Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på iMac g3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-20 21:48

Hej!
Kan jag installera OS X (medföljde min Powerbook g4) på min iMac g3 av 1999 års modell? Jag menar, det står ju på skivorna att de är för g4, betyder det att g3 inte klarar av dem?
Tycker det är så trist att bara köra OS 9 på den stationära.

/lollo

  • Medlem
  • 2003-08-20 22:00

Tja, är väl rätt många iBook användare (inklusive jag själv) som kör OSX?

De är väl jämförbara med iMac G3 i prestanda gissar jag.

/hpe

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-20 22:26

Jag kör OS X på min iMac DV SE 400MHz/384MB RAM utan större problem. Inte världens snabbaste, men fullt användbart.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-20 23:35

Hmm, ingen har ju svarat på frågan...
Jodå, det går finfint att använda dom skivorna, rent tekniskt vill säga. Du måste ju ha en till licens också...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 06:50

Om det är originalskivorna som medföljde datorn så är dom specialanpassade för just den modellen och innehåller inte den kompletta uppsättningen data som behövs för installation i alla möjliga Macar. För att det ska funka krävs det att man har de riktiga OS X-skivorna från det separata programpaketet.

Normalt funkar alltså originalskivorna på just den modellen och inget annat dvs. inte iMac i ditt fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-21 19:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Om det är originalskivorna som medföljde datorn så är dom specialanpassade för just den modellen och innehåller inte den kompletta uppsättningen data som behövs för installation i alla möjliga Macar. För att det ska funka krävs det att man har de riktiga OS X-skivorna från det separata programpaketet.

Normalt funkar alltså originalskivorna på just den modellen och inget annat dvs. inte iMac i ditt fall.

Nåja, det är en sanning med viss modifikation. Jag testade OS X innan jag köpte det. Det var säkert inte helt lagligt, men jag installerade från cd-skivor tillhörande en PowerMac G4 (på min iMac dv 400) och det fungerade alldeles utmärkt (trots att det stod G4 på skivorna). Hursomhelst har jag ingen lust att köra OS i piratversion så kort därefter köpte jag OS X själv.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-21 19:24

Jag köpte skivor till iBook och installerade på en iMac G3/600!

Funkade perfa. Enl säljaren så kan skivorna användas till valfri Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-21 19:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Normalt funkar alltså originalskivorna på just den modellen och inget annat dvs. inte iMac i ditt fall.

Det var ju så förr med OS 9, men vad jag förstår så är installationer för X helt generella, dvs samma systemfiler installeras oavsett datormodell.

Du kan installera på alla datorer som stöds av Mac OS X med valfri skiva. Den enda begränsningen är nya modeller som introducerats efter att "din" installationsskiva tillverkades, tex så måste du ha v10.2.7 för G5, äldre funkar givetvis inte.

Det går även bra att flytta installationer mellan olika datorer. Jag klonade systemet på min PBG4 rakt av till en PMG4 450. Funkar utmärkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Det var ju så förr med OS 9, men vad jag förstår så är installationer för X helt generella, dvs samma systemfiler installeras oavsett datormodell.

Du kan installera på alla datorer som stöds av Mac OS X med valfri skiva. Den enda begränsningen är nya modeller som introducerats efter att "din" installationsskiva tillverkades, tex så måste du ha v10.2.7 för G5, äldre funkar givetvis inte.

Det går även bra att flytta installationer mellan olika datorer. Jag klonade systemet på min PBG4 rakt av till en PMG4 450. Funkar utmärkt.

Exakt!

  • Medlem
  • 2003-08-22 22:05

Ok. Om jag fattat rätt så ska det gå att installera från mina skivor som jag fick med PowerBooken?
Jag tror att iMacen är en 400 mhz (herregud, har ju haft den så länge att jag glömt datan...) Rosa som en karamell i allafall...
Jag är inte så insatt i tekniktugget, det är därför jag kör Mac!

Tack för all hjälp!

Om jag förstår saken rätt har Mac OS X inte samma konstruktion med System Enablers som gamla Mac OS. Jag lyckades nämligen starta min G4 med en hårddisk från kompisens avlidna iMac DV SE och Mac OS X gick igång helt utan problem.

Det var i.o.f en retailversion av 10.2 som installerats, men jag blev förvånad över att det gick. Hade det varit OS 9 hade det bara blivit "ogiltigt system".

Därför är det sannolikt att du kan få igång ett fungerande Mac OS X-system i iMacen med hjälp av de skivor du har.

Se dock upp med din iMac. Det lilla analogkortet väntar tyvärr på att få brinna upp och kosta dig pengar. En iMac från 1999 är helt klart i farozonen för ett sådant haveri, dessvärre.

Ta det försiktigt med den.

1
Bevaka tråden