Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schyssta hårddiskar (ej SSD) till MBP sen 2009

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kollar på interna hårddiskar till att byta med i en MBP.
Finns det några man bör undvika t.ex?

Är det värt med 7200 rpm, i snabbhet vs. stabilitet?

Tacksam för erfarenheter!

  • Medlem
  • 2010-10-21 13:09

Sök och du kommer att finna mer än 40 trådar om detta.

Köpte en Seagate Momentus XT 500 GB.
7200 varv + 4 Gb flashminne = 80 % snabbare. Inte lika snabb som SSD men betydligt snabbare än standard, och mycket billigare än SSD. Cirka tusenlappen.

Ah, jag har funderat på en sån! Blir det mycket ljud och vibrationer jämfört med "standardhårddisken" i 5400 rpm? Jag har 13", blir ju antagligen lite mindre vibration i de större...

Ursprungligen av Strikethrough:

Ah, jag har funderat på en sån! Blir det mycket ljud och vibrationer jämfört med "standardhårddisken" i 5400 rpm? Jag har 13", blir ju antagligen lite mindre vibration i de större...

Seagate Momentus XT vibrerar mycket enligt mig

7200-varvare för givetvis mer oväsen än lågsammare diskar, men hur stor betydelse det har kan man bara själv avgöra.
vill man ha en tyst och snäll disk ska man även kolla upp antalet 'platters' i disken - en är bättre/tystare än två.

jag bytte en standard 5400rpm enkel platta (120GB) mot en 5400rpm dubbelplatta (500GB) i en 'pre-unibody' MBP och upplever att den nya disken är märkbart (men knappt 'betydligt') ljudligare än den gamla. (men oas mycket snabbare...)
det kan ju också vara stor skillnad mellan tillverkare och modeller kan tänka...?

@gabriela: hur ser man om de är enkel-eller dubbelplatta?

man kan läsa specen på tillverkarens hemsida.

mindre diskar har generellt en skiva och större två. (skiljelinjen verkar gå runt 320GB, beroende på tillverkare.)

1
Bevaka tråden