtat efter att sluta jobbet, för att kolla in den spännande händelsen när jag kom hem....
Känner mig som en besviken pojk på julafton, som bara fick strumpor i olika färger...
Visst, Apple gör som de vill, men det kan knappast vara bra att göra kunder besvikna..
Om de är nöjda med dealen med Beatles, så kan de väl bara annonsera det, rakt ut..

En dag att komma ihåg?
Fan jag vill bara glömma den fortast möjligt.

Var är spriten?

Bevaka tråden