Köpa MBP, rädd för kommande uppgradering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 17:32

Hej 99.se

Jag går i tankarna att köpa en MBP 13" (inte vanlig MB eller Air) men är rädd för att Apple kommer uppdatera den inom snar framtid om man köper den nu. Finns det någon som vet något rykte eller när de brukar uppdatera?

Kommer användas för skolarbete och slösurf så behöver nog inget kraftfullare än 13".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 18:47

Har en annan fråga nu, tänker utnyttja CSN rabatt och då kostar den 10345 kr på Apple.se, dock föredrar jag att köpa i butik, går det att utnyttja samma rabatt i någon fysisk butik i Stockholm?

Japp, det kan du mot uppvisande av ett CSN eller Mecenatkort. Digital Inn är ett exempel på butik som har rabatten.

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-09 18:59

Köp alltid så sent som möjligt, datorer blir ständigt bättre och billigare... Men behöver du en nu så köp nu.

That said; det kommer inga MBP-uppgraderingar före jul, det är för nära nu. De gjorde just en silent processor BTO upgrade. Jag gissar att nästa större uppgradering kommer januari/februari/mars, vilket även stämmer hyfsat med tidigare mönster på Mac Buyers Guide (se ovan) och med Intels processorsläpp.

Jag hade själv tagit fram plånboken för en MBP när ny Air släpptes, och plötsligt blev livet svårare (eftersom modellerna är mycket närmare varandra än vad de var innan släppet). Min övertygelse är att nästa MBP kommer ta till sig SSD på något sätt, vilket gör att de kommer få ett stort upplevt prestandasprång jmfrt med nuvarande modell.

Märk dock att MBP 13 har Core 2 Duo-processor, inte Core i5/i7, vilket främst beror på TDP, dvs hur mycket värmeeffekt Apple kan stråla bort från en så liten maskin och Intels patentstrategi runt Core i5/i7 kombinerat med brist på chipset/grafik som inte suger. Inte snålhet eller elakhet. Även nästa generation MBP-13 kommer ha svårt att gå upp i TDP så det kan (tyvärr) bli så att C2D + nVidia 320M hänger med ett tag till.

En personlig not; om du bara surfar och gör skolarbete så ta en ordentlig titt på nya MacBook Air också, fast uppgradera helst till 4GB.

Omöjligt att svara på. Behöver du den NU, köp den nu. Behöver du den inte nu, köp den inte nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-09 19:26

Mja, det är väl ingen direkt brådska, men hatar att vänta ^^ Tror dock inte att det gör så stor skillnad i CPU ändå om de nu skulle uppgradera till t.ex. en i3 men SSD är ju alltid trevligt. Det är väl möjligt att köpa t.ex. en Intel X25 och byta själv och sedan installera OSX på den eller går detta inte?

det går

1
Bevaka tråden