Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moderatorer skärpning

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 13:57

Nu är jag arg igen.

Skulle dom som titulerar sig moderator här ha vänligheten att lämna ett PM när dom raderar inlägg, alternativt skriva förklaringen i tråden. Det händer väldigt ofta att inlägg raderas, oftast orkar jag inte bry mig då man inte vet vilken moderator som raderat inlägget.

Vad är inställningen här? Det är helt ok för moderatorer att radera inlägg utan att lämna förklaring?

(Notera att jag inte kommenterar något om hurvida det var korrekt eller inte att radera ett inlägg, bara informationen om att så skett)

Generellt sett tycker jag att man ska säga till när man raderar inlägg, men är det "nonsensinlägg" (som kan florera ganska friskt) har jag all förståelse för att man inte tar sig tid att meddela borttagning.

Ursprungligen av studiox:

Vad är inställningen här? Det är helt ok för moderatorer att radera inlägg utan att lämna förklaring?

Näe, det tycker inte jag, bara i undantagsfall. Min princip är att alltid ange i tråden om jag varit inne och raderat inlägg, i alla fall om det är en aktiv tråd. Det är både schyst mot den som får sitt inlägg raderat men det är även en tjänst mot övriga medlemmar så man vet att här har någon gått över gränsen och att vi har ögonen på det. Det minskar risken för att trådar spårar ur helt enkelt.

Ett undantag är om man redan varit inne i en tråd och varnat för att inlägg kommer att raderas om det inte sker en skärpning.

Att alltid säga till gäller förövrigt också om jag flyttar inlägg mellan trådar, alltid lämna länk och hänvisning.

Ur forumreglerna:
"Forumet är inte en chat, om du vill diskutera något personlig ska du använda PM eller mail istället för forumet."
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

När det är inlägg som raderas med hänvisning till ovanstående regler, så brukar jag inte skriva något om det i tråden.

Precis som Capeman redan påpekat, så florerar detta ganska friskt - och det håller inte att börja kommentera varje sådan radering.

Om man märker att ett inlägg är borta, bör man först fundera på om det var ett inlägg som tillförde tråden något, eller om inlägget föll in under ovan nämnda regelbrott - innan man börjar klaga på moderatorerna.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 17:34

Så du tycker alltså att alla inlägg måste tillföra tråden något? Undrar hur många miljoner inlägg som går bort då?

"wow vilken fin matta du har där under stolen"

"ja den är fin"

Det handlar väl snarare om att moderatorn tycker det är trams pga. någon sjuk ideologisk inställning. Självklart kan jag inte påverka vilka som är moderatorer här (Nej, jag anser mig inte vara lämpad själv om någon nu skulle tro det), men däremot tycker jag faktiskt att inlägg raderas alldeles för bredd. Det gäller väl framförallt inägg som inte är "mac-vänliga".

Ursprungligen av studiox:

...Det gäller väl framförallt inägg som inte är "mac-vänliga".

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har nog aldrig raderat ett inlägg bara för att det inte var Mac-vänligt.

Det är en ganska vanlig anklagelse, det där att vi raderar allt som har minsta lilla motstånd mot Apple. Det har förekommit flera sådana debatter mellan moderatorer och medlemmar. Men mig veterligen är det hittills ingen som har lyckats presentera några exempel på sådant systematiskt raderande.

Ursprungligen av studiox:

"wow vilken fin matta du har där under stolen"

"ja den är fin".

Den typ av inlägg som raderas utan kommentar är väldigt ofta just av den typen som du ger exempel på här.

Och anledningen till att vi inte raderar alla sådana inlägg är väl oftast att vi helt enkelt inte har sett dem. Och sen kan det ju naturligtvis bero lite på sammanhanget också, och den allmänna tonen i just den tråden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-19 17:46
Ursprungligen av studiox:

Så du tycker alltså att alla inlägg måste tillföra tråden något? Undrar hur många miljoner inlägg som går bort då?

