Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FaceTime Beta för OS X

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu går det ladda ner FaceTime betan för OS X via följande länk:
http://appldnld.apple.com/FaceTime/061-9589.20101020.Mbgt5/FaceTime.dmg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-20 21:35

Någon mer är jag som upplever verifikations-servrarna som olidligt långsamma…!?

Har grava problem att verifiera den mailadress som FT vill använda sig av…

- Torkel

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-20 21:39

Jo, men det gick efter många försök under 10-15 minuter för mig.

Helt hopplöst att bekräfta e-postadressen för mig iallafall

Många verkar ha problem att verifiera eposten mot id.apple.com. Jag behövde aldrig det, så för mig gick det bra att börja använda det. Fungerar faktiskt klockrent.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 21:44

Klart.
Tog 15 sekunder

Yes!!

Jag har för närvarande ingen webbkamera till min mac mini men är sugen på att prova facetime. Är det någon som vet hur man kan lura OSX till att tro att man har en webbkamera ansluten? Eller finns det något program som funkar till ichat/photobooth/facetime där man kan simulera en webbkamera?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-20 22:05

Hm... Jag får bara meddelandet att "kunde inte bekräfta e-postadressen eftersom den redan används" när jag försöker ställa in min adress att använda till FaceTime. Får den inte vara densamma som den jag använder till mitt Apple ID? Undrar varför, om det är så... Jag använder ju egentligen bara en enda e-postadress privat - den andra går ju till jobbet.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-20 22:15
Ursprungligen av JND:

Hm... Jag får bara meddelandet att "kunde inte bekräfta e-postadressen eftersom den redan används" när jag försöker ställa in min adress att använda till FaceTime. Får den inte vara densamma som den jag använder till mitt Apple ID? Undrar varför, om det är så... Jag använder ju egentligen bara en enda e-postadress privat - den andra går ju till jobbet.

Aha, jag svarar på mig själv nu, men jag upptäckte nog vad som spökar.

Tydligen har jag två Apple ID:n. Oops! Vid något tillfälle har jag tydligen trott att man ska logga in med sin e-postadress, så då har ett Apple ID skapats med den adressen som användarnamn! Får lov att åtgärda detta... Nu gäller det kanske bara att jag tar bort "rätt", det jag inte har loggat in med på iTunes något särskilt, så jag inte ställer till med något problem här...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-10-20 21:48

Puh.. det gick till slut.

Frågan är nu, för en annan som jobbar på afrikanska kontinenten och inte har tillgång till annat än svindyrt satellit internet, kräver detta mer eller mindre bandbredd än en videochat med skype?
Någon som hittar info om detta?

// Alex

Ursprungligen av Alex73:

Puh.. det gick till slut.

Frågan är nu, för en annan som jobbar på afrikanska kontinenten och inte har tillgång till annat än svindyrt satellit internet, kräver detta mer eller mindre bandbredd än en videochat med skype?
Någon som hittar info om detta?

// Alex

Du kan ju göra en egen mätning? Använd valfritt program som visar aktuell kb/s in/ut

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-10-20 22:13
Ursprungligen av rikard.agren:

Du kan ju göra en egen mätning? Använd valfritt program som visar aktuell kb/s in/ut

Ska göra det. Behöver först guida familjen där hemma igenom installationsprocessen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-20 23:09

Är det bara min macbook som tvärhänger sig om man byter kamera på telefonen under ett samtal?

Hela processen fixad på 1 minut!

Config-delen är iaf bra

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-20 23:20

Man ska tydligen kunna slå på och stänga av funktionen i FaceTime att ta emot inkommande samtal även om applikationen är avstängd i Systeminställningar, men jag kan inte hitta den... Några idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 23:50
Ursprungligen av JND:

Man ska tydligen kunna slå på och stänga av funktionen i FaceTime att ta emot inkommande samtal även om applikationen är avstängd i Systeminställningar, men jag kan inte hitta den... Några idéer?

I inställningar under FaceTime-menyn, en on-off switch.

Tillägg: Du får alltså starta FT för att kunna stänga av.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-10-20 23:53
Ursprungligen av rk:

I inställningar under FaceTime-menyn, en on-off switch.

Tillägg: Du får alltså starta FT för att kunna stänga av.

Aha, tack! Grr, Engadget tror jag det var skrev "System Preferences".

