Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac App Store - flopp eller succé?

Tråden skapades och har fått 228 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pesc:

Men vad har Apple GJORT? På OS X? Ni sitter ju och fantiserar om framtida dystopier...

Har du något problem med att installera Spotify på OS X kanske?

Läs första meningen i mitt inlägg #52.

Återkom om det är något du inte förstår...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Det handlar inte om var vi är nu utan vart detta är på väg. Det är inte bara här på detta forum som folk börjar på att fundera lite längre...

En annan sak, när/om allt ska filtreras genom Apple, vad händer när en mjukvaruutvecklare kommer med ett program som är direkt konkurrent med en Apple produkt på en sådan nivå att Apples mjukvara får underläge...

Fattar inte att Apple har kunnat göra så mycket när Micro$oft blev fälld för Internet Explorer fiaskot...

LCR

Ptjadu enligt "guidelines för macapp-store kan din app bli underkänd om:

- It duplicates apps already in the App Store, particularly if there are many of them
- It looks similar to Apple Products or apps bundled on the Mac, including the Finder, iChat, iTunes, and Dashboard
- Your user interface is "complex or less than very good"
- It changes the native user interface elements or behaviors of Mac OS X

För att göra det enkelt:

Punkt 1 innebär att först till kvarn får först mala. Har någon gjort ett program som är som "ditt" fast ditt är 1000gånger bättre kan du glömma det.

Punkt 2 innebär att du kan glömma att något som helst extension. Du får i princip inte ens skapa en fräck klocka till menyraden. "Menu-extensions" kan man glömma i Macapp store

Punkt 3 innebär att programmet måste vara "enkelt". Det innebär mer eller mindre att om inte fem-åriga Simon förstår att man måste leta sig in i någon meny för att något ska fungera så kan det bli nitlott för din app.

Punkt 4 säger väl sig självt. Man får inte göra radikala förändringar i UIE.

En annan rätt intressant grej är att din app även kan få en nitlott om:
Your game portrays realistic images of people or animals being killed or maimed, shot, stabbed, tortured, or injured.(Glöm våldsamma shot-em up i MacApp-store direkt).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-22 17:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Ptjadu enligt "guidelines för macapp-store kan din app bli underkänd om:

- It duplicates apps already in the App Store, particularly if there are many of them
- It looks similar to Apple Products or apps bundled on the Mac, including the Finder, iChat, iTunes, and Dashboard
- Your user interface is "complex or less than very good"
- It changes the native user interface elements or behaviors of Mac OS X

För att göra det enkelt:

Punkt 1 innebär att först till kvarn får först mala. Har någon gjort ett program som är som "ditt" fast ditt är 1000gånger bättre kan du glömma det.

Punkt 2 innebär att du kan glömma att något som helst extension. Du får i princip inte ens skapa en fräck klocka till menyraden. "Menu-extensions" kan man glömma i Macapp store

Punkt 3 innebär att programmet måste vara "enkelt". Det innebär mer eller mindre att om inte fem-åriga Simon förstår att man måste leta sig in i någon meny för att något ska fungera så kan det bli nitlott för din app.

Punkt 4 säger väl sig självt. Man får inte göra radikala förändringar i UIE.

En annan rätt intressant grej är att din app även kan få en nitlott om:
Your game portrays realistic images of people or animals being killed or maimed, shot, stabbed, tortured, or injured.(Glöm våldsamma shot-em up i MacApp-store direkt).

Du verkar ju helt yr peeman! Inget av det du skriver i dina punkter stämmer med vad det står hos Apple. Ursäkta, men antingen gör du dig dum eller så verkar du inte förstå engelska. Uj uj uj.

Ursprungligen av MatsOlov:

Du verkar ju helt yr peeman! Inget av det du skriver i dina punkter stämmer med vad det står hos Apple. Ursäkta, men antingen gör du dig dum eller så verkar du inte förstå engelska. Uj uj uj.

