Vilken Mac för film?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2010-11-15 20:17

Hej all macfantaster! Jag håller på med film och kommer att jobba med canon 5d mark II och finalcut studio.

Då skall jag skaffa en macbook pro. Jag är egen företagare och vill få ner priser.

Skall jag köpa en ny macbook pro 15 för 16500 kr den minsta 15 modellen eller en begagnad från tidigare i år MacBook Pro 15,4"
- Core2Duo 2,52Ghz
- 4 GB RAM 320 GB hårddisk för 12500 ?? (med garanti 3 år)

Kan jag arbeta bra med fcs i den äldre modellen? (sämre grafikkort å lite långsamare)
Vad tjänar jag på den nyare? Vad är arbets vinsten? (köper jag den äldre kan jag tex köpa mer utrustning till min kamera)

tack på förhand
rixter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-15 21:41

Hej!

Nu är jag nybörjare på filmer och ganska okunnig om nya mac modeller...

Men det beror nog på vilket ditt slut format är. Om du skall exportera HD material och är bunden till din MBP, så bör du skaffa den med snabbast processor.
Om du däremot "bara" skall editera går det bra med även den äldre MBP. Dock tycker jag inte att skillnaden i pris var så där stor utan skulle ha slagit till på den nyare. Den har väl både en laptop i5 och ett graffe kort med hw stöd för h.264 uppspelning?

Tror även du är fast med en FW800 port oavsett modell. Då kan du inte direkt utnyttja enorm prestanda från en RAID disk utan slår i taket för FW800 standarden.

Vad jag har förstått så går det bra att använda ProRes och ProRes Proxy när du sitter på en MBP. Det är som sagt vid exporten som det tar låång tid.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2010-11-15 21:59

tack för inlägg mry.

jag skall mest editera en basversion med mitt material. Dessa kan sedan visas till andra filmklippare som jobbar i större mac pro stationära maskiner. De klipper slutversion. Kommer att ha ett par externa hårddiskar och lägga mina filer på.

Jag är ganska blåst när det gäller tekniska termer. Men ruttad på det konstnärliga.
Det är viktigt för mig att kunna arbeta med filnalcut stuidio och allt det som krävs för att göra professionelt arbete.

Kan jag göra samma arbete i båda. Köper jag nog den äldre. Om det inte är så att jag förlorar typ 2 timmars arbetstid i veckan... på en litet långsamare.

tack mry

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 19:11

Hej igen!

Eftersom det är ditt arbetsflöde så bör du nog rådfråga andra kunniga. Det finns bra forum på nätet. CreativeCOW har jag haft stor nytta av själv (CreativeCOW). De har en bra blandning av proffs och semi-proffs.
Här på forumet finns även en kategori för video, du kanske får mer response där.

2h/vecka är ju inte mycket... Tänk på att om du kommer från en hårt komprimerat format, typ h.264 (AVCHD etc) så tar det även lång tid att konvertera det till ett editerbart format i FCP (ProRes etc). För min MBP 2.4GHz tar en 1GB runt 1h att konvertera till ProResHQ (siffror och tider tagna ur minnet).

1
Bevaka tråden