Köpa MacBook Air 11" i USA med Spanskt tangentbord och byta tangenter?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En skillnad på nästan 3000kr samt gratis transport gör det lite intressant att köpa en MacBook Air i USA...

Sedan att man kan välja spansk tangentbordslayout gör inte saken sämre, men hur är det med byte av tangenter ? Är de samma tangenter som på en svart MacBook ? Går de att köpa löst här i Sverige ?

LCR

Finns det något liknande detta i Sverige för svenska tangentbord?

Get the keyboard layout you want | Pablo's new site

LCR

I Sverige måste man köpa ett helt nytt Top Case för att få svenskt tangentbord.
Då Apple applicerat en del ut och samma tillbaka om man ska ha utbytespris så
resulterar detta i att man måste köra på stockpris också.
Priset för topcaset är lite drygt 2000 och AASPn kommer ju ta ut arbetskostnad så
du landar på över 3000kr med ett sånt byte..

Ursprungligen av InPezonator:

I Sverige måste man köpa ett helt nytt Top Case för att få svenskt tangentbord.

USA tangentbordet är inte samma och jag vet att det inte går att byta tangentbordet, men vad jag frågar om är individuella tangenter eftersom ett spanskt/franskt tangentbord ser likadant ut som ett svenskt, bara att det inte står Å Ä Ö på tangenterna, men om man kör med svenskt tangentbord i systemet så hamnar alla tangeter på rätt ställe, vilket de inte gör om man har US keyboard med svensk layout i systemet.

Varför skulle men vilja byta ut hela topcaset, dvs hela grundchassit för att byta ut några tangenters bild ?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Varför skulle men vilja byta ut hela topcaset, dvs hela grundchassit för att byta ut några tangenters bild ?

LCR

Vid tillverkningen är processen sådan. Säkert en robot som lägger i tangenttoppar och sedan skruvas/kläms/limmas det på ett bakstycke.
Födelarna uppväger väl nackdelarna.

Jag har för mig att om man RINGER till Apple och beställer (i USA då) så kan man få datorn precis som man vill. Leverans i Sverige av en dator med tyskt OSX men med ryskt tangentbord... osv.

Bara för att valet inte finns på Applestore på nätet innebär inte att det inte finns alls.

Ursprungligen av LCR:

USA tangentbordet är inte samma och jag vet att det inte går att byta tangentbordet, men vad jag frågar om är individuella tangenter eftersom ett spanskt/franskt tangentbord ser likadant ut som ett svenskt, bara att det inte står Å Ä Ö på tangenterna, men om man kör med svenskt tangentbord i systemet så hamnar alla tangeter på rätt ställe, vilket de inte gör om man har US keyboard med svensk layout i systemet.

LCR

Sorry, fick för mig att nya MBA hade bakgrundsbelyst tangentbord och då man inte kan köpa tangenter löst från Apple eller återförsäljare skrev jag så..
Om man dock har en dator som man kan pilla bort specifika tangenter eller inte tittar på tangentbordet är det ju då inget problem.

Ursprungligen av InPezonator:

Sorry, fick för mig att nya MBA hade bakgrundsbelyst tangentbord och då man inte kan köpa tangenter löst från Apple eller återförsäljare skrev jag så..
Om man dock har en dator som man kan pilla bort specifika tangenter eller inte tittar på tangentbordet är det ju då inget problem.

Nu har jag en MBP av sista modellen före unibody-modellerna men även denna har bakgrundsbelyst tangentbord, och med hjälp av en katt som sprang över tangentbordet med utfällda klor lärde jag mig att det inte är några problem alls att få loss enskilda tangenter.
Som tur var var det inte heller några större problem att sätta fast dem igen.

Problemet är tidspressen, killen kommer hit om inte så lång tid...

Men dessa tangenter på MacBook Air kan väl inte skilja sej nämnvärt från en vanlig MacBook ?!

Man kan väl knappast förvänta sej att byta chassit om en tangent pajar...

LCR

Du kan lugnt köpa en Air med spanskt tangentbord, alla varianter av Macbook använder samma tangenter, så du kommer kunna flytta över de svenska tecknen från exempelvis en svart Macbook.