Då tar vi väl en liten källa då...
Apple posts guidelines for Mac App Store (and we have highlights)

Jag tycker det mesta stämmer... Kanske är jag lite hårddragen i första punkten, men övrigt känns det tveklöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 21:21

Jag håller inte med. Java-applikationer kan distribueras imorgon på precis samma sätt som idag. (Eller python-apps, perl-scripts, flash-appar, Emacs-macron, etc, etc.) Detta har inte påverkats och jag ser inga tecken på att det skulle ske.

Apple har lagt till en ny kanal för distribution av apps. Visst, där finns begränsningar och det tycker jag är en stor poäng. Jättebra. Men det gamla finns ju kvar.

Jag är "data-support" åt två personer som på flera år inte har listat ut hur .DMG-filer funkar och aldrig vågat installera en applikation. Jag har hjälpt dem för varje ny app. Jag tror att Mac App Store blir en succé därför att jag tror att nu kan de börja köpa och installera programvara själva.

För att detta ska fungera hoppas jag verkligen att Apple granskar de program som går i denna kanal så de är snygga och renhåriga.

Men jag är inte orolig över att jag själv inte ska kunna hitta en Emacs byggd för OS X via andra kanaler. Det finns inte i min världsbild. Jag tror inte Apple skapat App Store för att vara elaka och "control freaks" utan för att hjälpa bland annat de två jag är "support" åt.

Möjligen kan jag dela en oro över att App Store blir så populär så att om man inte kommer in där så "finns man inte". Till exempel: Voddler blir inte godkända i App Store, och då blir de chanslösa när de levererar DMG-filer för nerladdning som idag. Men jag tror det är en långt överdriven oro.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-21 21:35
Ursprungligen av pesc:

Jag är "data-support" åt två personer som på flera år inte har listat ut hur .DMG-filer funkar och aldrig vågat installera en applikation. Jag har hjälpt dem för varje ny app. Jag tror att Mac App Store blir en succé därför att jag tror att nu kan de börja köpa och installera programvara själva.

Detta tror jag är bland det mest betydelsefulla med en sån här lösning. Och är också tillsammans med möjligheten att enklare hitta program, anledningen till att jag tror att detta kommer bli en succé. Jag har sett många hemska lösningar där man gjort en genväg från applikationen i dmg-filen i dockan, så dmgn monteras varje gång man kör appet osv.

Sedan automatisk uppdatering, avinstallation osv. gör detta till en kanonbra kanal för mjukvaran. Är ju vad jag använder macports till också. Och även macports har ju vissa begränsningar i vad man får/kan göra.

Sedan tror jag inte Mac App store kommer bli en lika stor framgång som till ios, men ios har ju klart fler användare, och framförallt nya användare som inte är invand med ett gammalt beteende.

Men detta är verkligen tummen upp.

Ursprungligen av Sidde:

... Jag har sett många hemska lösningar där man gjort...

Jag kan hålla med om att detta kan vara en mycket bra lösning för somliga OM detta inte (i framtiden) blir den ENDA vägen att installera mjukvara.

Ursprungligen av Sidde:

Sedan tror jag inte Mac App store kommer bli en lika stor framgång som till ios, men ios har ju klart fler användare, och framförallt nya användare som inte är invand med ett gammalt beteende.

Enkelt att göra när man börjar från ruta ett och ingen har någon tidigare erfarenhet eftersom det var en ny produkt/OS.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 21:49
Ursprungligen av LCR:

Jag kan hålla med om att detta kan vara en mycket bra lösning för somliga OM detta inte (i framtiden) blir den ENDA vägen att installera mjukvara.

Om OS X App Store blir enda vägen att få in programvara är plattformen helt död för mig. Totalt ointressant. Då blir det Linux för mig. Jag ser dock inga tecken på att detta skulle ske.

