Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: varför skalas inte droppskuggor?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en programinställning som avgör om effekter skalas med objekten eller ej. Om man aktiverar skalningen så skalas alla effekter, utom droppskuggor.

Gissa vilken effekt som används nästan uteslutande? Det gör det exempelvis väldigt knöligt att ta layout ur en affisch och göra om till en broschyr.

Bilden nedan visar ett objekt med en yttre skugga och en inre skugga. Sen har jag skalat ned objektet till 10%.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 12:45

Det där måste väl vara en bugg?

Jag provade med CS3 och CS5 så en väldigt gammal bugg i så fall.

Precis. Det är helt sjukt att den buggen har hängt i så länge.

Är det verkligen en bugg? Ta en pappskiva på ett visst avstånd mellan en lampa och ett bord som står under lampan, ta ett mindre ark och placera på samma position som förra arket. Skuggan förblir det samma.

Kanske Adobe har resonerat så när det gäller drop shadow… (då är det ingen bugg).
I såfall är buggen i inner shadow!!!

Båda borde bete sig likadant. Det går att ändra skuggans längd i dialogboxen (gäller både inre och yttre skugga).

Ett exempel ur verkligheten får nog vikingen att sluta leka med sina pappskivor...

Exempel:
Kunden, som heter Björnström, har beställt en affisch i 50x70 cm format.
Björnström blir så nöjd med denna att han även vill ha den som omslag på en A5-folder.

Klicka upp bilden nedan för att se i full storlek.

- Betänk sedan att mycket layout idag görs helt i InDesign.
Vi har flyttat väldigt mycket av avancerad layout som tidigare gjordes i Photoshop till InDesign.

- Betänk även att i dessa sammanhang kan det vara ett stort antal effekter som alla påverkar varandra. Det är inget man går in och justera ett i taget för att det ska se snyggt ut. Då skjuter man ut en pdf istället och lägger in. Men affischformaten 70x100 cm och 50x70 cm ingår inte i A-storlekarna så designen går inte att bara skala ner sen är det klart. Man måste greja och dona...

Då... mina damer och herrar... blir det mer intressant att få veta hur Adobe tänkte egentligen.

Jag har lagt in en "feature request" till Adobe. Om någon annan känner samma sak så hjälp gärna till:
http://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

Jag förstår behovet av att skala ner skuggan i samband med att objektet skalas. Det låter fullt rimligt att ha det så som du önskar: Det spar både tid och frustration…

Lite konstigt att Adobe inte har tänkt så… eller har du tänkt som jag skrev i förra gången.

Adobe borde prioritera arbetssättet framför verklighet skugga…

Ja, jag har slutat att leka med papperslappar!

Jag hade en diskussion med några "experter" igår och de håller envetet på vikingens linje. Ljus kastar en skugga som inte ändrar sig och pogrammet är designat så här så därför är det inget fel. Punkt slut.

Jag förstår inte hur man kan tänka så snävt när det uppenbart finns ett behov för designers att kunna återanvända en design på nytt.

1. alla andra effekter skalas om man aktiverar inställningen.
2. med inställningen aktiverad så kan man ändå frångå densamma genom att ändra storlek manuellt istf med skalningsverktygen.

Med andra ord. Om man inkluderade skuggorna i den här inställningen så skulle den som absolut aldrig vill skala sina skuggor ändå ha fler möjligheter än vi som vill skala.

InDesign är ett otroligt verktyg där man kan kasta in högupplösta RGB-bilder och göra en design för en A5 och sen dagen efter kopiera och klistra över det på en 2-metersbanner. Det finns bara en funktion i programmet som sätter ett hinder för det här. Gissa vilken.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 10:49
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag hade en diskussion med några "experter" igår och de håller envetet på vikingens linje. Ljus kastar en skugga som inte ändrar sig och pogrammet är designat så här så därför är det inget fel. Punkt slut..

Måste ställa en fråga här, jag är inte expert på området men ljus faller väl på samtliga delar av objektet om det nu är den effekten man vill uppnå?

Det betyder ju att innerskuggan ändå ska vara i proportion till ytterskuggan eller "försvinner" ljuset helt plötsligt i innerskuggan?

Tycker att Anders Täpp illustrerar detta perfekt. Ljusskällans placering och position har ju inte förändrats men ändå faller ljuset inne i rutan ej korrekt i relation till ytterskuggan.

Eller har jag missat något?

Ursprungligen av studiox:

... Eller har jag missat något?

Min poäng här är väl att ibland vill man göra på ett sätt, och ibland vill man göra på ett annat sätt.