"wow vilken fin matta du har där under stolen"

"ja den är fin"

Det handlar väl snarare om att moderatorn tycker det är trams pga. någon sjuk ideologisk inställning. Självklart kan jag inte påverka vilka som är moderatorer här (Nej, jag anser mig inte vara lämpad själv om någon nu skulle tro det), men däremot tycker jag faktiskt att inlägg raderas alldeles för bredd. Det gäller väl framförallt inägg som inte är "mac-vänliga".

Som jag brukar säga så finns det en inneboende motsättning i hur 99.se fungerar som forum: å ena sidan en kunskapsbas som byggs av informativa inlägg; å andra sidan en social gemenskap. Två målsättningar som går åt två helt olika håll egentligen, och som leder till att man kan få "vilket bra tips, det skall jag prova" bortmodererat.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 19:17
Ursprungligen av planB:

Som jag brukar säga så finns det en inneboende motsättning i hur 99.se fungerar som forum: å ena sidan en kunskapsbas som byggs av informativa inlägg; å andra sidan en social gemenskap. Två målsättningar som går åt två helt olika håll egentligen, och som leder till att man kan få "vilket bra tips, det skall jag prova" bortmodererat.

Det är väl en ganska bra beskrivning. Egentligen så tycker jag inte att man kan förklara allt eller kräva att man lever upp till regler. Alla är vi ju personer och man måste ju tillämpa en viss mån av godtycklighet i sammanhangen.

Men om man tycker att tonen är fel på ett forum så borde man inte stå där med sitt stora suddgummi och ta bort sånt som man inte gillar. Har själv drivit bbs i många år (många år sen sist iofs) och jag raderade inte inlägg bara för att jag inte gillade vad som skrevs, men jag tror att det är detta som ibland händer här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-19 19:34

Jag har fått inlägg bort modererade troligtvis var det nonsens i moderatorns ögon.

Men det är okey, inget att hänga läpp för och anklaga moderatorerna här för dittan och dattan.

Denna site har nått en respektabel storlek, då kan man inte bara börja släppa på tyglarna för då skulle det inte dröja länge förrän hela rasket spårade ur.

Sedan är det en tidsfråga, man kan inte ha styrelse möte över varje inlägg särskilt inte på gratis arbets tid vilket jag tror att moderatorerna i stor utsträckning lägger här.

Så vad pratar vi om här- vad är problemet ?

macvänliga - macfientliga inlägg vet inte vad du pratar om ? Ge exempel då ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Sedan är det en tidsfråga, man kan inte ha styrelse möte över varje inlägg särskilt inte på gratis arbets tid vilket jag tror att moderatorerna i stor utsträckning lägger här.

ALLA moderatorer gör det här gratis, på sin fritid. Finns ingen som helst ekonomisk vinning i det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-19 20:13
Ursprungligen av Capeman:

ALLA moderatorer gör det här gratis, på sin fritid. Finns ingen som helst ekonomisk vinning i det.

Vi får väl påbörja en alldeles egen 50 öres- dammsugs insamling för er stackars "fattiga riddare"

  • Medlem
  • 2010-10-19 19:41
Ursprungligen av studiox:

Det är väl en ganska bra beskrivning. Egentligen så tycker jag inte att man kan förklara allt eller kräva att man lever upp till regler. Alla är vi ju personer och man måste ju tillämpa en viss mån av godtycklighet i sammanhangen.

Därom är vi helt överens.

Ursprungligen av studiox:

Men om man tycker att tonen är fel på ett forum så borde man inte stå där med sitt stora suddgummi och ta bort sånt som man inte gillar. Har själv drivit bbs i många år (många år sen sist iofs) och jag raderade inte inlägg bara för att jag inte gillade vad som skrevs, men jag tror att det är detta som ibland händer här.

Jag vågar lova att ingen raderar inlägg för att de inte uppskattas personligen. Men om inlägg upplevs som en belastning för tråden eller forumet i stort tas de bort.

