Köpa nya tv (Apple TV) via Borderlinx?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-19 20:04

Jag är riktigt sugen på denna lilla pryl och spontant kändes det som det borde bli billigast att köpa denna från USA via Borderlinx, som en hel del här har gjort med iPhone 4.

Jag får dock inte ihop det, tycker inte att det kan stämma att det kan bli så här dyrt som bilden nedan visar...vad säger ni? De som köpte iPhone 4, som inte lär variera så mycket i vikt, fick ju endast betala 300 SEK i frakt till Borderlinx.

Ja det ser ju bra ut! Köpte själv en Apple TV från bazula idag.. fick iofs ge 300:- mer än ditt alternativ, 1490:- tror ja dom tog & förhoppningsvis levererar dom på max 2 dagar som de skrev.. Men i detta fallet om det inte är bråttom så är de ju kanon..

Du får väl köpa till en adapter för strömsladden bara:-)

• Medlem
  • Arvika
  • 2010-10-19 21:53
Ursprungligen av Engalunda:

Ja det ser ju bra ut! Köpte själv en Apple TV från bazula idag.. fick iofs ge 300:- mer än ditt alternativ, 1490:- tror ja dom tog & förhoppningsvis levererar dom på max 2 dagar som de skrev.. Men i detta fallet om det inte är bråttom så är de ju kanon..

Även jag köpte min därifrån och den kom igår, beställde sent på torsdag kväll. Men jag betalade 1590 (1669 totalt).
Kanon att man fick med en adapter också (även om man kan ta vilken apparatsladd som helst hemma (har ej provat själv dock)).

• Medlem
  • Överallt
  • 2010-10-19 21:21
Ursprungligen av zinned:

De som köpte iPhone 4, som inte lär variera så mycket i vikt, fick ju endast betala 300 SEK i frakt till Borderlinx.

Dom som köpte iPhone 4 med Borderlinx köpte från UK, inte USA, det är närmare och därmed billigare frakt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-19 22:10

Ja, jag ska kolla in dem också Hur upplever du din tv? Är du nöjd? Plus/minus? Kan man hänga på en extern disk via USB eller är den porten endast för service/uppdatering? Är det några problem att via ditt lokala nät komma åt en extern disk som är kopplad till en dator?

Ursprungligen av Mija:

Dom som köpte iPhone 4 med Borderlinx köpte från UK, inte USA, det är närmare och därmed billigare frakt.

Jo, sant. Tyvärr så blir ju produkten mycket dyrare i detta fallet då den i UK också kostar 99 men då naturligtvis pund.

Ursprungligen av ledin:

Även jag köpte min därifrån och den kom igår, beställde sent på torsdag kväll. Men jag betalade 1590 (1669 totalt).
Kanon att man fick med en adapter också (även om man kan ta vilken apparatsladd som helst hemma (har ej provat själv dock)).

Nice med snabb leverans.

Vad säger du om samma frågor som jag ställde till Engalunda?

• Medlem
  • Överallt
  • 2010-10-19 22:22
Ursprungligen av zinned:

Jo, sant. Tyvärr så blir ju produkten mycket dyrare i detta fallet då den i UK också kostar 99 men då naturligtvis pund.

i UK är det med engelsk moms inräknat, inget mer tillkommer. Köper du från USA så tillkommer VAT vid köpet och svensk moms om den fastnar i tullen + speditionsavgift.

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 02:18
Ursprungligen av Mija:

i UK är det med engelsk moms inräknat, inget mer tillkommer. Köper du från USA så tillkommer VAT vid köpet och svensk moms om den fastnar i tullen + speditionsavgift.

Det är rätt stor chans att den fastnar i tullen då tillkommer 25% moms och kanske till och med tull avgift om nu inte Apple TV är tullfritt precis som mobil telefoner.

//Rob

Det är rätt kul med kompisar på flyget. Min TV anländer idag. 720 kronor inklusive hemleverans. Ska bli intressant att testa den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 12:56

Ni som redan har denna till synes magnifika pjäs, hur fungerar det med att strömma från ett iTunes-bibliotek? Jag är inte riktigt med på hur det rent tekniskt fungerar.