Nu har Adobe förbestämt exakt hur skuggor fungerar och du skola inga andra skuggor hava utom mig.

Det är dumt tycker jag.

Nu kommer jag inte längre ihåg detaljerna, men detta har varit ett diskussionsämne på prerelease-listorna sedan praktiskt taget InDesign 2, och varje gång har man dragit slutsatsen att det beteendet som har minst negativa konsekvenser är det nuvarande.

Om man skalade droppskuggan skulle det ge ett orealistiskt intryck, dvs. ett som inte kan förekomma i den verkliga fysiska världen (eller rättare sagt som skulle vilseleda vår hjärna om avstånd och placering etc.)

Däremot finns det ett hjälpmedel som är tänkt att underlätta bland annat detta, och det är inställningen "använd globalt ljus"

Beteendet för "inre skugga" skulle jag däremot anse som en bugg, och ännu värre är det om man roterar objektet...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu kommer jag inte längre ihåg detaljerna, men detta har varit ett diskussionsämne på prerelease-listorna sedan praktiskt taget InDesign 2, och varje gång har man dragit slutsatsen att det beteendet som har minst negativa konsekvenser är det nuvarande.

Om man skalade droppskuggan skulle det ge ett orealistiskt intryck, dvs. ett som inte kan förekomma i den verkliga fysiska världen (eller rättare sagt som skulle vilseleda vår hjärna om avstånd och placering etc.)

Jo det där låter som Adobes argument. Och det är verkligen bra att Newton och hans kumpaner uppfunnit de fysiska lagarna så vi inte bara flyter omkring uppåner och ser skuggor av olika storlek hela tiden som gör oss illa till mods. De fysiska lagarna har tyvärr inte mycket med verkligheten att göra för en designer som drabbas av den här problematiken.

Verkligheten jag möter som designer ät att kunden vill ha allt från visitkort till banners på flera meters bredd. De kan beställa en grej idag och nästa grej om tre månader. De gillar en design och sen vill de ha den till allt möjligt. Alla funktioner i InDesign tillåter då att man svarar upp till kundens nya beställning med en enkel kopiera, klistra in + skalning. Utom skuggorna. De kräver work-arounds. För varje ny storlek på papperet.

Mitt argument är att man behöver inte låsa fast det ena beteendet och spärra det andra. Man kan få både och där användaren själv bestämmer hur han vill använda effektfunktionen. Programmets inställningar och effekter är redan konstruerade precis så, förutom skuggorna.

1. Adobe har bara ögonen på hur man ritar upp en ny design. Då har man t ex ett par ramar med en skugga under men storleken på ramarna avgörs i slutskedet. Då vill man inte att skuggorna ska skala sig när man håller på och provar sig fram.

2. Mitt problem är hur man återanvänder designen i 1. när den blivit spikad. Inga ramar ska ändra storlek. Allt är redan klart. Allt utom skuggorna går då att återanvända.

Jag menar att det går att tillfredställa båda de här behoven med de funktioner som redan finns. Om bara Adobe tar bort spärren som ej tillåter skalning av skuggor under några som helst omständigheter.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Däremot finns det ett hjälpmedel som är tänkt att underlätta bland annat detta, och det är inställningen "använd globalt ljus"

Vad är det som säger att designen ska använda globalt ljus? Är det Adobe som bestämmer det här? Adobe kanske vill vara med på våra kundmöten också så vi inte använder fler funktioner på fel sätt så det blir orealistiskt? Det kan ev. bli ett problem om kundens start är "vi vill att ni gör något orealistiskt".

Räcker det inte med att Adobe styr upp det "normala" beteendet i programmets grundinställningar? Jag kommer att tänka på Seinfeld-episoden "Soup Nazi"... det finns någon på Adobe som bestämt "No shadow for you Mister!" och vägrar ge med sig.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 12:45

Computer says no

Anders, jag tror du missade att det är så resonemanget varit bland användarna på pre-release-listorna. Jag måste nog säga att Adobe är väldigt lyhörda för väl underbyggda argument, åtminstone gäller det InDesign-teamet.

Och nu tänker jag utmana dig: Det faktum att du använt InDesign och droppskuggor i sisådär 6-7 år och först nu reagerar, och att mig veterligen klagomålet praktiskt taget aldrig uppstår heller bland andra användare ser jag som en indikation på att problemet inte är fullt så stort som du gör det till.

Problemet med att ha skalning av droppskuggor som default är att varje sak man då storleksförändrar i InDesign (i samma dokument) då skulle få olika droppskuggeinställningar, och det arbetesmomentet är långt mycket vanligare än återanvändning av designelement mellan dokument.