Ursprungligen av Papperskatt:

Du kan lugnt köpa en Air med spanskt tangentbord, alla varianter av Macbook använder samma tangenter, så du kommer kunna flytta över de svenska tecknen från exempelvis en svart Macbook.

Jag har för mig att jag sett att MBA har ungefär halva "slaglängden" på tangenterna motför MBP-serien, för att spara plats. Jag vet inte om det innebär att tangenterna i sig inte är lika höga, men det är ju mycket möjligt skulle jag vilja säga. Dessutom är tangenterna på nya MBA tryckta med lite mer reflekterande bokstäver än MBP, förmodligen för att kompensera lite för bristen på bakgrundsbelysning.

Jag är med andra ord inte helt säker på att du kan ta tangenter från en MBP då de kanske är för höga eller att trycket på dem inte matchar den på MBA:n. Förmodligen måste du köpa utbytestangenter specifikt för en MBA.. Men det borde ju någon macbutik kunna hjälpa till med tycker man

Cool! En MacBook Air 11" till min dotter då!

LCR

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 21:23
Ursprungligen av LCR:

Cool! En MacBook Air 11" till min dotter då!

LCR

vad du skämmer bort barnen. hoppas inte min dotter läser det här och får några nya tokiga ideer.

Min dotter har precis fått en "VIT" gammal macbook , som matchar den "VITA" iphonen, som i sin tur matchar det "VITA" skrivbordet, som slutligen matchar den "VITA" sängen

Nu vill jag inte ha in någon " MPA ,svarte petter" i rummet som skulle ommatcha alltihopa för henne

MPA matchningen tar jag gärna själv hand om

Ursprungligen av CUBEIS:

vad du skämmer bort barnen. hoppas inte min dotter läser det här och får några nya tokiga ideer.

Det är inte riktigt så enkelt...

Den andra hårddisken har precis havererat i HENNES MacBook Pro, och jag är övertygad om att det inte är tillverkningsfel i disken när alla andras datorer i familjen inte har några som helst problem. Hon nästan kelar med datorn...

En MacBook Air med flash-hårddsik är betydligt tåligare...

Men datorn finns sedan också tillgänglig för min fru i.o.m. att man lägger in flera konton, så då frigörs en svart MacBook också. Ingen dålig ekonomi-matematik, speciellt i.o.m. att vi pratar USA pris, inte svenskt...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Det är inte riktigt så enkelt...

Den andra hårddisken har precis havererat i HENNES MacBook Pro, och jag är övertygad om att det inte är tillverkningsfel i disken när alla andras datorer i familjen inte har några som helst problem. Hon nästan kelar med datorn...

En MacBook Air med flash-hårddsik är betydligt tåligare...

Fast är det isåfall inte bättre att bara köpa en SSD och stoppa in i Pron?

Ursprungligen av Papperskatt:

Fast är det isåfall inte bättre att bara köpa en SSD och stoppa in i Pron?

Du menar att en 15" MacBook Pro (ej Unibody) är att föredra över en MacBook Air 11" för en 8 år gammal tjej ?!

LCR

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-08 08:35
Ursprungligen av LCR:

Du menar att en 15" MacBook Pro (ej Unibody) är att föredra över en MacBook Air 11" för en 8 år gammal tjej ?!

LCR

Absolut inte. !!!! Köp självklart en MPA 11.6 till dottern om du nu har möjlighet.

Jag har en sådan "stekpanna" MBP 2.4 ghz ,gamla modellen, den ligger konstant på 77-81 grader Celsius i knät. Bara att ta fram äggen och steka ifall stekpannan är smutsig :D:'(

Ingen tok rolig maskin om ni frågar mig.

Önskade bara att de lägre dollar priserna kunde slå igenom fullt ut också på de svenska MPA priserna, även om man säger att de gjort det delvis

Ursprungligen av CUBEIS:

Absolut inte. !!!! Köp självklart en MPA 11.6 till dottern om du nu har möjlighet.

Jag har en sådan "stekpanna" MBP 2.4 ghz ,gamla modellen, den ligger konstant på 77-81 grader Celsius i knät. Bara att ta fram äggen och steka ifall stekpannan är smutsig :D:'(

Ingen tok rolig maskin om ni frågar mig.