Jag tänker mig att man ställer in att den ska komma åt det iTunes-biblioteket jag har på min Macbook Pro och i detta biblioteket lägger jag in videofiler som rent fysiskt är lagrade på en extern disk som är kopplad till min Macbook Pro via FireWire. Detta ska väl inte vara några problem?

När väl det lirar så har jag en annan fråga...när man då spelar upp en av dessa videofiler på AppleTV, är det AppleTV'n som hanterar avkodningen av dem eller görs det innan den streamas över till den?

För jag har ju numera ett ANTAL filmer som jag har rippat med Handbrake från mina egna DVD-skivor och vid rippningen valt "Passthrough" på DD 5.1-ljudet så att det följer med in i filen Handbrake skapar och sedan kan spelas upp genom t ex Plex. Lägger jag till en av alla dessa filmer till mitt iTunes-biliotek och där spelar upp dem så har jag inget ljud. Jag antar att detta är för att iTunes på datorn inte klarar av att avkoda ljudslingan, vilket Plex inte har några problem med. Då till frågan, klarar AppleTV av denna avkodningen så jag får ljud i mina filmer om jag streamar dem?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-20 13:00
Ursprungligen av zinned:

Jag tänker mig att man ställer in att den ska komma åt det iTunes-biblioteket jag har på min Macbook Pro och i detta biblioteket lägger jag in videofiler som rent fysiskt är lagrade på en extern disk som är kopplad till min Macbook Pro via FireWire. Detta ska väl inte vara några problem?

EXAKT så har jag det. Fungerar perfekt. För att filerna inte skall hamna i en enda lista får du tagga dem under "Genre", t.ex. "TV-Serie - The Wire", "TV-Serie - 24", eller rent av ned på säsongsnivå.

EDIT: OBS!

Jag missade att man under "Get Info" / "Options" / "Media Kind" kan specificera t.ex. TV-serier så de inte behöver hamnar under filmer som jag trodde förut.

Ursprungligen av zinned:

När väl det lirar så har jag en annan fråga...

Kan tyvärr inte svara på detta då jag kör ren stereo.

Senast redigerat 2010-10-21 10:55
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 15:33
Ursprungligen av planB:

EXAKT så har jag det. Fungerar perfekt. För att filerna inte skall hamna i en enda lista får du tagga dem under "Genre", t.ex. "TV-Serie - The Wire", "TV-Serie - 24", eller rent av ned på säsongsnivå.

Kanon, då vet jag att det fungerar iaf

Ursprungligen av planB:

Kan tyvärr inte svara på detta då jag kör ren stereo.

Den frågan känns som den viktigaste för mig, "the dealbreaker", eftersom det är nästan enbart filmer jag kör och dessa har ju surroundljud.

Hoppas någon kan ge ett bra besked på denna frågan

Jag fick min apple tv idag och håller på & donar nu..
Undrar lite över handbreak, vilket filformat ska man konvertera till för att få in filerna i iTunes, finns det fler val, såifall vilket är det bästa?

Kan återkomma med ljudet om jag lyckas avkoda rätt!
Ha de!

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 16:25

Jag fick min apple tv idag och håller på & donar nu..
Undrar lite över handbreak, vilket filformat ska man konvertera till för att få in filerna i iTunes, finns det fler val, såifall vilket är det bästa?

Kan återkomma med ljudet om jag lyckas avkoda rätt!
Ha de!

Om du vill testa lite kring din fråga och samtidigt göra mig en tjänst så gör följande :

Sätt i en valfri DVD-film och välj den som "Source" i Handbrake. Skivan läses in och sedan, då vi bara ska testa nu, väljer du att rippa bara kapitel 1. Därefter väljer du "MP4 file" som format (vilket gör att filmen kommer heta blablabla.m4v) och ser sedan till att video codec är H.264 samt att Framerate är "Same as source". Vad det gäller kvaliteten på videon så brukar jag sätta den till 4500 kbps, vilket jag tycker är ett tak som de flesta håller sig bra inom.

