Snabb helikopter från Sikorsky

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sikorsky, som namnet till trots är amerikanskt, presenterar i denna video sin nya prototyp med koaxiala rotorer dvs två huvudrotorer på samma axel. Helikoptern maxar vid 250knop (463km/h): Helicopter Built for Speed

Annars kända för att göra helikoptrar med koaxiala rotorer är ryska Kamov

Den är ju inte så jättesnygg dock

Ursprungligen av Björnström:

Den är ju inte så jättesnygg dock

Själv tycker jag den är betydligt snyggare än vissa av Kamovs mer kända

Håller med Björnström om att den inte är särskild snygg. Sikorsky har gjort många snygga helikoptrar.

Görs denna något bredare blir den perfekt som ambulanshelikopter. De första minuterna är viktiga för t.ex. hjärtpatienter eller svårt skadade. Då är det viktigt med en snabb helikopter, så att patienterna får rätt vård i tid.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 16:56

Det finns ju ett till problem med helikoptrar som de inte nämnde: rotorbladens hastighet. För att få någon lyftkraft i en helikopter så måste man ha större och längre rotorblad och när de snurrar tillräckligt fort så finns risken att spetsen går igenom ljudvallen och det är inte bra kan jag hälsa

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 17:21
Ursprungligen av bollman:

Det finns ju ett till problem med helikoptrar som de inte nämnde: rotorbladens hastighet. För att få någon lyftkraft i en helikopter så måste man ha större och längre rotorblad och när de snurrar tillräckligt fort så finns risken att spetsen går igenom ljudvallen och det är inte bra kan jag hälsa

Rotorblad som passerar ljudvallen ar inget kul men ett annu storre problem ar att nar bladet gar at andra hallet sa sjunker bladers hastighet genom luften ganska ordentligt, vilket ger dig mindre lyftkraft pa ena sidan och far helikoptern att rulla over. Den effekten blir storre och storre ju snabbare helikoptern flyger och ar garanterat ingen kul upplevelse

Det ar darfor de har helikoptrarna har tva rotorer som snurrar i motsatt riktning, dels for att minska varje rotors hastighet sa att de inte gar genom ljudvallen och dels for att undvika ojamn lyftkraft.

1
Bevaka tråden