Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk iMac G3.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 16:18

Har köpt en seagate 120 gig nu. Går typ inte att få tag i en 5400 rpm. Jag ska nog ta och försöka installerad den idag och se om man kanske kan ta bort gallret. Får se hur det ser ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 17:48

Kör hårt! Det går nog bra. Kolla med temperaturprogrammet och jämför, då ser du om det är fara å färde.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 16:09

Nu har jag bytt. Spontant känns det som att disken jag har satt i omöjligt kan vara varmare än den högljudda disk vi tog ut.

Det är otroligt tyst och skönt och jag har 95,53 gigabyte att fylla.

EDIT: När jag kollar i termograph har temperaturen stigit från ca 45 till 52 grader celcius...

Jag vet inte vad jag ska göra åt det.... Huvudet i sanden?

Senast redigerat 2004-01-10 16:33

Min temp ligger som högst på 48 grader C och det är en Hitachi 7200 varvare 40GB.... Men då är metallkåpan utsliten under också...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 09:17

Är det en idé att ta ut kåpan eller?

Folk säger att den sitter där för att leda bort värme... Gör den det? Har den andra funktioner?

Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Är det en idé att ta ut kåpan eller?

Folk säger att den sitter där för att leda bort värme... Gör den det? Har den andra funktioner?

Är ingen expert men min temp låg på konstanta 48 grader C innan jag tog bort kåpan och nu ligger den för det mesta på 44 grader C och när strömsparar funktionen för skärm sätter igång är den nere i 40 grader C.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 12:35

Screwpull, hur mäter du temperaturen? Många säger ju att metallgallret leder bort värme. Hur vet du att det inte blir varmare på något ställe där du inte kommer åt att mäta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Screwpull, hur mäter du temperaturen? Många säger ju att metallgallret leder bort värme. Hur vet du att det inte blir varmare på något ställe där du inte kommer åt att mäta?

Nja, Jag mätte med ett temp program som hette Thermoindock (inget nytt program direkt). Under en period på ca 1 månad så låg min temp konstant på 48 grader C när jag slet bort gallret så sjönk det till 44 grader C och någon enestaka gång tillbaka till 48 grader C vid hårdare belastning. Andra temp program visar 40 grader C bl a therimographX

Kan inte verfiera att metallgallret skulle leda bort värme på min maskin iaf. För den blev jäkligt het med galler. Annars kan man sticka in en liten fläkt som snurrar på låg varv men det låter som lite pyssligt....

Bevaka tråden