Hur gör Comviq sina reparationer av iPhone4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 21:48

Någon här som har köpt sin iPhone 4 från Comviq och skickat iväg den på reparation?

Jag undrar lite hur det fungerar, det verkar ju som att de samarbetar med Brightpoint och att det är till Brightpoint man ringer om man har fel på sin iPhone 4.

I mitt specifika fall så är det mikrofonen för videoinspelning och högtalartelefoni som slutat funka. (dvs. om jag fattat det rätt så är det topp-mikrofonone som är trasig).

Det jag undrar är om de har möjligheter att reparera eller om de helt enkelt byter ut telefonen? Sen verkar de för tillfället inte ha några iPhone4 i lager (åtminstone inte att sälja på comviq.se) så då kanske de har svårt att byta ut den? (om det är det som behövs).

Jag tänkte ringa dem imorgon och fråga lite men tänkte om det var någon som har erfarenhet från dem att dela med sig.

Mikrofonen på ovansidan är endast för Facetime samt för att eliminera (försöka iaf) bakgrundsljud när du pratar i telefonen.

Innan du lämnar in den testa med att göra en återställning så det inte är något mjukvarufel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-18 13:09
Ursprungligen av keptang:

Mikrofonen på ovansidan är endast för Facetime samt för att eliminera (försöka iaf) bakgrundsljud när du pratar i telefonen.

Innan du lämnar in den testa med att göra en återställning så det inte är något mjukvarufel.

Det är att mic för Facetime inte fungerade som fick mig att märka problemet.

Jag har därefter även märkt att jag inte får något ljud alls när jag filmar samt att ingen hör mig när jag kör högtalartelefon.

Jag har funderat på att testa att göra en återställning, det känns så otroligt att det skulle vara det som strular dock...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-18 22:55
Ursprungligen av aminoff:

Jag har funderat på att testa att göra en återställning, det känns så otroligt att det skulle vara det som strular dock...

Nu har jag testat att återställa telefonen och problemet kvarstår (dvs. vid filmning så blir det bara brus inspelat som ljud). Testade inte FaceTime eller högtalarfunktionen.

Nu laddar jag in från backup i iTunes. Så kan konstatera att det är ett hårdvarufel. (Om någon annan läser tråden och har samma problem med sin iPhone 4).

Citat:

Det jag undrar är om de har möjligheter att reparera eller om de helt enkelt byter ut telefonen? Sen verkar de för tillfället inte ha några iPhone4 i lager (åtminstone inte att sälja på comviq.se) så då kanske de har svårt att byta ut den? (om det är det som behövs).

Man byter telefonen, inga telefoner repareras till kund, utan isf i efterhand för att fungera som utbytesenhet som jag fattat det. Brightpoint är grymt sega kan jag säga, min har varit borta i 10 dagar (varav 7 är arbetsdagar) och de har i princip inte börjat undersöka min telefon ännu. De har utbytesenheter klara påstår de, min skulle ta 3-4 dagar från det att de fick in den. Men det har nog gått bra mycket längre än så

Och ett svar från Brightpoint själva om reperation av iPhones:

Citat:

Apple har bestämt att de byter ut alla iPhones, så inga repareras.

Med vänlig hälsning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-18 22:58
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Man byter telefonen, inga telefoner repareras till kund, utan isf i efterhand för att fungera som utbytesenhet som jag fattat det. Brightpoint är grymt sega kan jag säga, min har varit borta i 10 dagar (varav 7 är arbetsdagar) och de har i princip inte börjat undersöka min telefon ännu. De har utbytesenheter klara påstår de, min skulle ta 3-4 dagar från det att de fick in den. Men det har nog gått bra mycket längre än så

Och ett svar från Brightpoint själva om reperation av iPhones:

Ok, tack för svaret. Alltid något att man troligtvis får en ny telefon och slipper fundera över om de har kompetens att laga och skruva ihop osv...

Vad var felet med din iPhone 4? Hur mkt lovade de att det skulle ta 3-4 dagar? Har du någon möjlighet att följa status på reparation/utbytet?

Jag ska ringa Brightpoint imorgon...

Ärendet går EJ att följa på nätet, min telefons sleep/Awake knapp slöt fungera/blev stenhård och därmed omöjlig att trycka på. Ja pratade med dem tidigare idag, och deras ursäkt var att "hon som är ansvarig för iPhone har varit sjuk" ?! Så jävla dålig ursäkt så det finns inte...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-19 10:56
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Ärendet går EJ att följa på nätet, min telefons sleep/Awake knapp slöt fungera/blev stenhård och därmed omöjlig att trycka på. Ja pratade med dem tidigare idag, och deras ursäkt var att "hon som är ansvarig för iPhone har varit sjuk" ?! Så jävla dålig ursäkt så det finns inte...

Intressant... Ringde dem precis och de ska skicka en returlapp hem så jag kan returnera telefonen. Han sa att det kan ta upp till 5 dagar men att de alltid har utbytestelefoner i lager.

Du får gärna återkoppla hit hur det gått till slut för dig. Dvs. hur lång tid det tog..

De har IDAG enligt Brightpoints support (Mejl, inte telefon, pallar inte lyssna på deras dåliga melodislinga...) börjat undersöka min telefon. UNDERSÖKA alltså, utkvitterad av dem den 7/10, alltså på en hel vecka har de inte ens rört telefonen. De kanske skickar den imorgon enligt supporten, kanske....Jag tror det när jag ser telefonen hemma i min hand. Och med Murphys lag så är det väl fel på den nya man får tillbaka så man måste genomgå det här en gång till....

Idag kom då en AVI från Tele2, nu är min nya iPhone 4 tydligen påväg. Man får paket-AVIn en dag innan paketet ens går att hämta, men vi får väl se imorrn om den kommer, och om den är hel..... exakt 2 veckor (10 arbetsdagar tog det isf)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 13:02

Ok, nu fick jag iväg min iPhone4 till brightpoint, lämnade paketet till Posten idag. Ska bli "intressant" att se hur lång tid det tar och hur det går.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 13:14
Ursprungligen av aminoff:

Ok, nu fick jag iväg min iPhone4 till brightpoint, lämnade paketet till Posten idag. Ska bli "intressant" att se hur lång tid det tar och hur det går.

Jag kunde följa paketet via kollinummer och det kom fram till dem igår tisdag vid lunch, de lyckades även registrera in telefonen i sina system. (Jag snackade med supporten idag och fick den informationen)

Han kunde inte svara på om jag skulle få något mail från dem med status utan jag kommer nog få ringa tillbaka och få status och eventuellt tjata om att de ska börja undersöka den....

1
Bevaka tråden