Inte roligt att se henne sitta i soffan med den på en kudde, fläktarna går för fullt. Två döda hårddiskar. Det är bara en CoreDuo 2.0 men jag känner att det skulle vara bättre med en 11" MB Air i hennes knä...

Det lustiga är att jag vid några tillfällen föreslagit en mini laptop (se annan tråd) men hon har totalvägrat, vilket jag är lite stolt över, hon har tydligen fått en del bra gener av mej också (fast min fru totalvägrar Windows också...)

Hoppas nu bara brorsans USA kontakt kan få med sej en...

LCR

Ursprungligen av CUBEIS:

Önskade bara att de lägre dollar priserna kunde slå igenom fullt ut också på de svenska MPA priserna, även om man säger att de gjort det delvis

Svenska Apples dollarkurs på MBA är 7,60 kr/dollar ((9495 x 0,8)/999) och det är drygt en krona över den aktuella dollarkursen, men det får nog ändå räknas som rätt hyfsat.

Apple kan ju inte följa dagspriset och behöver lite marginal samtidigt som det antagligen ska bakas in en del omkostnader för svenska Apple i påslaget.

(Sen blir prisskillnaden större i praktiken för de som köper i USA och går på grönt i tullen, men det har med staten och inte Apple att göra.)

Ursprungligen av Adrian B:

Svenska Apples dollarkurs på MBA är 7,60 kr/dollar ((9495 x 0,8)/999) och det är drygt en krona över den aktuella dollarkursen, men det får nog ändå räknas som rätt hyfsat.

Apple kan ju inte följa dagspriset och behöver lite marginal samtidigt som det antagligen ska bakas in en del omkostnader för svenska Apple i påslaget.

(Sen blir prisskillnaden större i praktiken för de som köper i USA och går på grönt i tullen, men det har med staten och inte Apple att göra.)

Bara den svenska momsen gör otroligt mycket i sådana här jämförelser.

Sedan är det väl Staten, inte staten...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Bara den svenska momsen gör otroligt mycket i sådana här jämförelser.

Jo precis, och ibland glöms det bort och då uppfattas det som att svenska Apple är extra dyra när det egentligen är Staten (nöjd nu? ) som gör den stora prisskillnaden.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-08 12:49

Jo precis, och ibland glöms det bort och då uppfattas det som att svenska Apple är extra dyra när det egentligen är Staten (nöjd nu? ) som gör den stora prisskillnaden.

Jaja ni har rätt grabbar, då får jag snart springa iväg och "fynda" en macbook Air innan Staten höjer momsen ännu mer, vem vet

Jag tycker dock att en MPA 13 tums är hyfsat prisvärd med sina 12500 kr. 13500 kr för min version med 4 gig ram.

Tänk om MBA skulle kosta 7990 kr som ingångspris för 11.6 tums. och en MPA 13 tums för 9990 kr . Det är vad jag tycker dom skulle kosta.

VILKA VOLYMER DOM SKULLE SÄLJA, men troligtvis på bekostnad av övrigt bärbart produkt sortiment.

Då skulle iPaden få det trögt och gamla macbook serien skulle nog få det tufft.

Så det ena tar ut det andra.

Slutsats: vi kan inte ha för billiga priser på Macar i Sverige i alla fall

Senast redigerat 2010-11-08 14:21
Ursprungligen av CUBEIS:

Tänk om MPA skulle kosta 7990 kr som ingångspris för 11.6 tums. och en MPA 13 tums för 9990 kr . Det är vad jag tycker dom skulle kosta.

Det är en sak vad man tycker något ska kosta och vad det kostar att ta fram och sälja med en rimlig vinst... i Apples fall är det förstås lite högre marginaler än generellt sett, men det betyder inte att det finns hur mycket som helst att kapa och ändå tjäna pengar.

Ursprungligen av CUBEIS:

VILKA VOLYMER DOM SKULLE SÄLJA

Dock skulle de inte nödvändigtvis tjäna mer pengar. Allt beror på vinsten.

Exempel (med helt påhittade värden):

En produkt kostar 1.000 kr att tillverka (material, tillverkning, distribution). Sen kostar support, returer, reklamationer mm 100 kr i snitt. Om produkten säljs för 1.500 kr blir vinsten därmed 400 kr per enhet.

