Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk med Apples Airport extreme där det inte fungerar att lägga in fler i nätverket

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är både ny här och ny som Mac användare. Mac datorer är underbara i mångt och mycket men tillslut stötte jag på ett problem. Det är så att jag har skaffat en airport extreme samt två airport expresser.

Problemet är detta. Jag installerar programvaran, gör de inställningar för att starta upp ett nytt nätverk (övrig info är att jag är inte alls speciellt bra på datorer och detta med nätverk och internet är nått jag bara vill att det ska fungera för jag kan inget om det) fyller i allt som behövs. Har bredband ifrån Ownit där jag har en nätverkskabel från väggen till airport expressen. Efter allt är gjort så ska inställningarna sparas, då får jag upp ett felmeddelande där det står att det inte finns någon kabel i WAN-ethernet porten. Trycker man på att ignorera detta och spara inställningarna ändå så fungerar det faktiskt med internet på den här datorn. Jag kan surfa och köra spotify m.m. Problemet ligger i att min inneboende med en PC och vista inte kommer in på nätverket. Hon kan logga in å så man får inge internet ändå. Desamma gäller för min iphone, kan logga in och allt men när man ska surfa på wifi nätet så händer det inget :S Jag har en xbox 360 kopplad med kabel till aiporten och de fungerar utan problem. Värt att lägga till är kanske att jag har en statisk IP-adress som jag fyllt i de siffror man ska ifrån bredbandsleverantören.

Vad kan vara felet?

Hej Palle och välkommen får jag väl säga då
Först och främst vet jag inte om du skrivit fel eller om du verkligen kopplat så, det låter som du kör från modemet till en express och inte extremen, är det rätt uppfattat och varför har du i så fall gjort så?

Vanliga när man kör med en extreme och en eller flera expresser är ju att man kör från modem till extremen och sedan utökar/bryggar med expresserna på olika platser för att få bättre signal osv.
Vad är anledningen till de båda expresserna för övrigt? är det för airtunes eller rent signalstyrkemässigt?
Har du anslutit expresserna och extremen trådlöst till varandra och har du isåfall tillåtit ditt nätverk att utökas eller har du anslutit via kabel?
Har du fyllt i din specifika IP-adress i enheterna eller hur är det på den fronten?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-24 22:55

Du borde kanske oroa dig över att du får ett felmeddelande om att (just) nätverkssladden inte är istoppad i WAN-porten? Att ignorera ett sådant viktigt felmeddelande känns lite äventyrligt.

Tack Då skrev jag fel, det är kopplat till extremen. De båda har alldeles för lika namn så har svårt att särskilja dem.

Anledningen till expresserna är att ha ena till en USB skrivare och den andra till stereon med Airtunes. Jag bor i lägenhet så det finns egentligen inget modem mer än kabeln som kommer utifrån väggen. Jag har inte anslutit expresserna än, eftersom jag redan nu stött på problem så tänkte jag att jag löser dem först innan jag börjar med expresserna. Jag har fyllt i min specifika IP-adress till extremen.

Ja det har du kanske rätt i frazze men de konstiga är ju att jag faktiskt kommer ut på internet på min dator, samt att xbox360 funkar också att spela över nätet. Om det hade varit så att den verkligen inte hade haft någon kontakt i wan-porten, borde de inte vara helstopp då?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-25 07:43
Ursprungligen av Palle1985:

Ja det har du kanske rätt i frazze men de konstiga är ju att jag faktiskt kommer ut på internet på min dator, samt att xbox360 funkar också att spela över nätet. Om det hade varit så att den verkligen inte hade haft någon kontakt i wan-porten, borde de inte vara helstopp då?

Om jag kopplar in min dator i den porten som ingående kabeln från väggen ska vara, och stoppar i kabeln från väggen i någon av de tre portar som är avsedda att gå ut från routern, kommer jag åt internet, men inte någon annan dator.

Kolla om kabeln från väggen går in i rätt port i AirPortExtemen, alltså den port som har en rund, taggig symbol (finns bara en, resterande tre portar använder man till trådanslutning av nätverksgrejor, datorer m m).

Senast redigerat 2010-10-25 10:21
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-25 09:42
Ursprungligen av Hjopek:

Om jag kopplar in min dator i den porten som ingående kabeln från väggen ska vara, och stoppar i kabeln från väggen i någon av de tre portar som är avsedda att gå ut från routern, kommer jag åt internet, men inte någon annan dator.

Kolla om kabeln från väggen går in i rätt port i AirPortExtemen, alltså den port som har en rund, taggig symbol (finns bara en, resterande tre portar använder man till trådanslutning av nätverksgrejor, datorer m m.

Du är alldeles för snäll... Jag hade tänkt att skriva det redan i mitt svar. Men i mitt pedagogiska kall så tänke jag att Palle själv skulle få upptäcka vad han gjort. Och framförallt komma fram till att felmeddelanden finns av en anledning.
Men det är så en switch fungerar (på en router). Det är ibland enklare att göra så än att bryggkoppla en router. Men inte alltid som Palle märkte.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-25 10:22
Ursprungligen av frazze:

Du är alldeles för snäll... Jag hade tänkt att skriva det redan i mitt svar. Men i mitt pedagogiska kall så tänke jag att Palle själv skulle få upptäcka vad han gjort. Och framförallt komma fram till att felmeddelanden finns av en anledning.
Men det är så en switch fungerar (på en router). Det är ibland enklare att göra så än att bryggkoppla en router. Men inte alltid som Palle märkte.

Äsch, hade inget annat för mig...;)

Haha jäklar vad pinsamt:-P det stämde att jag satt kablarna fel, får skylla på att de hade trasslat ihop sig;-). Nu får jag längre inget felmeddelande DOCK så fungerar inte internet vare sig från datorn eller med wifi från ipaden:-S jag installerade om routern fast när jag gjorde de så ville den återställa allt så antar att de siffror osv som var innan finns kvar nu i alla inställningar

Utan att vara säker så verkar iphonen kunna komma ut på wifi nätverket. Anledningen till att jag tror de är för att webläsaren laddar mycket fortare än vanligt

Nu efter lite efterforskningar så fungerar wifi klockrent med både ipad och iphone, till och med snabbare än med gamla routern:-) problemet kvarstår dock att kunna använda internet på datorn:-S den har full styrka på ikonen uppe till höger för nätverket men när jag försöker ladda en sida får jag "servern hittades inte". Vad är det som inte stämmer eller vad har jag missat?

Så nu är problemet löst. För fler som kanske har samma problem så skriver jag här svaret.

Jag gick in på systeminställningar---> "Närverk". Väl i nätverk valde jag airporten och "avancerat". Sen går man in under fliken TCP/IP och väljer "Med DHCP". Då får man datorn att koppla till routern.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-27 17:27
Ursprungligen av Palle1985:

Så nu är problemet löst. För fler som kanske har samma problem så skriver jag här svaret.

Jag gick in på systeminställningar---> "Närverk". Väl i nätverk valde jag airporten och "avancerat". Sen går man in under fliken TCP/IP och väljer "Med DHCP". Då får man datorn att koppla till routern.

Bara nyfiken. Vad stod det förut?

//Rob

1
Bevaka tråden