Nu till det ljudet. Klicka på Audio och se till att skivans AC3-spår med 5.1-ljud är valt, se sedan till att AC3 passthrough är valt för detta spår. Nu är det bara att klicka på Start längst uppe i programfönstret och den börjar rippa just detta kapitel. Det bör inte ta mycket mer än ett par minuter och sedan kan du testa att slänga video-filen du då fick ut från Handbrake in i iTunes och strömma denna till din AppleTV för att då se ifall du får ut surroundljud.

Detta MÅSTE fungera.

hmm, är inne på Audio Track men där kan jag endast välja 2.0 ljud?.. finns bara det i listan o välja på, inte 5.1.. och filmen finns i 5.1 DD...

bytte till en annan film, nu gör vi ett nytt försök!

Snabb fråga, kan man konvertera en .avi till MP4-file?

Lyckas spela upp filen genom iTunes, men dock inte genom apple tv då de står att "innehållet av filen inte kan spelas upp"..?

Prövade igen, fast körde inte AC3 Passthru utan ACC (faac)..

Då fungerade det, vet inte skillnaden men det funkade iaf..:-)

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 20:12

Prövade igen, fast körde inte AC3 Passthru utan ACC (faac)..

Då fungerade det, vet inte skillnaden men det funkade iaf..:-)

Men då har du inte surroundjud va?

Ursprungligen av zinned:

Men då har du inte surroundjud va?

Jo det har jag:p

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 21:35

Jo det har jag:p

Hmm, ok

Bara för att säkerställa, din receiver/förstärkare som hanterar ljudet som skickas ut från din AppleTV visar på sin display att det är surroundljud den mottar? Vad står det exakt på displayen på din receiver/förstärkare?

Ursprungligen av zinned:

Hmm, ok

Bara för att säkerställa, din receiver/förstärkare som hanterar ljudet som skickas ut från din AppleTV visar på sin display att det är surroundljud den mottar? Vad står det exakt på displayen på din receiver/förstärkare?

Hmm..:)

Det står PCM sen står det DD PL sen General..:p

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-20 22:23

Hmm..:)

Det står PCM sen står det DD PL sen General..:p

Precis...jag är inte säker på att det verkligen motsvarar sex diskreta kanaler som i DD 5.1. Någon annan kunnig som kan svara på det?

Är det någon här som kör Netflix på nya Apple TV?
Har nämligen ett ganska irriterande problem med att varje gång man startar en film/tv-serie så startar uppspelningen men efter c:a 5 sekunder så snabbspolar till c:a 1 minut in i filmen.

Någon som har liknande fel?

Jag hade väntat mig lite smidigare med Apple tv ändå, ja menar det är ju ganska tidskrävande varje gång man ska koda om någon..

Eller gör jag fel? Om jag har fattat rätt så funkar endast mp4, mov & h264 i iTunes?
Skulle konvertera en mkv till mp4 i handbreak och det skulle ta ca 3-4 timmar.

Mkv filen tog då 4,4gb.. Finns det smidigare alternativ, annars känns det som ett onödigt köp för en annan;-)

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 22:52

Lägg alla filmer i handbrakes kö och konvertera på natten.

//Rob

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-23 20:00

Hur går det nu då för alla er som har skaffat nya tv?

Kan ni streama filmer med surroundljud till er tv?

Jag har ju gjort ett försök nu, men är dessvärre besviken.. Med tanke på de begränsade formaten, kan sälja den till dig om du är intresserad;-)

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-24 01:45

Jag har ju gjort ett försök nu, men är dessvärre besviken.. Med tanke på de begränsade formaten, kan sälja den till dig om du är intresserad;-)

Sure, skicka ett PM till mig och berätta vad du vill ha för den

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-28 23:11

...och jag gjorde precis så, köpte nya tv av ovanstående, vår trevlige vän Engalunda

Jag är hittills oerhört nöjd, jag har inte haft problem med att hyra varken TV-serier eller filmer. Inte heller har jag haft några problem med att få ut surroundljud ur den från det materialet jag strömmar från mitt iTunes-bibliotek, dock fick jag först köra följande kommando i terminalen för att den skulle kunna köra passthrough på AC3-slingan :

defaults write com.cod3r.a52codec attemptPassthrough 1

Så de filmer jag tidigare har rippat strömmar jag trådlöst utan problem från min MBP

Jag bjöds till och med på frakten, all heder till dig min vän!

1
Bevaka tråden