Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera iOS betor på forumet?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har raderat några inlägg om Airport Express m.m. De har inte i den här tråden att göra.

Och det finns redan trådar där ni kan diskutera om jailbreak-diskussioner borde vara förbjudna eller ej. Mer av den varan i den här tråden kommer också att raderas.

Den här tråden handlar om huruvida man ska diskutera iOS-betaversioner på forumet.

Att jag tog upp jailbreak tidigare var bara ett exempel på att ett forum kan sätta vilka regler som helst, och reglerna behöver inte ha någonting med "lagligt vs. olagligt" att göra.

/Mod

Som jag ser det så brukar denna typ av debatter utkristallisera sig i ett antal olika ståndpunkter:

  • de som vet att det inte är helt ok att göra så och håller tyst

  • de som vet att det inte är helt ok att göra så men som diskuterar i alla fall (och erkänner att de vet att det egentligen inte är ok)

  • de som vet (eller borde veta) att det inte är ok men försöker låtsas om som att de inte vet det

Tydligast blir det gällande piratkopiering där man antingen låter bli att piratkopiera, eller piratkopierar trots att jag vet att det är fel alternativt piratkopierar och försöker motivera det hela med någon form av pseudoargumentation.

Personligen så har jag mer respekt för de som erkänner att de bryter mot en överenskommelse, regler eller lagar men gör det i alla fall än de som försöker försvara sig med någon form av krystad argumentation trots att de borde veta bättre.

Jag vet att jag vid tiden för en av de tidigare betorna startade en diskussionstråd som blev bortmodererad. Jag kanske inte gillade det men jag accepterade beslutet. Nu ser jag inlägg som tidigare skulle ha modererats och det kan också vara ok. Policies och beslut kan ändras med tiden men se bara till att er policy är lätt att förstå och tillämpa. Jag kan tycka att det verkar som att ni är på väg mot en policy som inte är helt enkel att förstå.

Det bör vara ok att diskutera sådant som är offentligt via andra källor. Det är ett ganska tydligt brott mot överenskommelsen med Apple att diskutera felsökning eller problem som man själv har med en beta. Jag tycker mig ha sett ett antal inlägg som hade just med det senare att göra.

  • Medlem
  • 2010-10-11 22:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker mig ha sett ett antal inlägg som hade just med det senare att göra.

Rapportera.

Jag kan bara hålla med om att det är en knivig fråga och det är inte helt självklart vilka regler som skall styra det och hur de ska utformas. Förhoppningen är dock att de nya villkor som håller på att sammanställas skall vara tydligare och lämna mindre utrymme för gråzoner.

Bevaka tråden