Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java Deprecation

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"This announcement is the result of a discussion between Oracle and Apple that has been going on for some time. I understand that the uncertainty since Apple's widely circulated "deprecation" of Java has been frustrating, but due to the nature of these things we have neither wanted to or been able to communicate before. That is as it is, I'm afraid."

Q: When will JDK 7.be available for OSX?
A: My expectation is that we will release on current supported platforms first, and that OSX support will follow later. The JDK 7 schedule can not easily accomodate large changes like the addition of a new platform.

Henrik Ståhl, Oracle

Nu är den ute - den första Java-versionen som kommer direkt från Oracle, inte från Apple.

Oracle Officially Launches Java SE 7 for OS X - Mac Rumors

Ok, en liten fundering här om säkerhet.

1. Jag installerade nyss Mountain Lion. När man gör en manöver som kräver Java så frågar OS X om man vill installera en sådan. I mitt fall räcker det att starta något Adobe-program, men jag förmodar att de flesta stöter på frågan nån gång framför datorn.

Var kommer den här javamotorn från som OS X laddar ner?

2. Nu har Oracle buggfixat och förmodligen täppt till säkerhetshål. Men den här uppdateringen måste man hämta själv.

Betyder det att den som inte läser nördartiklar på webben (de flesta) kommer att fortsätta köra vidare på en gammal ej uppdaterad och osäker javamotor? I så fall har man väl skapat en jättestor möjlighet för hackers att härja fritt, eller?

  • Medlem
  • 2012-08-15 14:35

Den som du får från Apple är Java 6.
Den som du får från Oracle är Java 7.
Båda uppdateras separat och de kan köras parallellt.
Om du kör Apples Java så kommer uppdateringar till den som vanligt.
Om du kör Oracles Java så får du installera dess uppdateringar själv.

Ursprungligen av Zepto:

...Om du kör Oracles Java så får du installera dess uppdateringar själv.

Nja, det beror väl på hur man tolkar ordet "själv". Det finns tydligen en inbyggd uppdateringsfunktion.

"...Oracle will provide auto-updates for Mac OS X at the same time as for Windows platforms..."
(ur MacRumors-artikeln)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det beror väl på hur man tolkar ordet "själv". Det finns tydligen en inbyggd uppdateringsfunktion.

"...Oracle will provide auto-updates for Mac OS X at the same time as for Windows platforms..."
(ur MacRumors-artikeln)

Om man klickar sig vidare i länkarna så hamnar man till slut på Java.com och deras nerladdningssida. Där nämns bara att Apple utvecklar en egen java-motor, inga filer kan laddas ner. Jag förmodar att det här uppdateras när Java 7 är klart.

Ursprungligen av Anders Täpp:

...inga filer kan laddas ner. Jag förmodar att det här uppdateras när Java 7 är klart.

Det är klart. Den finns att ladda ner på den sidan som MacRumors-artikeln länkar till.
Oracle Java Runtime Environment 7 Downloads

Och vill man ha hela utvecklarpaketet (JDK) (som även innehåller Runtime), så finns det här:
Oracle Java Development Kit 7 Downloads

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är klart...[/url]

Ok, blir förvirrad av den här texten:

"Consumers will soon be able to download the JRE for Mac OS X from Java.com, just as they do for all other operating systems, and Oracle will provide auto-updates for Mac OS X at the same time as for Windows platforms."

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ok, blir förvirrad av den här texten:

"Consumers will soon be able to download the JRE for Mac OS X from Java.com, just as they do for all other operating systems, and Oracle will provide auto-updates for Mac OS X at the same time as for Windows platforms."

Jag misstänker att när Macrumors-artikeln skrevs, så hade man kanske inte lagt ut nerladdningslänkarna ännu. Därför skrev man "soon". (och "soon" i det här fallet innebar senare samma dag)

Ursprungligen av Zepto:

Den som du får från Apple är Java 6.
Den som du får från Oracle är Java 7.
Båda uppdateras separat och de kan köras parallellt.
Om du kör Apples Java så kommer uppdateringar till den som vanligt.
Om du kör Oracles Java så får du installera dess uppdateringar själv.

Så det här snacket om att Apple inte längre utvecklar Java det handlar alltså om en framtida version, inte om det som finns nu?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Så det här snacket om att Apple inte längre utvecklar Java det handlar alltså om en framtida version, inte om det som finns nu?

Nej, inte framtida, utan nuvarande version, dvs Java 7.

Det är möjligt att Apple kommer att fortsätta släppa uppdateringar för Java 6 (men jag tvivlar på det).

Men fr.o.m Java 7 så är det Oracle som släpper uppdateringarna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte framtida, utan nuvarande version, dvs Java 7...

Framtida ur konsumentvinkeln. Läs inlägg ovan om nerladdning från java.com.

  • Medlem
  • 2012-08-15 15:13
Ursprungligen av Anders Täpp:

Så det här snacket om att Apple inte längre utvecklar Java det handlar alltså om en framtida version, inte om det som finns nu?

Det handlar om att Apple aldrig kommer att skeppa Java 7.
Java 6 är officiellt supportat av Oracle till februari 2013.
Apple lär troligen supporta Java 6 åtminstone fram till dess.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-15 14:51

"will provide", det är alltså något som inte funkar nu...

Ursprungligen av kenjon:

"will provide", det är alltså något som inte funkar nu...

"Will provide ... at the same time ..." = När det kommer en uppdatering till Windows så kommer den även till Mac.

Så tolkar jag det.

Om det var något som inte är klart ännu, så hade man nog formulerat det annorlunda.

Någon som har installerat Java 7? Har ni stött på några problem?

Jag tänkte att jag skulle installera det idag (Mac Pro 2008, 10.8.1), men kollar läget lite här först...

Senast redigerat 2012-08-26 15:42
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 14:45

Installerat men inte använt så mycket. Inga problem än. Macmini med ML.

Tydligen ska man hålla sig borta från nya versionen en tid.
Ny sårbarhet i Java hotar både Windows och Mac - IDG.se

Bevaka tråden