Steve Jobs quotes:

There will be no Mac App Store. (April 2010)

Mac App Store!! (October 2010)

It won't be the only place to get mac apps, but it'll be the best (October 2010)

2011 ?!...

What next Flat-Earth Mac App ?!..

LCR

Senast redigerat 2010-10-22 11:05
  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-21 22:26

Hmm

Ursprungligen av LCR:

Steve Jobs quotes:

"There will be no Mac App Store." (April 2010)

LCR

Han svarar ju bara inte på ovanstående, utan han svarar "Nope" på en fråga till som fanns i meningen, nämligen detta:

"There is a rumour saying there will be a Mac App Store and no software without authorization from Apple will run on Mac OS X. Is that true?"

Vilket svarar han på, har du frågat honom?

Ursprungligen av LCR:

Steve Jobs quotes:

"There will be no Mac App Store." (April 2010)

Mac App Store!! (October 2010)

"It won't be the only place to get mac apps, but it'll be the best" (October 2010)

2011 ?!...

What next Flat-Earth Mac App ?!..

LCR

Poängen med citat är att de ska återge vad som faktiskt sas.

Ursprungligen av Hagelin:

Poängen med citat är att de ska återge vad som faktiskt sas.

Helt rätt! Jag har ändrat mitt inlägg.

But you get my point...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Helt rätt! Jag har ändrat mitt inlägg.

But you get my point...

LCR

Nej, jag gettar fortfarande inte riktigt din point eftersom, som Hjopek skrev, Jobs har inte sagt att det inte skulle komma någon Mac App Store. Jag vill minnas att de otaliga nyhetsartiklarna om Jobs ”Nope”-mail i April redan då konstaterade att det inte uteslöt att det skulle komma en Mac App Store, utan bara att det inte skulle vara det enda godkända sättet att införskaffa mjukvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 00:02

Det var dumt formulerat.

Jag menar att en OS X-maskin levereras med fler möjligheter till programmering out-of-the-box än Windows. Därför tror jag inte att första prioriteten för Apple är att stänga ner möjligheten att utveckla egna program till OS X eller att installera dem på valfri Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-22 06:44

Jag tycker Apple får ge sig med sitt "just a simple click". Hela deras produktpresentationer består ju numera av "just click this button, it's that easy". Det känns som att det är nog med easy nu. Om Apple fortsätter med innovationer som gör saker lättare för min 85-åriga farmor men stoppar in restriktioner för dem som vill göra mer än att trycka på gulliga hoppande ikoner så kommer de att tappa sina power users.

Ursprungligen av pesc:

Jag är "data-support" åt två personer som på flera år inte har listat ut hur .DMG-filer funkar och aldrig vågat installera en applikation. Jag har hjälpt dem för varje ny app. Jag tror att Mac App Store blir en succé därför att jag tror att nu kan de börja köpa och installera programvara själva.

Jag har varit ofrivillig macsupport åt en av de mest tekniskt inkompetenta människorna i universum och "dubbelklicka .dmg-filen och dra in programikonen i programmappen" bet till och med på henne, det var aldrig något jag behövde upprepa efter första gången. Är dessa två personer som du hjälper katter, eller?

Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser. I dagsläget överväger absolut fördelarna med detta, men det som fyller mig med en viss oro är hur lätt det är att göra valfrihet till en chimär.

Fråga Microsoft, de vet hur man genom att bundla med t.ex. Internet Explorer kan prångla på en hel värld en webbläsare vilket i realiteten avgjorde webbläsarvalet för "vanliga" användare.

På motsvarande sätt kan jag inte se att "power users", inom överskådlig tid, riskerar att bli förhindrade alternativa installationsmetoder, men jag kan ABSOLUT se hur det inom mycket nära tid kan leda till att "vanliga" användare de facto bara väljer bland vad som finns i App Storen.

Tittar vi på hur Apple agerat när det gäller iOS, där man förbjudit program som är skapade med "fel" språk, cross-compiled, etc. etc., och värre än så, där man förbjuder program som "duplicerar" den funktionalitet som ingår i iOS.

