Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny sökfunktion på 99mac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har tagit fram en ny sökfunktion som förhoppningsvis ska göra det enklare och snabbare att söka i forumet.

Att kunna söka i forumet är en viktig funktion, både för att hitta svar på frågor men även för att undvika att samma frågor ställs om och om igen. Forumets inbyggda sökning har varit föremål för en hel del diskussion och många söker hellre på forumet direkt från Google med "site:99.se" som tillägg för att begränsa urvalet till bara vårt forum. Google är väldigt snabba på att indexera forumet och ett inlägg skrivet här är ofta indexerat av Google på en timme.

Vi ville göra det enklare att söka på forumet med hjälp av Google genom att integrera Googles sökning direkt på sidan. Vi smygstartade faktiskt i fredags då jag bytte ut vB-sökningen i sökrutan uppe till höger mot en interaktiv Google-sökning. Sedan dess har jag putsat ytterligare lite på sökningen som nu ser ut såhär:

Vi hoppas detta ska göra det enklare att söka bland de enorma mängder kunskap som vi samlat på oss genom åren och vi är nyfikna på om ni tycker att denna ändring hjälper.

Det finns några saker som skulle kunna bli bättre, t.ex. finns det inget sätt att stänga sökfältet (annat än att ladda om sidan) och vi är öppna för andra förslag på förbättringar.

Den vanliga sökfunktionen i forumet finns fortfarande kvar om kan klickar på "Sök" i den bruna navigeringslisten överst, så Google-sökningen är bara ett komplement. Om man t.ex. vill söka på enskilda inlägg eller inlägg skrivna av en viss medlem är den vanliga sökfunktionen ett bättre val.

Enormt stor skillnad om ni frågar mig. Nu kan man ändra sina sökningar och se resultatskillnaden live. Grymt jobbat Adrian!

Kan tillägga att fördröjningen från att en tråd är skapd till att den är indexerad är nere på under två minuter (oftast).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 16:24

Adrian, jag lyfter på hatten Kanonbra!!

Yes!!

Strålande!

Jag testade att söka på "jag lyfter på hatten" och det fungerade ju fint

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-10-26 17:51

Grymt bra, speciellt att resultatet ändrar sig direkt efter varje ifylld bokstav.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 17:56
Ursprungligen av Björnström:

Jag testade att söka på "jag lyfter på hatten" och det fungerade ju fint

Det måste väl ändå vara det ultimata testet?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 18:47

Är det meningen att senaste veckan och månaden m.m. ska fungera?
För jag får inte upp något där mer än under "99mac"

Annars kanonfunktion!

Ursprungligen av zappee:

Är det meningen att senaste veckan och månaden m.m. ska fungera?
För jag får inte upp något där mer än under "99mac"

Jo, det ska fungera. Om jag söker på macbook air till exempel, så får jag upp 8 sidor under "99mac" men bara 2 sidor under "Senaste veckan".

8 sidor är förresten det mesta man kan få ut ur Google sök-API, men det är inte så stort problem, har man inte hittat sin träff efter tre-fyra sidor brukar man frösöka söka på andra ord.

Datumfunktionen var lite klurig, man kan inte använda Googles vanliga "senaste dygnet", "senaste veckan" osv (brukar finnas under "Fler verktyg") via deras sök-API. Men däremot kan man lägga till daterange:xxx-yyy direkt i sökfältet där xxx-yyy anger datumintervallet man vill söka i. Men det är inga vanliga datum man anger, utan det är julianska datum!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 20:46
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det ska fungera. Om jag söker på macbook air till exempel, så får jag upp 8 sidor under "99mac" men bara 2 sidor under "Senaste veckan".

8 sidor är förresten det mesta man kan få ut ur Google sök-API, men det är inte så stort problem, har man inte hittat sin träff efter tre-fyra sidor brukar man frösöka söka på andra ord.

Datumfunktionen var lite klurig, man kan inte använda Googles vanliga "senaste dygnet", "senaste veckan" osv (brukar finnas under "Fler verktyg") via deras sök-API. Men däremot kan man lägga till daterange:xxx-yyy direkt i sökfältet där xxx-yyy anger datumintervallet man vill söka i. Men det är inga vanliga datum man anger, utan det är julianska datum!

På "macbook air" fungerade det men inte på "jag lyfter på hatten"

Schysst idé men jag får lite konstigt resultat om jag söker med frasen "Skrivbord cogito". Bland annat får jag vad som verkar vara ett inlägg på sidan 62 i tråden "Ta en bild på ditt skrivbord", det är bara det att den tråden har 45 sidor o inte 62. Trodde först jag lyckats hitta alla mina bildinlägg i den aktuella tråden men det verkar inte så...

Det är också så att det aktuella inlägget som visas i nedanstående resultat som om det skulle vara på sidan 62 snarare befinner sig någon annanstans i tråden...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Schysst idé men jag får lite konstigt resultat om jag söker med frasen "Skrivbord cogito". Bland annat får jag vad som verkar vara ett inlägg på sidan 62 i tråden "Ta en bild på ditt skrivbord", det är bara det att den tråden har 45 sidor o inte 62. Trodde först jag lyckats hitta alla mina bildinlägg i den aktuella tråden men det verkar inte så...

