Söker köptips - vad köpa till enskilda firma i webb- & grafisk design?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello everyone,

Lite konstig fråga, smaken är som baken och allt det där - men:

Vad skulle ni rekommendera för sättning av Mac för ett webbdesignföretag med hemmakontor? Just nu heltidsarbete fram till jul, men sen endast arbete på sidan av...

Ska alltså investera ny utrustning, viss begränsning i budget, men har ändå lite cash att använda. Sitter mest med webbdesign och programmering, men även viss grafisk design. Så - kör egentligen inte så process-el-grafikkrävande program. Men någon timme i photoshop / dag blir det.

Ger er några alternativ - kul att höra era åsikter och erfarenheter:
1. Nya Macbook Air, 13tums. + Ngn extern skärm (typ 24" förslag?)
Kommentar: Mitt arbete i vår kan innebära viss pendling och en lightweightdator som Air kan vara bra för det. Frågan är om prestandan klarar viss Photoshoppande etc?

2. Imac, 21,5tums 3,0Ghz + Ngn ok skärm.
Kommentar: Detta känns stabilt och mkt dator för pengarna. Dock stationärt, vilket ngn gång kan innebära problem när man göra kundbesök...

3. Macbook Pro 13tums, 2,4 Ghz + Ok skärm.
Kommentar: Stabil bärbar dator med kompl. skärm. Lite mindre mobil, men bättre prestanda...

Well. Jag vet att svaret egentligen är "vad ska du använda den till?" etc. Men det vore intressant att höra era erfarenheter av liknande kombos som ovan?

Försök hitta en billig iMac 24" eller så köper du en iMac 27". Snabb och allt du behöver

Glöm MacBook Air. Det är inte en nog snabb dator för att kännas bekväm för yrkesmässig användning av en grafisk designer

Tack för svar, tror också att Air är (!) lite för weak och risky för att göra vissa krävande uppgifter...
Arbetade med en imac under hela förra året, var grymt nöjd. Men någon gång krävs att man har med bärbar dator till kunderna, för att visa upp lite grejer etc... då behövs ngt bärbart tror jag...

Kanske lutar åt Macbook Pro - varianten just nu. Reaktione rpå det?

Så är det många som kör. Det är visserligen lite mindre kräm än i en iMac, men det funkar, och om man behöver portabiliteten är ju det nästintill det enda alternativet.

Jag kör en iMac 27:a med i7-processor, 8GB ram, till samma typ av verksamhet. Jag tycker den är fullständigt fenomenal. Behöver du inte så mycket pixlar så kör på den mindre, billigare modellen tycker jag.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-21 18:13

En bärbar är en idealisk dator för en frilansare eftersom den enkelt kan följa med till kund, komplett med allt material. Om du ska köra med en Air eller en Pro beror nog mest på hur mycket du kommer att resa med den. En Pro kan nog vara längre, i och med att den har lite högre prestanda och kan uppdateras på ett helt annat sätt.

Däremot är en extern skärm (och tangentbord och pekdon!) ett måste! Jag har hört mycket bra saker om Dells skärmar. Gå upp lite i pris, och ta en 20-24-tummare med IPS-panel, som en U2207WA eller U2411W (jag tror att modellerna heter så). En del av dem har redan Displayport, så då är det bara frågan att skaffa lämplig kabel.

Ett litet lästips om Macbook Air, från en person som har ungefär samma krav (men större budget) som du.

• Oregistrerad
  • 2010-10-21 18:53

Jag kör faktiskt just en MBP 13.3" 2010 års modell med en DELL 2209WA och är väldigt nöjd. Sysslar med liknande arbetsuppgifter och det duger den utmärkt till! Däremot har jag ersatt snordyra PS med Pixelmate som har de funktioner jag använder och kostar en bråkdel av PS.

Ruskigt intressant att läsa era inlägg.
Executive: Min senaste stationära var förra Imacen, jag var rysligt nöjd med den, så jag förstår din tanke. Det är en stabil, och prisvärdig variant! Kan mkt väl se mig med en 27" Imac framöver...
Kjnoren: Tror det lutar åt en mobil lösning. Just som frilansare är det ganska mkt resande till kunder - och då måste jag ju visa upp materialet, via min bärbara. Tänker även på Macbook Pro, då "mobiliteten" inte är någon dramatisk skillnad mellan Air och Pro, men kraften i burken är stor skillnad.
Iphone77: Ska kolla upp den Dell-skärmen! Kan mkt väl bli ett köp snart. Har även testat pixelmate en del, kan tänkas att jag switchar om några månader...

Tack för era svar.

1
Bevaka tråden