SPSS - hur kan man vara så opedagogisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till att börja med. Jag gillar SPSS, och har kört det i 10 år. Förr var supporten ett av de bästa säljargumenten som finns. men nu....

Sedan ett par dagar har flera SPSS-versionen slutat fungera p.g.a. java-inkompatibilitet. Java virtual machine startar inte.
OK, jag uppdaterade 18.0 till 18.03 men sedan när jag skulle köra hotfix 18.03.4. Ja, läs själva instruktionerna nedan från IBM/SPSS. Nej, detta är inte användarvänligt(!). Inte ens apples egen support kunde tänka sig att supporta mig när jag knackade i terminalen - det har jag aldrig gjort förrut och det var läskigt. Nu funkar allt - men inte ska support/uppdatering gå till så här??

SPSS borde ha fixat en riktig patch eller någon form av grafisk uppgradering så att man slapp skriva i terminalen!

mvh Jonas, Örebro/Sthlm:mad:

SPSS: instruktioner nedan:
Installation instructions for the 18.0.3.4 Hotfix for Statistics 18.0.3 on Mac OSX 10.5 or 10.6

Technical Support Resolution 91842.
Platforms affected:
Client -- Mac OS X only, OS X 10.6 (Snow Leopard) or 10.5 (Leopard)

Patched files:
libspssjvm.dylib

Mac OSX 18.0.3.4 - how to apply the hot fix:
Note: This must be done as an user with machine administrative rights, and should be applied to a Mac that already has PASW Statistics 18.0.3 Patch installed on it.

(1) Close all Statistics 18 instances.
(2) Open Terminal (/Applications/Utilities/Terminal.app)
(3) Navigate to the directory in which SPSS Statistics 18 was installed. Using the default install location, it would be:
$ cd /Applications/SPSSInc/PAWStatistics18
(4) Navigate inside the Statistics application bundle to the lib directory:
$ cd PASWStatistics18.0.app/Contents/lib
(5) Back up the existing file libspssjvm.dylib to libspssjvm.dylib.orig.
$ sudo mv libspssjvm.dylib libspssjvm.dylib.orig

** (using the sudo command will prompt for your user ID's password - enter it when prompted)

(6) Copy the new libspssjvm.dylib from the location you saved it to the lib directory:
$ sudo cp -p (path where you saved the new libspssjvm.dylib)/libspssjvm.dylib .

NOTES:
- The last dot of the cp command is significant and necessary - it means copy to the current directory.
- You must be in the /Applications/SPSSInc/PASWStatistics18/PASWStatistics18.0.app/Contents/lib directory before doing the copy command in step 6, or the path in whichever directory you installed Statistics 18).
- If the path to where you saved the updated libspssjvm.dylib has spaces in it, you MUST put quotes around the full path name in the cp command in step 6. For example, if the file is at /Macintosh HD/Users/foo/libspssjvm.dylib, the cp command must be this:

$ sudo cp -p "/Macintosh HD/Users/foo/libspssjvm.dylib" .

Borde inte ngn lära det där trähattegänget att det är för sånt här man har uppfunnit installationsprogram.

Att ens komma på tanken att utsätta sin kunder för sånt här är ju rubbat.

Jag förstår att det kan vara svårt att följa en sådan instruktion om man aldrig använt terminalen tidigare. Men det kanske kommer en patch men att de nu ger dessa instruktioner för att åtminstone terminalkunniga användare ska kunna få igång SPSS asap.

Varje uppdatering av Java från Apple medför en risk att SPSS knasar. Vet inte om det kommer bli bättre eller sämre nu när att Apple slutar att förse oss med Java. Kompabiliteten kan bli bättre men utseendet kan bli sämre om någon annan (Oracle, IBM?) tar över och levererar java till Mac OS X.

Det bästa vore om SPSS utvecklade en "riktig" Mac-version. SPSS 16 kom 2006 och nu har v.19 släppts. Det kommer alltså en ny version varje år vilket är mycket för ett så stort programpaket. Överhuvudtaget tycker jag SPSS borde lugna sig vad gäller utvecklingstakten och satsa mer på kvalitet och gui. Programmet vimlar av buggar och det är slött och oöverskådligt.

Själv använder jag fortfarande version 6, men helst inte alls. För Mac tycker jag JMP är ett mycket bättre alternativ.

Hej Mats!
roligt att höra av dig. Kan man köra syntax i JMP (skriftspråk)?
med vänl hälsn Jonas
(och visst, det kan förstås komma en patch - hoppas det för alla andras skull).

Detsamma (men jag heter inte Mats:p)!

Visst kan JMP styras med script. Själva språket är lätt att lära sig då kommandon ofta är självbeskrivande. Det finns vissa koncept som skiljer från andra språk men när man väl har greppat det är det ganska logiskt.

Nästan allt man gör i det grafiska gränssnittet kan sparas som script för att kunna repetera eller modifiera för att t.ex. ha som grundstomme till ett större script. Nyaste versionen har även ett interface till R vilket ger tillgång till alla de statistiska metoder som finns och hela tiden tillkommer i R.

SPSS har totalt sett fler metoder men ofta måste dessa köpas separat. JMPs styrka är att det är så lätt att jobba med och visualisera data. Men jag är förstås präglad av att jag använt det sedan version 1 (på allvar från 3). SPSS har jag varit tvungen att ta till ibland och har aldrig riktigt gillat det men det beror kanske på att jag inte kan det lika bra, samt att Mac-versionerna har varit bedrövliga.

Det finns en 30 dagars fullt fungerande version att ladda ner. Många universitet har även avtal (liknande det för SPSS) som ger tillgång programmet mot en årlig avgift (1500 kr hos oss tror jag).

1
Bevaka tråden