Det kan för övrigt vara bra att känna till att det inte sällan händer att inlägg rapporteras som OT eller på annat sätt olämpliga, men som inte raderas.

  • Medlem
  • 2010-10-19 17:40

Om du kan läsa in någon "sjuk ideologisk inställning" i modereringen är du helt av banan. Det finns inget "macvänligt" i modereringen.
Ett OT-inlögg kan vara ok, kanske även ett svar på det. Men om det rinner iväg till ett stickspår kan hela stickspåret raderas inkl nämnda OT-inloägg 1 och 2.
Ibland raderas en post med kommentar från moderatorn. Om fler inlägg raderas efter denna kommentar, men i kölvattnet av de redan raderade, kan nya modkommentarer vara överflödiga.
Sedan kan trådens karaktär bestämma lite hur mycket OT den tål. Det är en avägningfråga, och den som gör avägningen är moderatorn eller av modkollektivet efter gemensam diskussion.

Jag kan inte heller fatta det här med att man menar att Mac-fientliga inlägg modereras. Ett exempel på ett inlägg som raderats enbart för att det varit Mac-fientligt (INTE för att det var off topic) hade inte suttit fel.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-10-19 20:54

Man skulle kunna ha en autofunktion som skickade ett PM eller notis om "Ditt inlägg har blivit raderat p.g.a. chattinlägg" T.ex. för vi skriver oftast anledning varför ett inlägg tagits bort, i många fall står det bara OT, eller Piratinlägg. Så den informationen skulle man kunna tilldela användaren genom att bocka i en ruta om det är relevant.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-19 22:02
Ursprungligen av Jetwash:

Man skulle kunna ha en autofunktion som skickade ett PM eller notis om "Ditt inlägg har blivit raderat p.g.a. chattinlägg" T.ex. för vi skriver oftast anledning varför ett inlägg tagits bort, i många fall står det bara OT, eller Piratinlägg. Så den informationen skulle man kunna tilldela användaren genom att bocka i en ruta om det är relevant.

Det låter faktiskt väldigt bra. På BBS tiden hade vi en trevlig funktion där inlägg inte raderades utan flyttades till en sektion som oftast kallades soptunnan. Där kunde urspårade diskussioner pågå i all evighet, även om dom var väldigt OT.

Vi hade även ett forum för personangrepp där man fick spöa på varandra tills man spydde, bra om man ville avreagera sig men ändå inte smeta ner resten av forumen.

Jag tror nog att, precis som planB varit inne på att forum egentligen inte alls är till för sociala diskussioner utan för konkreta problemställningar där humor, skämt och vanligt socialt umgänge inte hör hemma.

Om vi alla satt på krogen över en öl och diskuterade skulle man inte få en batong i huvudet om man sa att "nu pratar du allt skit" - men här på forumet får man gå-direkt-i-fängelse och utan förklaring oftast.

Ja, något system som gör det enklare att kommunicera modering vore inte så dumt.

Nu låter det kanske i den här tråden som att Jesper och jag har helt olika syn på det här med modereringen men så är det inte. För det första så säger reglerna tydligt att en viss typ av inlägg tas bort utan vidare förvarning. För det andra så drar Jesper, och även Jetwash tror jag, ett stort tungt lass med ständig bevakning. Själv kan jag unna mig att alltid ge lite extra då jag modererar en tiondel (tjugondel?) av vad de gör.

Altså det stora problemet med "chat-radering" är att det inte finns någon riktigt konsekvens. Vad exakt är de som definerar en tråd som börjar bli "chat"?

Är det längden på meddelandet?
Är det innehållet i det som skickas?
Eller hur ofta som meddelandena skickas?

Dessa frågor besvaras inte under regel:

"Forumet är inte en chat, om du vill diskutera något personlig ska du använda PM eller mail istället för forumet."
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

Första meningen här är ju väldigt flummigt konstruerad också. Altså i 9/10 fall så är det väl just så att man svarar någon med citat och då är det väl mer eller mindre personligt?