Enligt iStat så ligger ut/in trafiken på mellan 20-30kb/s för mig. Det är väl ungefär hälften av vad iChat och Skype använder om jag inte kommer ihåg fel. Pratade nyss med min flickvän, som bor i en betongbunker (nästan) och då brukar det normalt lagga och brytas med Skype eller iChat då hon har 3G modem till datorn, men Facetime fungerade som en dröm! Otroligt välkommet litet program.

Btw, är det någon som testat om det går att ringa dator-dator eller är det strictly iOS-Mac?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-10-21 00:01
Ursprungligen av Shlobban:

Enligt iStat så ligger ut/in trafiken på mellan 20-30kb/s för mig. Det är väl ungefär hälften av vad iChat och Skype använder om jag inte kommer ihåg fel. Pratade nyss med min flickvän, som bor i en betongbunker (nästan) och då brukar det normalt lagga och brytas med Skype eller iChat då hon har 3G modem till datorn, men Facetime fungerade som en dröm! Otroligt välkommet litet program.

Btw, är det någon som testat om det går att ringa dator-dator eller är det strictly iOS-Mac?

Det låter lovande. Tack för info:D

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 08:05
Ursprungligen av Shlobban:

Btw, är det någon som testat om det går att ringa dator-dator eller är det strictly iOS-Mac?

Går utmärkt...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 13:49
Ursprungligen av Cokey:

Går utmärkt...

Blir det högre upplösning då? Dator till iPhone gav ganska taskig bild i full screen på macen.

Fungerar hur bra som helst! Ringde min vän Rambo med iPhone 4, riktigt snyggt och smidigt! Thanks Apple!!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 00:29

Fungerade också felfritt för mig. Men en Windows version skulle inte heller vara helt fel så att mina polare kan använda facetime.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 13:54

Har inte prövat iPhone till Mac än tyvärr då min inte är 4.1 vilket som krävs på iPhonen.. Men min pappa har prövat och han sa att bilden var lika bra som mac till mac. Vilket kanske betyder att det är lika dålig bild..

Jag personligen tycker att den är liiite sämre än mac till mac med iChat..

Någon som testat att vrida på iPhonen? Det horisontella läget fungerade inte för mig! ?

Testade MacBook till MacBook nu, funkade smidigt, snyggt att Facetime känner av ett ingående samtal och startar sig själv. Dock var jag inte jätte imponerad av kvalitén, och då sitter vi ändå på samma trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 15:59
Ursprungligen av Marcus_R:

Testade MacBook till MacBook nu, funkade smidigt, snyggt att Facetime känner av ett ingående samtal och startar sig själv. Dock var jag inte jätte imponerad av kvalitén, och då sitter vi ändå på samma trådlösa nätverk.

Det där med samma nätverk har ju inget med saken att göra då det ändå ska över Apples servrar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-21 15:54

... men hade det inte varit prima om dom byggt in funktionen i ichat istället för att göra en separat app för det? Kan nån komma på en anledning till varför dom inte gjort det?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-21 16:10

iChat är bara ett program som använder AOL's videonät. FaceTime är ju något helt annat. Men...man kan ju tänka sig att implementera FaceTime-protokollet i iChat...men då blir det liksom två olika program i ett skal...jag vet inte om det är så bra...kodarna kan nog berätta mera om det.

Ursprungligen av urkan:

... men hade det inte varit prima om dom byggt in funktionen i ichat istället för att göra en separat app för det? Kan nån komma på en anledning till varför dom inte gjort det?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-21 16:37
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

iChat är bara ett program som använder AOL's videonät. FaceTime är ju något helt annat. Men...man kan ju tänka sig att implementera FaceTime-protokollet i iChat...men då blir det liksom två olika program i ett skal...jag vet inte om det är så bra...kodarna kan nog berätta mera om det.

iChat är ju främst ett chatprogram. Inte ett AIM-program, eller ett jabberprogram för den delen. Vare sig man använder av video eller text.
Det använder sig ju redan av flera protokoll alltså. Att slänga in ett till skulle ju varken bloata programmet eller göra det sämre på nåt sätt.
Om det finns nåt tekniskt hinder visst... det vet jag inte. Men jag vet inte vad det skulle kunna va.

Nu finns det alltså två videochatprogram på macen, för två skilda protokoll.... jag tycker det är en lustig fragmentation bara.

Bevaka tråden