Kommer de att göra samma, och vad innebär det i så fall? Kommer vi att få alternativ till iLife, kommer vi att få alternativa webbläsare, kommer vi att kunna ladda ner låt säga SilverLight, Java, Flash etc. etc?

Hur kommer Apple att förhålla sig till program där de idag blir utkonkurrerade, som låt säga Apperture vs Lightroom (som är vida populärare)?

Det är naturligtvis sant att inte alla de farhågorna är uppfyllda, och förhoppningsvis blir de det aldrig heller, men faran ligger i att de KAN bli det, i att det enda som hindrar det är Apples väljvilja.

I en väl fungerande marknad finns regelverk och mekanismer som gör att såna övertramp antingen blir omöjliga eller väldigt svåra, men på marknaden för persondatorer råder i princip oligopol, dvs. det finns bara två alternativ (Mac och Windows) därför fungerar inte vanliga marknadsmekanismer särskilt bra för att stävja missbruk.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser. I dagsläget överväger absolut fördelarna med detta, men det som fyller mig med en viss oro är hur lätt det är att göra valfrihet till en chimär.

Fråga Microsoft, de vet hur man genom att bundla med t.ex. Internet Explorer kan prångla på en hel värld en webbläsare vilket i realiteten avgjorde webbläsarvalet för "vanliga" användare.

På motsvarande sätt kan jag inte se att "power users", inom överskådlig tid, riskerar att bli förhindrade alternativa installationsmetoder, men jag kan ABSOLUT se hur det inom mycket nära tid kan leda till att "vanliga" användare de facto bara väljer bland vad som finns i App Storen.

Tittar vi på hur Apple agerat när det gäller iOS, där man förbjudit program som är skapade med "fel" språk, cross-compiled, etc. etc., och värre än så, där man förbjuder program som "duplicerar" den funktionalitet som ingår i iOS.

Kommer de att göra samma, och vad innebär det i så fall? Kommer vi att få alternativ till iLife, kommer vi att få alternativa webbläsare, kommer vi att kunna ladda ner låt säga SilverLight, Java, Flash etc. etc?

Hur kommer Apple att förhålla sig till program där de idag blir utkonkurrerade, som låt säga Apperture vs Lightroom (som är vida populärare)?

Det är naturligtvis sant att inte alla de farhågorna är uppfyllda, och förhoppningsvis blir de det aldrig heller, men faran ligger i att de KAN bli det, i att det enda som hindrar det är Apples väljvilja.

I en väl fungerande marknad finns regelverk och mekanismer som gör att såna övertramp antingen blir omöjliga eller väldigt svåra, men på marknaden för persondatorer råder i princip oligopol, dvs. det finns bara två alternativ (Mac och Windows) därför fungerar inte vanliga marknadsmekanismer särskilt bra för att stävja missbruk.

I grund och botten håller jag med om allt du skriver, men min inställning är nog mer ”den dagen, den sorgen”.

Min begränsade erfarenhet av att hjälpa familj och vänner med sina Macar (som införskaffats helt utan påtryckning från mitt håll, kanske lite påtryckning från min fanatiker till fru) är att om AppStore blir det enda sättet som de köper tredjepartsmjukvara så är det inte en begränsning av marknaden utan en utökning, för i dagsläget köper de inte tredjepartsmjukvara ö.h.t. Speciellt inte från mindre utvecklare (dvs alla som inte är Apple, Adobe eller Microsoft).

De skulle alla ha användning av det, när jag tipsat och hjälpt dem att installera spel, receptdatabaser och andra nyttoprogram har de blivit hur nöjda som helst, men jag har aldrig varit med om att de köpt, laddat ner, och installerat något på egen hand. Något enstaka, välkänt gratisprogram, typ MSN Messenger och Skype, har någon dragit ner på egen hand. Då har resultatet varit DMG-filer på skrivbordet, alias i dockan som pekar på programmet i DMG-filen, etc.

