Bästa datorn för Sketchup/Layout arbete?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-10 20:15

Vilken Mac ska jag välja för arbete med arkitektur och formgivning i programmen Sketchup och Layout? Kommer även jobba lite lättare med Photoshop, mest med att justera bilder och lagra en hel del bilder på datorn. Är det förresten bättre att använda Apples Aperture än Photoshop om man bara vill justera färger, exponering och kontrast etc.?

Kan jag välja fritt med tanke på grafik etc? Mac Mini, MacBook, PowerMac, iMac?

Finns det ngt jag bör tänka på? Ska jag ha mkt minne eller mkt hårddisk?

• Medlem
  • Täby
  • 2010-11-11 12:36

Om du kunde välja vilken som helst, vilken skulle du välja då? Så kan man utgå därifrån

Ursprungligen av 4007:

Vilken Mac ska jag välja för arbete med arkitektur och formgivning i programmen Sketchup och Layout? Kommer även jobba lite lättare med Photoshop

Lite mer info får du nog ge oss, t.ex vilken budget du hade tänkt dig.

Du har ju inte ens begränsat dig till om det ska vara stationärt eller bärbart.

Att be oss tipsa ur hela sortimentet kan nog ge ganska spretiga tips.

Ursprungligen av 4007:

...Mac Mini, MacBook, PowerMac, iMac...

PowerMac har inte funnits sedan 2006. Den heter Mac Pro numera.

Ursprungligen av 4007:

Ska jag ha mkt minne eller mkt hårddisk?

Mycket minne är aldrig fel. Mycket hårddisk är inget du behöver prioritera.

Ursprungligen av 4007:

Är det förresten bättre att använda Apples Aperture än Photoshop om man bara vill justera färger, exponering och kontrast etc.?

Detta är en helt separat fråga, som nog passar bättre i en egen tråd.

SketchUp är ju i grundläget inte speciellt krävande (går i mitt fall utmärkt att köra på en gammal iBook G4).

MEN - så fort modellerna blir hyfsat komplicerade kroknar i princip vilken maskin som helst. Dvs SketchUp är egentligen inte (och har aldrig påstått sig vara) optimerat för professionellt bruk.

Kanske att kraven för AutoCad för OSX kan ge en fingervisning i vilket härad specarna för din maskin bör vara? Se post #19 här: http://www.99.se/ovrig-programvara/281509-autocad-pa-osx-erfarenheter.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-13 00:32

Jag hade nog helst velat ha en Mac mini eller en iMac - är det så att grafikprestandan skiljer sig mkt åt på det två varianterna, största iMacen har ju 1Gb grafikminne?

Vill man ha två skärmar och köra sketchup på den ena och mail och dokument på den andra så är det väl bara Mac Pro - som den heter nu - som funkar? Såg att det fanns ngn. extern låda som möjliggör den funktionen på andra modeller?

Alla macar stöder flera skärmar. Både spegling och utökad skärmyta. Inkl iMac.

Ligger 27" iMac med i7 och bästa grafikkortet inom budget skall du ta den. Mycket pang för pengarna. Jobbar du "på riktigt" och tjänar hyfsat med pengar (inte bara hobby-jobb för släkt och vänner) kör du på MP.

Själv jobbar jag på att få in en Mac på kontoret som annars kör HPD-PC. Blir tyvärr liiite over-the-top att kräva en MP eller 27-tummare, så skall försöka kompromissa med en 21,5" med 3.2 GHz och 5670-kortet istället. Jobbar i Archicad men de riktigt tunga renderingarna etc är det andra som utför. Ändå bra mycket bättre än instegs-imacen med 4670-kortet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-13 05:14

Ok, men vad får jag mer om jag tar Mac Pro istället för värsta iMacen? Bättre grafik? Snabbare? Jag jobbar professionellt men använder endast Sketchup och layout, funkar utmärkt för mig - är så oldschool att jag bygger fysisk modell på alla mina projekt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 12:57
Ursprungligen av 4007:

Ok, men vad får jag mer om jag tar Mac Pro istället för värsta iMacen? Bättre grafik? Snabbare? Jag jobbar professionellt men använder endast Sketchup och layout, funkar utmärkt för mig - är så oldschool att jag bygger fysisk modell på alla mina projekt

Kul att det finns folk som kan göra saker utan dator

Har du råd köper du en MP. Punkt.

Enkla anledningen: Den är bäst, snabbast och går att bygga ut!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 12:27

Jag har både använt MP och iMacs... nu kör jag en setup med Macbook Pro 17" i7 samt 27" Cinema LED för att vara mobil. Men nu när jag flyttar till större så funderar jag kraftigt på köpa en MP samt en till 27". Den kraften som MP hade och möjligheterna att bygga ut är perfekt för mitt jobb där jag både behöver kraft och kraft som går att bygga ut som tyvärr iMacen har lite svårt med.

Så vill du ha ett monster, följ johan_tanyings råd och köp en MP. Vill du ha kraft som räcker och blir över men måste med största sannolikhet uppgradera inom två år (men då iMacen är väldigt prisvärd så är denna lösning ett bra alternativ).

Vill du vara mobil och kunna ta med dig jobbet ut på fält osv köp en fullsmockad 15" eller 17" (föredrar den senare då skärmen är bra mycket bättre) med i7 samt mycket ram. SSD är också att föredra. Sedan har du en större skärm hemma som står och väntar på dig när du kommer hem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 13:47

Som sagt. Lägg hellre mer pengar på en dator istället för 50k på Autocad.

Använder Sketchup och layout dagligen och på min iMac i7 rev 1 med 8 gig ram kan krokna ibland när det blir stora modeller.

Den nya med stora grafiken känns mer rätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 13:54
Ursprungligen av atomlab:

Som sagt. Lägg hellre mer pengar på en dator istället för 50k på Autocad.

Använder Sketchup och layout dagligen och på min iMac i7 rev 1 med 8 gig ram kan krokna ibland när det blir stora modeller.

Den nya med stora grafiken känns mer rätt.

Är fallet så är det nya grafikkortet är inte så mycket bättre.
Jag skulle satsa på en MP.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-13 20:48

Ok, MP är det vassaste alternativet - jag är osäker på om jag kommer utnyttja den kapaciteten kontra priset...
Om man jämför Mac Mini och iMac då? Kan Mac Mini överhuvudtaget vara ett alternativ när man sysslar mkt. med dessa program?

Ursprungligen av 4007:

Kan Mac Mini överhuvudtaget vara ett alternativ när man sysslar mkt. med dessa program?

Nej. För klen disk och för klen grafik. Är väl som att cadda på en MacBook? Åtminstone håller det inte i längden om man skall göra mer än hobbyrita. Och som sagt, eftersom SketchUp inte är byggt för att hantera riktigt tunga modeller, så kroknar grafiken ganska snabbt.

1
Bevaka tråden