Webhallen, lägre priser på Apple-produkter och garanti

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 08:36

Jag har noterat att Webhallen verkar sälja Apple-produkter (i mitt specifika fall tittar jag på LED Cinema Display 27") till lägre priser än Apple Store och andra Apple-återförsäljare?

I mitt fall är den 500kr billigare och jag har noterat att så är fallet vissa andra produkter också.

Jag trodde Apple styrde sina ÅF stenhårt i deras priser? Är det något "skumt" med Webhallen, typ att det är gråimport eller så? Kan det blir problem med ev. garanti?

Eller är det helt enkelt så att Webhallen säljer vissa Appleprodukter till lägre priser?

Senast redigerat 2010-10-27 08:57
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-10-27 09:00

Utan att veta exakt så skulle jag gissa att det är någon form av gråimport/parallelimport från annat EU land, då dom även säljer iPad. Dom har helt enkelt hittat någon bra kanal som dom köper från. Både Euron och Punden är billig just nu. Så viss finns det marginal någonstans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 09:04

Jo, kanske. Grejjen är att de även säljer MacBook Pro som ju rimligtvis bör ha svenskt tangentbord och komma direkt från Apple i Sverige.
Jag gissar att Apple Sverige inte skulle sälja MBP till Webhallen om Webhallen samtidigt höll på med gråimport?

För just MBP verkar Webhallen dock köra med samma priser som Apple Store (ok, 5 kr billigare men ändå).

• Avstängd
  • International user
  • 2010-10-27 10:39
Ursprungligen av aminoff:

Jo, kanske. Grejjen är att de även säljer MacBook Pro som ju rimligtvis bör ha svenskt tangentbord och komma direkt från Apple i Sverige.
Jag gissar att Apple Sverige inte skulle sälja MBP till Webhallen om Webhallen samtidigt höll på med gråimport?

För just MBP verkar Webhallen dock köra med samma priser som Apple Store (ok, 5 kr billigare men ändå).

Dom köper nog sina MBP från samma kanal som övriga återförsäljare dvs via Scribona och inte direkt från Apple Sverige. (Så funkade det förut iallafall, kan ju vara annorlunda nu)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 09:43

Läser man på Webhallens produktsida för iPad står det:

"OBS: Brittisk apparat, adapter för svenska elnätet ingår."

Så ja, gråimport från UK…

- Torkel

Ursprungligen av Mattias L:

Utan att veta exakt så skulle jag gissa att det är någon form av gråimport/parallelimport från annat EU land, då dom även säljer iPad. Dom har helt enkelt hittat någon bra kanal som dom köper från. Både Euron och Punden är billig just nu. Så viss finns det marginal någonstans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 09:51
Ursprungligen av Torkel:

Läser man på Webhallens produktsida för iPad står det:

"OBS: Brittisk apparat, adapter för svenska elnätet ingår."

Så ja, gråimport från UK…

Jo, att iPad är gråimport är inte så svårt att räkna ut.... Den säljs ju inte i Sverige ännu..

Ursprungligen av aminoff:

Kan det blir problem med ev. garanti?

Om produkten (displayen i det här fallet) säljs i Sverige så ska det inte bli problem med garantin.

Garanti på iPad blir det nog svårare med. Vad jag vet så tar dom inte garantiärenden här i Sverige förrän den börjar säljas här, officiellt.

Då Webhallen ägs av Pixmania nuförtiden så är det nog därigenom de får många av sina produkter skulle jag kunna tänka mig.

Jag tror att det e styrt med inte jättehårt. Kollar du t ex i 99 store här på sidan så har dem också lägre priser än vad apple store har...

MediaMarkt har ju också ofta lägre priser än vanligt på både MacBook och MacBook Pro.

Marginalerna är inte alls höga på Apples produkter, i detta fall var det ju en solklar gråimport och i övrigt används ju lockpriser. Alltså att man säljer datorn utan vinst och hoppas kunden köper tillbehör som i regel säljs med mycket högre marginaler.

MediaMarkt och andra större kedjor brukar vara duktiga på detta..

Dom har en deal med Apple Europa och har inget med Apple Sverige att göra. Ang iPad så verkar dom inte ge någon garanti. Däremot finns alltid 6-månaders regeln. Som dock inte är en garanti.

"Sexmånadersregeln
För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 08:38

Fråga dom, säkert ingen företagshemlighet. Kanske vill dom slå sig in och ta en bit av kakan från tex. macforum och visa att webhallen oxå minsann säljer macprodukter.

Sedan på tex. en 27 tums LED skärm från Apple på över 10000 kr så måste det väl finnas någon tusenlapp i marginal, även för macforum och andra spelare på marknaden ifråga, och då kan man ta en lägre vinst marginal som webhallen har valt att göra i detta fallet.

Jag har handlat många produkter till mycket konkurrenskraftiga priser av webhallen.

Dom är seriösa och kundvänliga. småproffsiga skulle jag kalla dom ur vissa aspekter.

1
Bevaka tråden