Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Ljudkort!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-10-25 20:43

Ursäkta om jag är i fel forum. Då får admin flytta detta till rätt ställe...

Kommer att beställa Imac i veckan och skulle behöva lite tips med ett ljudkortet.Jag gör bara beats for fun, satsar inte direkt på någon karriär. Jag rappar inte eller kör några live instrument, förutom Keyboarden. Så jag kommer inte behöva en massa portar på ljudkortet...

Första frågan är: Jag har ett par KRK Rokit 5 monitorer som är aktiva. Då räcker det väl med ett ljudkort rakt in i monitorerna? Jag behöver väl ingen mixer eller annan typ av förstärkare? (har mixer för tillfället men tänker ta bort den eftersom jag endast har monitorerna kopplade till dom. Så en mixer behövs egentligen inte va, eller?)

Andra frågan: Vad för ljudkort rekomenderas? Är det skillnad nu när man kör en Mac eller är alla ljudkort kompatibla? Ett stort stort plus skulle vara om någon vet ett "snyggt" ljudkort. Eftersom jag ska ha allt ute i vardagsrummet vill jag helst ha ett littet och snyggt ljud kort som inte får kosta mer än 4 lax.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-10-25 20:44

Föresten vet någon nånting om det här ljud kortet? kostade iofs 5 men den va så jävla snygg

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=7411&artno=190949

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-26 13:06

Jag är inte alls så bra på sånt här, men:

Nyare Imac tycks bara ha FW800, så du måste ha en speciell kabel mellan FW800 och FW400 på det det där ljudkortet (Apogee DUET). Kabel eller adapter finns på Kjell&Co, men inte på Clas Olsson.

Ett annat alternativ är ju en DAC, den funkar ju som ett externt ljudkort.
Kör själv en Cambridge DacMagic (pris 2800), optiskt ut från Imac:s hörlursuttag.

Senast redigerat 2010-10-26 13:21
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-10-26 15:38

hego99 Kollade upp lite om din DAC. Den verkade OK, definitivt prisvärd. Men inte särskilt snygg fysiskt...

Skulle i alla fall vilja ha fler tips innan jag bestämmer mig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-26 15:58
Ursprungligen av Gaith:

hego99 Kollade upp lite om din DAC. Den verkade OK, definitivt prisvärd. Men inte särskilt snygg fysiskt...

Skulle i alla fall vilja ha fler tips innan jag bestämmer mig.

Utöver det rent estetiska/utseendemässiga så saknar en DAC normalt en volymkontroll, d.v.s. matar ljudsignalen max till nästa steg (i ditt fall till de aktiva högtalarna, som har volymkontroll baktill).

Om man tar ut ljudet optiskt från Imac (vilket jag gör) så spärras volymkontrollen i OSX. Om du skulle köra Imac-->DAC-->AktivaHögtalare så skulle du få justera volymen antingen i uppspelande applikationen (Itunes, Vox etc.) eller på högtalarna.

Det ljudkort du föreslår ovan (Apogee DUET) har ju utöver ett bra volymreglage även hörlursuttag.

Obs. Duet på thomann för 4 papp. APOGEE DUET - Svensk International Cyberstore

Jag har ett focusrite saffire som funkar fint (fick köpa fw 800-400). Lite fulare, mycket billigare

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-10-27 18:46

Hego hmmm det var ett gansta stort minus att det inte sitter nån volymratt på den. Jo Apogee Duet kortet skulle passa mig så jävla bra, det e bara frågan om det är värt ca 5000 när man inte direkt satsar på musiken...

Strikethrough vad är det fär modell på din focusrite saffire?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-10-27 19:07

Srikethrough är det detta kort som du kör hemma?
Verkar i all fall vara rätt schyst och ser rätt OK ut till utsendet med...

YouTube - Focusrite Saffire LE - Intro and Setting Up

1
Bevaka tråden