Även om jag till fullo förstår din poäng så håller jag inte med om den: Som användare tycker jag de gjort rätt val för standardbeteendet, även om jag håller med om att det finns utrymme för förbättring av alternativbeteenden.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Anders, jag tror du missade att det är så resonemanget varit bland användarna på pre-release-listorna. Jag måste nog säga att Adobe är väldigt lyhörda för väl underbyggda argument, åtminstone gäller det InDesign-teamet.

Jag har skrivit till dom på länken här ovan men det är inte så lätt att få till en bra argumentation på utrikiska.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och nu tänker jag utmana dig: Det faktum att du använt InDesign och droppskuggor i sisådär 6-7 år och först nu reagerar, och att mig veterligen klagomålet praktiskt taget aldrig uppstår heller bland andra användare ser jag som en indikation på att problemet inte är fullt så stort som du gör det till.

Jag har inte upptäckt det nu snarare blivit påmind om det nu. När det dyker upp är det ofta stressigt och jag har inte tid att dra någon grej just då, sen är det en ny dag med nya bekymmer så glöms det bort. Jag frågade kollegan om det här och det visade sig vara hennes största irritation med InDesign. Hon skriver inte på några macforum och jag tror det finns många designers som bara kör med den lösning Adobe presenterat men som skulle bli glada om det fanns ett alternativ.

Visst är det här underordnat den första funktionen "att skissa" men en onödig begränsning i extravalen.

"Pengar är inte allt här i livet, men det kommer väl tvåa efter luft."
som det stod i en seriestrip jag hade på anslagstavlan för länge sedan.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Problemet med att ha skalning av droppskuggor som default är att varje sak man då storleksförändrar i InDesign (i samma dokument) då skulle få olika droppskuggeinställningar, och det arbetesmomentet är långt mycket vanligare än återanvändning av designelement mellan dokument.

Även om jag till fullo förstår din poäng så håller jag inte med om den: Som användare tycker jag de gjort rätt val för standardbeteendet, även om jag håller med om att det finns utrymme för förbättring av alternativbeteenden.

Det där blev fel. Jag vill inte ändra standardbeteendet, bara alternativbeteendet.
Det är trist att de gjort ett alternativt beteende sen ändå strukit skuggorna från detta.

Trådens hela problematik går att fixa med ett enkelt tillval i inställningarna. Det krävs då två medvetna klickval innan den här hemska funktionen aktiveras (se bild).

Samma problem uppstår förresten i Photoshop när du skalar med skugga.

Tycker man det är ett problem så kan man kontakta en kunnig InDesign-scriptare och beställa en "skala även skuggor"-funktion

Jag hittade det här gratisscriptet.
Mettez vos effets à l'échelle - Scriptopedia

Det funkade bara en gång i CS5 sen vill det inte visa sig igen trots omstart av programmet.

Nu är det dags att ta helg tror jag för nu börjar gudarna vara emot mig också...

  • Medlem
  • 2010-10-22 20:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag hittade det här gratisscriptet.
Mettez vos effets à l'échelle - Scriptopedia

Det funkade bara en gång i CS5 sen vill det inte visa sig igen trots omstart av programmet.

Samma sak för mig trots att jag kompilerar skriptet igen. Skumt.

Ursprungligen av Baron:

Samma sak för mig trots att jag kompilerar skriptet igen. Skumt.

Jag har en jobbaruntare som funkar men då får man stå ut med att den inte sparar några inställningar samt att det visas en varningsdialog om detta. För övrigt funkar det.

Scriptet skapar en mapp i Indesigns program-mapp som heter "PICTRIX_jsCfg"

Jag tog bort config-filen inuti och låste helt sonika mappen i Finder så den inte går att skriva till.

Scriptet funkar sen men med varning om just detta att den inte kan skriva config-filen.

Baronen kanske kan komma med en ännu snyggare lösning med ledning av detta?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tycker man det är ett problem så kan man kontakta en kunnig InDesign-scriptare och beställa en "skala även skuggor"-funktion

Å vad kostar sånt?

  • Medlem
  • 2010-10-22 14:17

Men är det inte en brist att man inte kan välja? Lite Apple, så där...

Det var ju det jag sa i inlägg 15...

  • Medlem
  • 2010-10-22 15:01

just det ja...

Det är en förhandlingsfråga

Hehehhe. *blink blink*

  • Medlem
  • 2010-10-23 19:33

Jag vill inte ta ifrån en hederlig konsult hans levebröd...

1
Bevaka tråden