Senast redigerat 2010-10-22 10:48
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-22 08:00

Jag hoppas AppStore blir det enda sättet att installera program framöver så man slipper torteras genom Adobes fruktansvärda installationsprogram en gång till.

Somliga av oss minns Simple Finder i System 7.

För det är väl ditt Apple vill med allt snack om one click och super enkelt. Om det är den stora massan av totalt obegåvade användare som produkterna ska riktas till, istället för kreativt begåvade, men dator-ointresserade, så är det hela inte lika intressant längre.

Jag fattar hur Steve & Co. tänker, och hade jag varit aktieägare och produkten varit på brödrostnivå hade jag varit överlycklig, men när datorn varit en integral del av mitt liv i snart 20 år så känns det inte riktigt rätt.

Jag reagerade på iOS från början och kände ett visst obehag i hur Steve pratade om användarna, och nu kör han samma snack om Mac OS...

LCR

Min inlägg riktade sej mest till att Steve är ganska bra på att vrida och vända på saker samt byta riktning.

Ganska intressant att lyssna på Steves presentation av MacBook Air 11.6" när man minns allt som han sa när han lanserade iPad. Förutom att den, som allt annat Apple producerar, är mycket BÄTTRE, men vad är den om inte en mini-laptop, precis det han sa var sämre på allt...

Men detta är en OT diskussion som jag inte kommer att driva vidare.

LCR

Angående risken att Apple gör Mac App Store till enda kanal: Jag tycker det är en befogad oro på lång sikt, utifrån hur Apple t.ex. hanterar iOS. Men det kommer inte att hända inom en snar framtid.

Även om Apple har det som ett bestämt mål redan idag (worst case scenario) så kan de inte genomföra det över en natt, varken praktiskt eller politiskt. Vi snackar flera år bort minst. Så inom en överskådlig framtid är det inte en faktor i praktiken. Vi kommer att ha Mac App Store parallellt med traditionell hantering av mjukvara och utifrån den synvinkeln tycker jag Mac App Store är en bra grej som kommer att glädja användare och utvecklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-22 13:37
Ursprungligen av Adrian B:

Angående risken att Apple gör Mac App Store till enda kanal: Jag tycker det är en befogad oro på lång sikt, utifrån hur Apple t.ex. hanterar iOS. Men det kommer inte att hända inom en snar framtid.

Om det skulle ske skulle det vara förfärligt. Men jag oroar mig inte en millimeter idag. Eftersom Apple faktiskt ännu inte har tagit något steg på Mac OS X för att göra plattformen mer sluten. Rätta mig gärna om jag har fel.

iOS är en helt annan plattform. Skulle vi ha haft den här diskussionen om Apple aldrig lanserat iPhone eller iPad?

Jag tror inte att Steve Jobs har en hemlig önskan att göra OS X stängt och irrelevant. Det vore kontraproduktivt. iOS är en annan femma.

Ursprungligen av Adrian B:

Angående risken att Apple gör Mac App Store till enda kanal: Jag tycker det är en befogad oro på lång sikt, utifrån hur Apple t.ex. hanterar iOS. Men det kommer inte att hända inom en snar framtid

Saken som talar för att Apple pressar på med Mac App Store är att de kommer att se allt success med vad DE säljer, men hur mycket som verkligen säljs DIREKT från utvecklare (t.ex. Thorsten lemke) till användarna kommer aldrig att synas, bara uppskattas/gissas och där kommer inte Apple att vara generös.

Man älskar att visa massiva siffror i hur många downloads (= köp) och det skulle inte förvåna mej om de är till viss mån överdrivna då vinstskatten är låg i USA jämfört med här i Sverige där mentaliteten är tvärt om, visa låg försäljning = lägre skatt, men det är en annan sak.