  • Medlem
  • 2010-10-20 06:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Altså det stora problemet med "chat-radering" är att det inte finns någon riktigt konsekvens. Vad exakt är de som definerar en tråd som börjar bli "chat"?

Är det längden på meddelandet?
Är det innehållet i det som skickas?
Eller hur ofta som meddelandena skickas?

Svaret är som tidigare "Det beror på."

Ursprungligen av Baron:

Svaret är som tidigare "Det beror på."

En regel där godtyckligheten hos en moderator bestämmer är ingen bra regel.

Ursprungligen av PeeMaN:

En regel där godtyckligheten hos en moderator bestämmer är ingen bra regel.

Det är omöjligt att ha ett heltäckande regelverk, vilket gör att man måste ha ett antal generalklausuler, av det slag Jesper hänvisade till, och att de sedan tillämpas efter bästa förmåga.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-20 09:08
Ursprungligen av PeeMaN:

"Forumet är inte en chat, om du vill diskutera något personlig ska du använda PM eller mail istället för forumet."
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

Första meningen här är ju väldigt flummigt konstruerad också. Altså i 9/10 fall så är det väl just så att man svarar någon med citat och då är det väl mer eller mindre personligt?

Gäller dessa regler i Lounge också? Och på samma sätt tidigare i 99musik?

Det intressanta med alla dessa reger är ju att så fort tråden är "harmonisk" så är det helt ok att chatta. Jag har aldrig sett att inlägg raderats pga. att man kommenterar en ny version av OS X med "ja håller med dig, ser fram emot nya osx"

Däremot om man skriver "Nä du har fel, windows är bäst" så finns det alltså en chans att det raderas.

Om vi ska prata regler så tycker jag faktiskt man borde få in en regel om att inlägg som inte ger en possitiv bild av OSX/Apple/Steve etc har en chans att raderas då det varit en godtycklig regel i.af sedan jag blev medlem för 7 år sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-20 09:21

Detta är ett macforum. Kan man då inte få pusha om positiva mac nyheter och teknikframsteg utan att anklagas för övermacvänliga?

Nej grejen är att vi "män" är överkänsliga när vi trampas på tårna vid tex. en moderering av ett inlägg det svider djupt i en mans stolthet. Mer hos vissa tydligen. Det är löjligt . Väx upp och ta det som en man. Så funkar livet, vissa bestämmer och andra rättar in sig i ledet för att hjulen ska snurra.

Samtidigt driver inläggshets statistiken till många nonsens inlägg, jag är den första att erkänna det. Nu plötsligt har jag satt upp 1000 inläggs klubben som mål medans andra svävar i tiotusen klubben, som inte driver eller modererar siten

Jag kom på mig själv att här ska det postas bara att börja dammsuga varje möjlig trådvinkling.

Det är här problemen bottnar inte i moderatorernas personliga bedömning. Visst kan dom göra ett övertramp ibland, men jag har sett att då är man snabba med att erkänna att så var fallet och rätta till det.

Så sluta ta en moderering superpersonligt och försök att se den i ett större perspektiv det är mitt råd.

Ursprungligen av CUBEIS:

Så sluta ta en moderering superpersonligt och försök att se den i ett större perspektiv det är mitt råd.

Där har vi nog pudelns kärna!

Senast redigerat 2010-10-20 13:53
  • Oregistrerad
  • 2010-10-20 14:03
Ursprungligen av CUBEIS:

Det är här problemen bottnar inte i moderatorernas personliga bedömning. Visst kan dom göra ett övertramp ibland, men jag har sett att då är man snabba med att erkänna att så var fallet och rätta till det.

Så sluta ta en moderering superpersonligt och försök att se den i ett större perspektiv det är mitt råd.

Borde det inte vara ömsesidigt? En moderator kan väl erkänna att han/hon raderat ett inlägg som kanske var onödigt pga tyngdpunkt på personliga ideal kontra forumets stora?

Tror du missade mitt första inlägg. Jag startade inte tråden pga. att ett inlägg blev raderat, utan att det raderas utan anledning.

