Köpa MBP i New York

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska till New York i vinter och eftersom det ändå är dags för en uppgradering tänkte jag köpa med mig en Macbook Pro där. Enda problemet är att jag är lite av en perfektionist och känner att jag måste ha svenskt tangentbord.

Lyckades hitta en tråd från 2008 tror jag (annat forum), där två personer nämnde att de hade lyckats kontakta Apple (eller en applestore) och beställt en macbook med svenskt tangentbord. En hade bara kunnat hämta upp den i en fysik applestore medans en annan hade fått beställa en till sitt hotell. Men det hade funkat utan problem iallafall.

Men hur ligger det till nu? Att hitta en ynka mailadress på Apples hemsida är ju som att leta nål i höstack. Både när det gäller fysiska retailstores och Apple supporten.

När man är på väg att konfigurera sin macbook på apples hemsida så kan man välja mellan diverse layouter, men inte Svenska. (förmodligen för att spanska språket är nååågot större i USA)

Mvh mig

Ring till US AppleStore och fråga dom erbjuder svenskt tangentbord:
You can also order from The Apple Store by calling 1-800-MY-APPLE

Leverans till hotell tror jag kommer fungera fint (pappa fick iPhone 3Gs leverans till hotell i Hong Kong). Däremot vet jag inte om dom accepterar ett svenskt kreditkort men det lär du ju märka snart.

Ett sista alternativ är väl att lämna in datorn i sverige för byte av tangentbord men det kostar nog en slant.

Ursprungligen av Björnström:

Ett sista alternativ är väl att lämna in datorn i sverige för byte av tangentbord men det kostar nog en slant.

Inte att rekommendera, tyvärr.

Byte av tangentbord på de nya MBP kräver fullständig nermontering av datorn, då man måste gå bakvägen. Det kostar, med nytt tangentbord, flera tusen kronor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-15 23:30

Hej Stroneix,
Det är väldigt enkelt. Du går in på Svenska Applestore och beställer den modell du vill ha och uppger den Amerikanska adress du kommer att vara. Då får du en dator med svenskt tangentbord men Amerikanska priser. Fungerar alldeles utmärkt.
Mvh Joel

Ursprungligen av Joel:

Hej Stroneix,
Det är väldigt enkelt. Du går in på Svenska Applestore och beställer den modell du vill ha och uppger den Amerikanska adress du kommer att vara. Då får du en dator med svenskt tangentbord men Amerikanska priser. Fungerar alldeles utmärkt.
Mvh Joel

Jaså, det låter ju skitbra! Någon som kan bekräfta det här? Testat det nyligen?
Man vill ju inte beställa och sen ändå åka på svenska priset Även fast jag tror på dig då

Det är inte så att man åker på nån moms, tull, avgift osvosvosv iallafall? Grejen när man flyger med en laptop är ju att det med liten sannolikhet kommer tulla dig för den

Edit:
Fast det failade redan om jag gjorde som du menade dvs.
http://i53.tinypic.com/ev6eso.png

Står Sverige längst ner så jag antar att man inte kan skriva in en adress i USA.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 09:32
Ursprungligen av Stroneix:

Jaså, det låter ju skitbra! Någon som kan bekräfta det här? Testat det nyligen?
Man vill ju inte beställa och sen ändå åka på svenska priset Även fast jag tror på dig då

Det är inte så att man åker på nån moms, tull, avgift osvosvosv iallafall? Grejen när man flyger med en laptop är ju att det med liten sannolikhet kommer tulla dig för den

Edit:
Fast det failade redan om jag gjorde som du menade dvs.
http://i53.tinypic.com/ev6eso.png

Står Sverige längst ner så jag antar att man inte kan skriva in en adress i USA.

jag står inför samma situation och vill gärna också veta.
hur lång leverans ska man räkna med? vore ju trist att missa levaransen när man är i usa i några dagar...

Ursprungligen av Joel:

Det är väldigt enkelt.

Det tror jag inte på, men det hade varit intressant om du kunde visa att jag har fel.

Som de flesta förstår är det inte tänkt att man som svensk skall handla i USA. I praktiken blir det väldigt personberoende om man kan hitta en lösning eller inte.

Jag som bor i Schweiz har kunnat köpa MacBooks med svenskt tangentbord till schweiziska priser- vilket jag tycker är rimligt eftersom jag bor här och tangentborden är inbyggda.

Då ringer jag till Applestore och pratar med en person där. De lägger in en vanlig beställning med schweiziskt tangentbord och så fort ordern är inne ändrar de den till "svenskt språkpaket" (den kod som avgör tangentbord och dokumentation).

Detta gör de, eftersom det är rimligt- och tillåtet.

Hade jag velat köpa i USA hade jag ringt deras affär och krävt samma sak. I nödfall sagt att jag bodde där (jobb/studier) och krävt att de skulle göra det. Sannolikheten är stor att personen säger att det inte går (de vet inte bättre), men det gör det.

Jag är tveksam till hur de ställer sig om man lämnar en hotelladress.

Har iofs kusiner i USA så man kan alltid beställa till dom också

Tycker Joel ska komma tillbaks hit och reda ut lite frågetecken

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-19 19:01

En liten varning: Apple Store har ett rätt udda kortbetalningssystem (kortläsarna är någon slags iPhone med en sleeve), som inte tar alla svenska konto-/kreditkort. Eller rättare sagt, jag tror inte våra svenska banker gillar den säkerhetslösningen... Jag gick nästan tomhänt från "lilla" butiken på Fifth Avenue. Tredje kortet funkade dock

Kan du inte bara köpa tangentbordet på eBay? Finns ju för runt $25 + frakt...

1
Bevaka tråden