Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ojämn näthastighet från TC och Express

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ingen nätverksguru och behöver hjälp. Jag har sett att det finns många trevliga och kompetenta medlemmar här på forumet.

Bakgrund: Min snälla fru köpte en iPad och då blev det väldigt tydligt att netgear wlan-routern (placerad i arbetsrummet) inte orkade leverera tillräckligt bra signal i vardagsrummet.

Jag köpte då en TimeCapsule och två Expresser. Bytte Netgearen mot TC:n, satte en Express i vardagsrummet (som bonus kunde jag koppla den mot stereon och köra ut iTunes där). På samma sätt satte jag upp en Express i arbetsrummet för att koppla den mot en stereo där. Allt verkade funka bra, t o m skrivaren gick att koppla trådlöst.

Men en dag började nätverket gå väldigt segt. Tidigare hade jag 25 Mbit i arbetsrummet. Plötsligt var det bara 1 - 2 Mbit. Efter att ha dubbelkollat alla sladdar etc så gjorde jag en restart av TC:n. Då funkade det bättre, men då var Expresserna ute ur nätet. Då restartade jag den ena Expressen och då började båda Expresser lysa grönt.

Nu är problemen följande:
1. I arbetsrummet kan jag ha 25 Mbit en dag, 1 Mbit en annan dag.
2. I vardagsrummet verkar wlansignalen vara stark, men nedladdningshastighet är extremt låg (<1 Mbit)
3. I arbetsrummet kan jag med 1 minuts mellanrum mäta upp 20 Mbit på iPaden, men bara 1 Mbit på min PC.

På Expresserna har jag valt "extend a wireless network" som wireless mode. Blir det bättre med WDS?

Tacksam för all hjälp!!

Om du har utökat nätverket med fler routrar så sänker du hastigheten, men just när det gäller intermittenta hastighetsdippar låter det mer som störning eller kanske rentav att någon använder ditt nätverk (inte lika troligt dock)
Sladdlösa telefoner, större högtalare, mikrovågsugnar, fjärr- och spelkontroller och bluetoothprylar kan störa och självfallet andra nätverk..

Har du testat att ändra kanal i TC:n?

Jag har TC:n uppsatt med automatiskt kanalval. Får testa att välja en kanal själv. Kanske en jättedum fråga: hur vet man vilka som är lediga?

Hur är det med WDS? Vad är det egentligen?

Du kan ju använda något WiFi-sniffprogram och eventuellt se vilken kanal som närliggande nätverk kör på.. Där är det nog bättre att någon annan tipsar om program, annars är det helt enkelt att testa med andra kanaler och se vad som funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-29 09:32

Du kan kontrollera vilka andra trådlösa nätverk som finns i din närhet med AirRadar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan kontrollera vilka andra trådlösa nätverk som finns i din närhet med AirRadar.

//Rob

Eller i Systeminformation under nätverk och airport. Där kommer mina grannars nätverk upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-29 11:49
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Eller i Systeminformation under nätverk och airport. Där kommer mina grannars nätverk upp.

Stämmer bra det. Bra tipps.

//Rob

Kopplade ur Bluetooth på PC:n och ställde in på enbart 5 GHz, då funkar det bättre. Fortfarande dålig sprutt på WLAN i vardagsrummet.

1
Bevaka tråden