Det är samma sak om du står på statoil och ägaren till macken säger "nej men dig säljer jag inte bensin till, och du ska skita i varför jag inte vill göra det"

Tänker du då" "ja det här tar jag som en man och går bara vidare" - Det är iaf. inte manlighet för mig, det är feghet

Ursprungligen av studiox:

Tror du missade mitt första inlägg. Jag startade inte tråden pga. att ett inlägg blev raderat, utan att det raderas utan anledning.

Det finns alltid en anledning, även om skribenten inte alltid är överens med moderatorn om den anledningen.

Och ofta beror de meningskiljaktigheterna på "kulturkrocken" mellan en moderator som vill att det ska vara mer "fakta-forum" och skribenten som vill ha ett mer "snacke-forum".

Det har inget med personen att göra. Och det har inget med personens eventuella "Mac-ovänlighet" att göra.

Ursprungligen av studiox:

Det är samma sak om du står på statoil och ägaren till macken säger "nej men dig säljer jag inte bensin till, och du ska skita i varför jag inte vill göra det"

Och med den liknelsen så antyder du ännu en gång att modereringar görs helt utan anledning, eller att de görs baserat på personen.

Moderering görs med en bedömning i varje enskilt fall, och har ingenting med personen att göra. Det är vad personen skriver, och var han skriver det, som avgör om det ska modereras.

Jag betvivlar att mackägaren kommer och kör bort dig om du bara står och tankar. Men om du står och röker vid bensinpumpen, så kanske han kör bort dig.

Det är alltså inte personen, utan handlingen som modereras.

Det känns som vi har diskuterat allt det här förut...

Så för att återknyta till första inlägget, och själva grundfrågan:

Du vill i alla lägen, hur uppenbar orsaken till modereringen än är, ha reda på varför ett inlägg raderats.

Och då ska jag (kan dock inte tala för övriga moderatorer) försöka komma ihåg att skicka ett PM när jag modererar just dina inlägg, även om inlägget är av en sådan typ (OT, chat, nonsens, trams) då jag normalt inte brukar meddela något.

Det kommer inte att bli några långa utläggningar med motiveringar, utan förmodligen bara en länk och "Inlägg raderat pga...".

Sen är det upp till dig att bemöta detta, och har du en jättebra motivering till varför inlägget inte borde ha raderats, så är det självklart möjligt att ta tillbaka modereringen.

Men jag kan redan nu säga att chansen är liten, eftersom vi faktiskt har tänkt efter innan vi raderar inlägget.

Och sen får vi väl återkomma till den här tråden med en slags uppföljning efter en tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-20 15:56
Ursprungligen av studiox:

Borde det inte vara ömsesidigt? En moderator kan väl erkänna att han/hon raderat ett inlägg som kanske var onödigt pga tyngdpunkt på personliga ideal kontra forumets stora?

Tänker du då" "ja det här tar jag som en man och går bara vidare" - Det är iaf. inte manlighet för mig, det är feghet

Manlighet är så mycket mer än att kunna ta en moderering eller inte, jag tycker inte vi ska gå in och diskutera manlighet här och nu .

Manligheten sitter oftas inte i munnen eller i pennan, eller tangentbordet

Feghet har absolut inte med saken att göra, då är vi på sandlådenivå igen om du vänder näsan ditåt.

Senast redigerat 2010-10-20 16:06
Ursprungligen av studiox:

Däremot om man skriver "Nä du har fel, windows är bäst" så finns det alltså en chans att det raderas.

Jag tror inte att ett sådant inlägg skulle raderas. Det är ju som alltid en bedömningsfråga från fall till fall, där man bl.a tar hänsyn till tonen i just den tråden.

Men om det skulle raderas, så skulle det förmodligen vara i förebyggande syfte, eftersom den typen av uttalande, utan någon som helst argumentering om varför Windows är bäst, bara bidrar till datorkrig, och datorkrig vill vi inte ha (det står också i forumreglerna).

Bevaka tråden