För det priset säljer produkten 10.000 exemplar på marknaden. Omsättningen blir då 15 miljoner och vinsten 4 miljoner kr. Och det är vinsten som är det viktiga.

Om tillverkaren då sänker priset till 1.200 kr för att sälja fler exemplar så blir vinsten bara en fjärdedel och då måste tillverkaren sälja hela fyra gånger så mycket för att tjäna lika mycket pengar. Tillverkaren måste alltså sälja 40.000 exemplar och ha en omsättning på 48 miljoner för att generera samma vinst på 4 miljoner som tidigare.

En prissänkning från 1.500 kr till 1.200 kr skulle antagligen leda till ökad försäljning, men det är högst tveksamt att den skulle leda till en fyrdubbling. Därmed är det troligt att prissänkningen skulle leda till en minskad vinst för tillverkaren.

I Apples fall där det redan har svårt att möta den enorma efterfrågan med produktionen så vore det direkt korkat att börja tumma på marginalerna. Även om jag förstås också gärna hade sett en Mac mini för 4995 kr och en MacBook Air för 7995 kr.

Edit: sorry, nu börjar det bli väldigt offtopic här.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-08 14:24

Det är en sak vad man tycker något ska kosta och vad det kostar att ta fram och sälja med en rimlig vinst... i Apples fall är det förstås lite högre marginaler än generellt sett, men det betyder inte att det finns hur mycket som helst att kapa och ändå tjäna pengar.

Dock skulle de inte nödvändigtvis tjäna mer pengar. Allt beror på vinsten.

Exempel (med helt påhittade värden):

En produkt kostar 1.000 kr att tillverka (material, tillverkning, distribution). Sen kostar support, returer, reklamationer mm 100 kr i snitt. Om produkten säljs för 1.500 kr blir vinsten därmed 400 kr per enhet.

För det priset säljer produkten 10.000 exemplar på marknaden. Omsättningen blir då 15 miljoner och vinsten 4 miljoner kr. Och det är vinsten som är det viktiga.

Om tillverkaren då sänker priset till 1.200 kr för att sälja fler exemplar så blir vinsten bara en fjärdedel och då måste tillverkaren sälja hela fyra gånger så mycket för att tjäna lika mycket pengar. Tillverkaren måste alltså sälja 40.000 exemplar och ha en omsättning på 48 miljoner för att generera samma vinst på 4 miljoner som tidigare.

En prissänkning från 1.500 kr till 1.200 kr skulle antagligen leda till ökad försäljning, men det är högst tveksamt att den skulle leda till en fyrdubbling. Därmed är det troligt att prissänkningen skulle leda till en minskad vinst för tillverkaren.

I Apples fall där det redan har svårt att möta den enorma efterfrågan med produktionen så vore det direkt korkat att börja tumma på marginalerna. Även om jag förstås också gärna hade sett en Mac mini för 4995 kr och en MacBook Air för 7995 kr.

Edit: sorry, nu börjar det bli väldigt offtopic här.

Tack för ekonomi lektionen Adrian . Min tanke om en prissänkning var mest en dröm.

Men det hänger på "marginalerna" som i Apples fall är "HÖGA" då får man ett helt annan effekt på en prissänkning.

Sant är att så länge Apple har fullt upp med att svara upp den efterfrågan dom har på nya produkter, så behöver man nog inte tänka på en prissänkning i första hand.
Men jag känner att den bilden är lite "krystad" . Sanning med modifikation.

Sorry for offtopic.

hmmm : jag kom just ihåg att jag är utbildad nationalekonom :">

Senast redigerat 2010-11-08 14:42
Ursprungligen av CUBEIS:

Men det hänger på "marginalerna" som i Apples fall är "HÖGA" då får man ett helt annan effekt på en prissänkning.

Det är ju marginalen man sänker om man sänker priset (utan att samtidigt sänka tillverkningspriset). Hur ska det kunna ge "en helt annan effekt"? Vad är skillnaden mot det som Adrian precis har beskrivit?

Jag förstår inte vad du vill säga med den meningen.

Ursprungligen av CUBEIS:

Tack för ekonomi lektionen Adrian

Varsågod. Härnäst ska du få en lektion i att inte särskriva ord.