Det är också så att det aktuella inlägget som visas i nedanstående resultat som om det skulle vara på sidan 62 snarare befinner sig någon annanstans i tråden...

Det kan nog bero på att du använder ett icke-standardval på antal sidor per inlägg? Svårt att göra något åt!

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Schysst idé men jag får lite konstigt resultat om jag söker med frasen "Skrivbord cogito". Bland annat får jag vad som verkar vara ett inlägg på sidan 62 i tråden "Ta en bild på ditt skrivbord", det är bara det att den tråden har 45 sidor o inte 62. Trodde först jag lyckats hitta alla mina bildinlägg i den aktuella tråden men det verkar inte så...

Det är också så att det aktuella inlägget som visas i nedanstående resultat som om det skulle vara på sidan 62 snarare befinner sig någon annanstans i tråden...

Ja, sökresultaten är inte perfekta, jag har sett en del konstigheter också. Inte så mycket jag kan göra för att påverka det i dagsläget. Finns dock en del intressant man kan göra med Googles sökning om man märker upp innehållet bättre, så det är något vi ska hålla ett öga på.

Vill du bara söka på inlägg gjorda av dig rekommenderar jag den vanliga sökningen där det finns ett speciellt fält för användarnamn och en speciell funktion för att visa resultatet som inlägg, fungerar mycket bra (jag brukar använda det när jag ska citera mig själv ).

Detta är det största som har hänt sen skivat bröd! Tack!!!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-10-28 11:13

Ja ta mig tusan... detta är helt klart på samma nivå som den frostfria frysen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-28 20:13
Ursprungligen av Spooky:

Ja ta mig tusan... detta är helt klart på samma nivå som den frostfria frysen!

Snyggt jobbat adrian, ett tag var jag orolig att du blivit hemmamyspappa på heltid

En gång pappa alltid pappa sa min pappa

Nu kanske moderatorernas arbete med dubbelposteringar minskas, så gladast är nog de

Ursprungligen av keptang:

Den verkar inte funka speciellt bra, hur ofta uppdateras index, verkar inte vara realtid?

Sök på "sökfunktion" t.ex, mest skräp som visas.

Ja, jag är inte helt nöjd faktiskt med det, det ger inte alltid samma resultat som vanliga Google gör, vilket är skumt.

Samma sökning ger t.ex. direkt den här tråden som första träff på vanliga Google:
http://www.google.com/search?q=site:99.se+sökfunktion

Får försöka gräva i varför det inte matchar fullt ut. För Googles indexering av 99.se är snabb.

Imponerande insats, Adrian.

Vad sägs om att lägga in samma sorts autouppdaterande sökresultat på "Ny diskussion"-sidan? Grundad på det inskrivna inlägget presenteras innan "Skapa diskussionen"-knappen en "Titta först i dessa trådar"-lista?

Ursprungligen av Hagelin:

Vad sägs om att lägga in samma sorts autouppdaterande sökresultat på "Ny diskussion"-sidan? Grundad på det inskrivna inlägget presenteras innan "Skapa diskussionen"-knappen en "Titta först i dessa trådar"-lista?

Vi håller på att titta på en sån funktion redan!

Ursprungligen av Björnström:

Vi håller på att titta på en sån funktion redan!

Se där, great minds think alike.

Det negativa är att man väldigt lätt hamnar på eran stora reklam skylt längst upp vilket bidrar till att scrollningen med två fingrar slutar fungera... why ?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det negativa är att man väldigt lätt hamnar på eran stora reklam skylt längst upp vilket bidrar till att scrollningen med två fingrar slutar fungera... why ?

Vill du slippa undan reklamen så rekomenderar jag dig att bli Supporter

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det negativa är att man väldigt lätt hamnar på eran stora reklam skylt längst upp vilket bidrar till att scrollningen med två fingrar slutar fungera... why ?

Det beror nog om att reklamen är Flash, och Flash brukar förstöra trevligheter som tvåfingersscrollningen. Supportrar (och Veteraner så vitt jag vet) slipper den feta reklambannern.

(Sen finns det ju verktyg som ClickToFlash och liknande, men jag borde väl egentligen inte tipsa om det i detta sammanhang då annonserna ger viktiga inkomster... )

Den verkar inte funka speciellt bra, hur ofta uppdateras index, verkar inte vara realtid?

Sök på "sökfunktion" t.ex, mest skräp som visas.

Ursprungligen av CUBEIS:

Snyggt jobbat adrian, ett tag var jag orolig att du blivit hemmamyspappa på heltid

En gång pappa alltid pappa sa min pappa

Det har varit väldigt mycket pappa, hus och hem på sistone, det är väl den fasen i livet just nu för min del helt enkelt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-07 16:31
Ursprungligen av Adrian B:

Det har varit väldigt mycket pappa, hus och hem på sistone, det är väl den fasen i livet just nu för min del helt enkelt

En tillväxtfas kan man säga .

Passa på och njut av varje sekund, dom små liven växer så fort när man senare i livet ser tillbaks i backspegeln

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-01 15:31

Jag kan förstå dessa engelska ord, men varför står det inte på svenska?

(99mac Last week Last month Last year)

1
Bevaka tråden