Vilken Mac Pro vill jag ha?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kära Powermac G5 från 2005 har nu börjat visa att den har åldern inne. Den startar visserligen fortfarande på 16 sekunder men allt fler applikationer går för långsamt.

Jag vill ha en ny stationär nu, eftersom jag varit så enormt nöjd med min G5:a genom åren. Men hur många kärnor ska jag satsa på?

Spelar aldrig spel. Jobbar inte med 3D. Ser sällan på film. Jobbar mycket med foton och i Photoshop, surfar mycket och jobbar mycket på webben i allmänhet.

Det står mellan 4 och 8 kärnor och vilken skillnad kommer jag uppleva om jag lägger 10.000 mer för att få 8 kärnor? Eller: vad ska man ha alla kärnor till?

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-04 22:49

Om du inte behöver extrem färgåtergivining eller t.ex. interna lagrings möjligheter, tilläggs kort så är valet en iMac eller mac book pro i stället för Mac Pro - penga skillnaden är stor. Om du däremot ska köra mac pro - så är tipset att köra 4 kärnor eftersom dom flesta uppgifter kan knappt komma förbi 4 kärnor - om du inte kör en massa video kodnings eller 3D renderings uppgifter som verkligen kan paralleliseras för uttnyttja många kärnor. Kör i så fall hellre ett vassare grafik kort.

( Om du vill använda en extern skärm med bättre färgprofil än imacens/MBP inbyggda så kan du ju ansluta en till skärm till de och köra den inbyggda som sekundär )

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-11-04 22:53

Denna länk verkar ge ett definitivt svar, vart fall när det gäller Photoshop:

Mac Performance Guide: Apple Mac Pro (August 2010) ? Photoshop CS5 ? Why MORE CORES ARE SLOWER

Det är möjligt att andra fotobearbetningsprogram (som Aperture eller Lightroom) har andra användningsprofiler av processorn, så det kan dock fortfarande vara intressant med modellen med dubbla processorer.

OK, tack för svar.
Men fördelen med en stationär modell har varit att jag enkelt kunnat bygga ut den med diverse kort och hårddiskar med tiden då behov uppstått. Men "allt" kanske numera finns även i en iMac så det kanske inte är behov jag kommer att få denna gång. Känns ändå något klaustrofobiskt att köpa en iMac när man i 15 år haft stationär som man kan öppna när man vill.

Jag har redan en extern 24" skärm (Samsung) som jag är mycket nöjd med. Den får följa med till nästa stationära om det nu blir en sådan.

Tittade på diagrammen.
En 4-core ligger ju tydligen i topp i ett av diagrammen med 26.2 som resultat.
Någon som vågar uppskatta var min G5:a skulle hamna på skalan om den fick ta sig an samma uppgift?

Kanske att Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users har något i arkivet? Kolla exvis jämförelser mellan de första MP vs PM G5, och sedan dessa första MP vs nyare MP.

Om du är van med G5 (och inte bytt förrän nu) skulle jag försöka få tag i en billig begagnad Mac Pro. Jag har en 2x2.66GHz DualCore Mac Pro och en 2x3.0GHz QuadCore Mac Pro som båda är flera år gamla men sjukt snabba - snabbare än min helt nya i7 MacBook Pro.

Släng i massor med RAM och använd snabba diskar så kommer du knappt tro hur stor skillnaden är mot en G5.

Jag får nästan hålla med om flera här att en imac i7 27 tum kommer räcka väldigt långt för det du sysslar med.
Du kan komplettera med en DELTACO hårddisk direkt dockning till din imac. Jag kör själv med en sådan till min MBP i7 15.4 tum och det funkar perfekt.

JME Data / SSI USB 3.0 direkt dockning för 2,5" och 3,5" SATA-hårddiskar eller USB 3.0 direkt dockning för 2,5" och 3,5" SATA-hårddiskar
JME Data / SSI SI-7908SUS - kontrollerkort - SATA-300 - Hi-Speed USB / eSATA-300 är en Hi-Speed USB / eSATA-300

Oj. Det verkar som om varannan som svarar tycker att jag ska ha det ena och varannan tycker att jag ska det andra. Hmmmm... haha.

Ska fundera lite till men just nu känns det ändå som den "minsta" Mac Pron passar mig bäst. Erfarenheten säger mig att jag alltid har mina datorer så länge som möjligt och det beror mycket på att jag valt sådana som gå att bygga ut. Det blir nog billigast i längden också.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2010-11-10 22:17

sirugo: Har du kommit fram till vilket alternativ du ska köpa? Jag går i liknande tankar (investera i en MP) framförallt för att jag vill ha en Mac jag kan bygga ut när behov/pengar finns.

1
Bevaka tråden