Mitt agg med Mac App Store är BARA just detta, oron över att detta kommer att bli som iOS App Store, den ENDA kanalen för program. Jag är övertygad om det inte är rätt riktning, men det betyder ju inte att Steve inte gör det...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 17:34
Ursprungligen av LCR:

Man älskar att visa massiva siffror i hur många downloads (= köp) och det skulle inte förvåna mej om de är till viss mån överdrivna då vinstskatten är låg i USA jämfört med här i Sverige där mentaliteten är tvärt om, visa låg försäljning = lägre skatt, men det är en annan sak.

Om du tror att amerikanska bolag tycker att skatten är låg, och att de skulle använda Sverige som jämförelsetal i skattefrågor, då har du inte många rätt.
Om du tror att amerikanska bolag efter Sar-Ox skulle våga visa nåt annat än sina riktiga försäljningssiffror så är du helt ute och cyklar.
Om du tror att svenska bolag i allmänhet underrapporterar sin försäljning av skatteskäl så umgås du med fel sorts människor. (Förutom att du förmodligen inbjuder RSV att granska dig lite extra noga nästa år, om du kan knytas från din 99.se-identitet till några svenska bolag.)

Milt uttryckt.

Ursprungligen av alamode:

(Förutom att du förmodligen inbjuder RSV att granska dig lite extra noga nästa år, om du kan knytas från din 99.se-identitet till några svenska bolag.)

Milt uttryckt.

Du menar att RSV skulle begära ut mitt namn från 99.se för att granska mina skattebetalningar för att jag har en gissning om hur vissa svenska företag INTE skulle överdriva sina försäljningssiffror...

Wow! Vet inte riktigt hur man svarar på ett sådant inlägg, så jag låter bli.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 18:12
Ursprungligen av LCR:

Du menar att RSV skulle begära ut mitt namn från 99.se för att granska mina skattebetalningar för att jag har en gissning om hur vissa svenska företag INTE skulle överdriva sina försäljningssiffror...

Wow! Vet inte riktigt hur man svarar på ett sådant inlägg, så jag låter bli.

LCR

Svarade gjorde du ju faktiskt. Men det var tydligen svårt att beröra de fel jag pekade på i huvuddelen av det jag skrev, så du fokuserade på en parentes.

Jag får önska dig en fortsatt god dag, och hoppas att dina mörka visioner om framtidens Mac inte drabbar oss alla till fullo.

Peace out.

*plonk*

Ursprungligen av alamode:

*plonk*

Diggar verkligen din ödmjuka stil och acceptans att andra tycker olika.

LCR

Låt mig säga såhär då: Tror du Steve, om han kunde, skulle vilja stänga ute Flash (för att ta det mest uppenbara exemplet) från OS X?

Kan du säga något enda skäl som pekar på varför han inte skulle göra det, om han kunde?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Låt mig säga såhär då: Tror du Steve, om han kunde, skulle vilja stänga ute Flash (för att ta det mest uppenbara exemplet) från OS X?

Kan du säga något enda skäl som pekar på varför han inte skulle göra det, om han kunde?

MYCKET bra frågeställning!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan du säga något enda skäl som pekar på varför han inte skulle göra det, om han kunde?

Är inte frågan felställd? Jag menar, godtyckligt företags VD skulle säkert tycka om att monopolisera kundernas konsumtion om han kunde. Hela obehaget för MacAppStores/OSX vidkommande kommer väl från den situationen att Apple är mycket närmare att genomför denna monopolisering än någon annan och att det helt enkelt inte är otänkbart att SJ om OSX låsta butik slår väl ut kommer ha den sortens makt i sin hand?

Personligen tycker jag idén med någon sorts appstore även för riktiga datorer är intressant och förtjänar att provas - men samtidigt är jag glad att den utveckling sker först på en plattform som jag inte har någon personlig investering i, OSX, så jag kan se hur det hela faller ut innan eventuellt MS sjösätter något liknande på Windowssidan.

Bevaka tråden