Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrupt filsystem. Möjliga orsaker?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och fixar till en iMac G5 som utan förvarning inte längre ville starta upp, visade bara det blinkade frågetecknet för att den inte hittade någon startskiva.

Diverse försök att starta från installationsskiva och andra uppstartsskivor hjälpte inte, de gick bet när det kom till steget att läsa in vilka hårddiskar och partitioner som fanns. Trodde det handlade om en hårddiskkrasch, dvs kass hårdvara, men när jag bootade den i target mode så lyckades jag läsa den från min Mac. Skivverktyg och Drive Genius rapporterade båda att den partition som fanns på den var fucked up beyond repair, men hittar inga fel på hårdvaran. Efter en ompartitionering var det inga problem att boota upp installationsskivan och återställa systemet från en Time Machine-backup automatiskt gjord dagen innan problemet uppstod. Inga förlorade data.

Har kört diverse tester även från det nyinstallerade systemet och det är samma sak där, inga fel hittas på hårdvaran. Så min fråga är, givet att detta stämmer, vad finns det för tänkbara orsaker att filsystemet blivit så totalt uppfuckat? Den enda scenariot jag kan komma på är oriktiga avmonteringar av skivan, exempelvis att datorn stängs av med strömbrytare istället för att låta systemet stänga ner sig. Någon som har annan förklaring?

Senast redigerat 2010-10-10 16:12
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-10 15:54

Det låter som om det är hårddisken som börjar ge upp. Bli inte förvånad om det om någon dag händer exakt samma sak igen. Och igen tills disken är helt död. Nuförtiden har man vett att köpa en ny disk direkt när det händer istället för att hanka sig fram.

Annars har jag svårt att tänka mig vad som skulle kunna göra filsystemet korrupt, kan dåliga minnen påverka journalföringen? Låter mindre sannolikt och borde visa sig hela tiden.

Jag tror också på teorin att det är disken som är på väg att ge upp.

Jag hade ett liknande problem med en av mina diskar nyligen. Helt plötsligt en dag dök den inte upp på skrivbordet. DiskWarrior lyckades fixa filsystemet. Det funkade bra några veckor. Sen hände samma sak igen. Även den gången lyckades DiskWarrior fixa filsystemet. Men sen vågade jag inte chansa längre, utan köpte en ny disk.

Jo, att hårddisken är på väg att dö är definitivt en möjlighet, men eftersom backup finns och görs regelbundet tänkte jag ge det lite tid och se om det upprepas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-10 20:46
Ursprungligen av Hagelin:

Jo, att hårddisken är på väg att dö är definitivt en möjlighet, men eftersom backup finns och görs regelbundet tänkte jag ge det lite tid och se om det upprepas.

Men tänk om disken ger fel data i tysthet och dessa felaktiga filer fastnar på backupen i några veckor. Vilket kul pussel du kommer att få!

Varför inte byta disken genast? Hårddisk är jättebilligt.

Ursprungligen av pesc:

Men tänk om disken ger fel data i tysthet och dessa felaktiga filer fastnar på backupen i några veckor. Vilket kul pussel du kommer att få!

Varför inte byta disken genast? Hårddisk är jättebilligt.

Inte min dator, inte mitt beslut.

1
Bevaka tråden