Ursprungligen av CUBEIS:

Men sluteffekten blir ändå att Apple riskerar att tjäna mindre pengar hur du än vrider och vänder på det. Kanske inte lika dramatiskt, men varje prissänkning måste ge motsvarande volymökning för att kunna räknas hem (inklusive alla ökade kostnader som tillkommer när större volymer ska hanteras).

Om det är något som Apple är bra på så är det just att tjäna pengar, de har visat för alla att höga marginaler går att behålla om produkterna är attraktiva. Så jag tror inte de ser någon som helst anledning att sluta med det, det har fungerat rätt hyfsat hittills. Även om min privatekonomi skulle jubla

Om det är något som Apple är bra på så är det just att tjäna pengar, de har visat för alla att höga marginaler går att behålla om produkterna är attraktiva. Så jag tror inte de ser någon som helst anledning att sluta med det, det har fungerat rätt hyfsat hittills. Även om min privatekonomi skulle jubla

Så sant. Köpte just en 11" Air, och även om hårdvaran verkar ganska "billig" så har de packeterat allt så snyggt att jag gladeligen slänger ut >13 papp på en dator med sämre specar än min gamla från 2008 :). För övrigt lite intressant att de är bland de få företag som satsar på design/lyxkänsla/byggkvalitet framför prispress (inom datorbranchen). 99% av alla PC-företag verkar försöka sälja plastiga högprestandaburkar till lägsta möjliga pris istället, inte undra på att Apple står ut från mängden imo.

Ursprungligen av Kermit:

Så sant. Köpte just en 11" Air, och även om hårdvaran verkar ganska "billig" så har de packeterat allt så snyggt att jag gladeligen slänger ut >13 papp på en dator med sämre specar än min gamla från 2008 :). För övrigt lite intressant att de är bland de få företag som satsar på design/lyxkänsla/byggkvalitet framför prispress (inom datorbranchen). 99% av alla PC-företag verkar försöka sälja plastiga högprestandaburkar till lägsta möjliga pris istället, inte undra på att Apple står ut från mängden imo.

Först säger du att hårdvaran verkar billig och sen säger du att de satsar på design och lyx....?

Nån mer än jag som inte hänger med??

(jag utgår från att du med hårdvara inte endast avser listpunkterna i OnOffs näsa flygblad: CPU, minne, grafikkort och hårddisk. Man får ju förmoda att det solida aluminiumchassit, slimmade formatet, samt den låga vikten utgör minst 60% av datorns dragningskraft.)

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Först säger du att hårdvaran verkar billig och sen säger du att de satsar på design och lyx....?

Nån mer än jag som inte hänger med??

(jag utgår från att du med hårdvara inte endast avser listpunkterna i OnOffs näsa flygblad: CPU, minne, grafikkort och hårddisk. Man får ju förmoda att det solida aluminiumchassit, slimmade formatet, samt den låga vikten utgör minst 60% av datorns dragningskraft.)

Kanske uttryckte mig lite luddigt. Jag höll bara med ovanstående talare. Med hårdvara menade jag precis det, alltså endast beräkningskraft/specar. En tre (tror jag?) år gammal CPU på 1.4Ghz, 800Mhz buss och 2Gb ram räknas knappas som det bästa på marknaden och är ganska billiga komponenter att köpa in. Däremot kompenserar de genom att göra marknadens tunnaste/snyggaste dator i aluchassi som gör den helt oemotståndlig och väl värd sitt, i mitt tycke, relativt höga pris. Det gör att Apple har fortarande ganska bra marginaler på sin hårdvara pga denna strategi, istället för de flesta andra hårdvarutillverkare som mer eller mindre verkar leva på ruinens brant.

Men men, nu börjar vi komma ifrån ämnet lite..

Ursprungligen av CUBEIS:

Tänk om MPA

Är väl ett sidospår, men hänger inte riktigt med på din förkortning av MacBook Air till "MPA"? Blir det inte "MBA" ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-08 14:20
Ursprungligen av Marcus_R:

Är väl ett sidospår, men hänger inte riktigt med på din förkortning av MacBook Air till "MPA"? Blir det inte "MBA" ?

Sorry MBA ska det vara inget annat.

Bevaka tråden