Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda trasig RAID 0 *panik*

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min disk blev mountad som [diskname] 1 (såg det under /Volumes), eftersom dess disknamn var "upptaget" efter misslyckad unmountning (har sett det förut). Jag vet inte hur det gick till, men nu är iaf RAID-uppsättningen borta!

Sätter jag i disken säger den "The disk you inserted was not readable by this computer." och jag får välja på Initialize, Ignore eller Eject.

I Disk Utility ser jag "1 TB External Disk 0 Media" (det är 2 st externa 500 Gb-diskar).
Jag testade "sudo diskutil checkRAID" i Terminalen, men den säger bara "No AppleRAID sets found".

Alltså, jag har ju "bara" sabbat infon som talar om hur RAIDen ser ut. Antagligen räcker det gott och väl för att allt ska vara borta. Men ska det vara så "lätt" att sabba allt? Menar backup eller något på hur disken är uppsatt känns ju som A och O. Diskarna är ju inget fel på, jag körde dem senast i natt.

Det är så sjukt mycket info jag går miste om, det mesta finns backup på, men jag har ingen som helst aning om vad jag missat. Jag är normalt sett väldigt noga med att göra backup på interna disken t. ex.

Hoppas någon har något positivt att säga, för det kan verkligen behövas! :/

Kan du förklara hur din RAID var uppsatt? Du har två 500GB hårddiskar som är externa via Firewire i ett chassi? Eller två separata chassin?

Hur länge har du kört så här?

RAID-0 är absolut inget man kör med viktiga data på utan det används "bara" för volymer som kräver hög prestanda för icke-beständiga data (enligt mig iallafall). Kan vara smidigt när man jobbar med en videoproduktion eller något stort photoshop arbete som kräver hög prestanda under ett tillfälligt projekt och all data finns sparad på annat ställe. Att köra RAID-0 på externa diskar känns jättefarligt eftersom det finns ännu fler saker som kan gå fel med kablar & mount osv.

Tack för ditt svar!

Japp, jag kör två 2.5"-diskar (7200 rpm) i ett externt chassi via e-SATA in i ett ExpressCard i MacBook Pro.

Jag har nog kört det 1-2 månader och det har fungerat kalas.

Nej, som du säger så är det ju ett big NO-NO, att göra det i vanliga fall, men jag har endast kört det för hastigheten då jag arbetar uteslutande med video och ljud. Det mesta är ju "bara" temporära filer, men ibland har jag varit dum och dragit över filer som inte bör ligga där...

Jag har läst om flera som lyckats rädda innehållet, men de flesta lösningar verkar krångliga och är oftast på en PC.

Om jag ändå hade något motsvarade jag körde på DOS en gång i tiden, då jag tryckte ut en text-fil med all mapp och filstruktur så jag vid ev. diskproblem VET vad jag förlorat. Det finns nog ett lätt sätt på Macen också, men jag hittade inget då jag sökte efter det...

Just nu kör jag en demo av R-Studio och den verkar ju iaf SE att det finns/fanns något med RAID på disken.

Men som sagt, jag var medveten om riskerna med RAID 0, jag trodde bara inte det var så "lätt" att förstöra det. Man tänker ju att någon form av backup på hur uppsättningen ser ut borde ju finnas...

1
Bevaka tråden