Reklamation + förlorat kvitto = kört lopp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejsan,

Det var en gång en Macbook pro late 2007 vars logikkort bara dog sådär. Suck!

Lämnade in på felsökning och det skulle kosta 13000kr att laga.

Nu ska jag dock reklamera datorn MEN jag måste ha kvittot på vart den är inköpt.

Nu till det svåra. Datorn är inköpt på Elgiganten men inte av mig, jag köpte den begagnad ett halvår senare.
Jag har ingen aning om vart jag har gjort av mitt kvitto. Och jag har ingen aning om vad killen hette som jag köpte den av.
Ingen som har lite Sherlock Holmes gener och vet hur man ska sniffa tillbaks till den förra ägaren?

Snackade med elgiganten och jag kunde inte få ut något kvitto därigenom eftersom jag inte vet vad killen heter, och man kunde tydligen inte heller söka på Serienummer på datorn, vilket jag verkligen tror man kan, men hon var inte den mest tillmötesgående supportkvinna jag har pratat med.

Finns det någon som har någon kontakt på Elgiganten som kan hjälpa mig, förstår om det inte går, eller om hela grejjen låter sjukt suspekt, med att fixa fram ett kvitto på ett annat namn. Men men, sista försöket innan jag beställer en gravplats åt min kära mbp!

Tacksam för alla hjälp!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-10-19 20:27

Tycker det låter som att din dator kanske dog av ett trasigt NVIDIA chip, och då är det förlängd garanti som gäller.
Dock så kan det vara svårt vid vissa tilfällen att få fram den felkod som behövs för att få ut delen på förlängd garanti.
-
Tror dock inte ElGiganten kan söka kvitton på enbart serienummer, då dom inte skriver ut serienumret på datorn på kvittot, om jag inte misstar mig helt. Dock så borde alla retailbutiker börja att registrera serienumret på datorer etc. på kvittona med tanke på den svenska konsumentköpslagen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-19 20:34

Hur vet du att det var logikkortet som dog? Hur märket du att datorn gick sönder? När du startade den var den stendöd eller hörde du startljudet men skärmen var svart?

//Rob

Rob, jag har lämnat in den till Macoteket för felsökning och därav fick jag svaret att det är logikkortet som har gått.
Jag frågade dessutom ifall det inte var så att det är Nvidia chipset som har pajjat. Men det var det tydligen inte.

Smurf, tycker du jag ska ta den till ett annat service ställe för ett annat utlåtande?

/jens

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-19 23:45
Ursprungligen av jensaronsson:

Rob, jag har lämnat in den till Macoteket för felsökning och därav fick jag svaret att det är logikkortet som har gått.
Jag frågade dessutom ifall det inte var så att det är Nvidia chipset som har pajjat. Men det var det tydligen inte.

Smurf, tycker du jag ska ta den till ett annat service ställe för ett annat utlåtande?

/jens

Jag ville veta varför du lämnade in den till macoteket. Jag antar att du hade fel på den. Och jag ville veta hur felet såg ut.

//Rob

Frågan är om jag kan ta det vidare oavsett nvidia fel eller logikkortsfel om jag inte har ett kvitto??

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-19 22:46

Har arbetat på Elgiganten och mig veterligen kan dom endast söka på mobilers IMEI nummer.
Självklart namn och allt sånt också såklart men tänkte mer på serienummers biten..

Han lämnade in den där för att dom förmodligen var den närmaste Apple Service Providern. Jag känner inte heller till att någon reggar kvitto kopplat till serienummer (vilket skulle vara en gigantisk apparat att sköta).

Om du inte har kvittot så är det rätt så kört skulle jag tyvärr säga.

Nu är det ju så att Apple verkar kunna se när en dator är producerad (sökning på System Serial Number). Hur skulle det annars gå att använda https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do? Och då blir frågan om det verkligen är nödvändigt med inköpskvitto när det berör reklamationsärenden enligt Konsumentköplagen. Det känns väldigt korkat om reklamationsrätten förfaller enbart på grund av att man inte har kvar sitt inköpskvitto.

Ta kontakt med Konsumentverket och se vad de säger om du förklarar din situation.

1
Bevaka tråden