Bra skrivprogram?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter ett ordentligt skrivprogram som kan strukturera mina lösbladssystem, filer och mappar som i sinom tid ska utmynna i något enhetligt helt. Läste om programmen Scrivener resp. Ulysses på MacWorld för ett tag sen, men skulle gärna vilja veta mer från någon som använt något av dem (eller något annat program) under lite längre tid. Användarvänlighet, kompatibilitet, pris etc.

Erik.

• Medlem
  • 2010-10-07 23:15

Kan inte säga så mycket mer än att jag använder Scrivener så ofta jag kan i mina projekt. Det är ett alleles förträffligt verktyg medan texterna växer fram och innan strukturen satt sig ordentligt. Men sen brukar jag bli tvungen att konvertera alltihop till Word, för kunderna kräver det...

Jag började med att testa Jers Novel Writer, och gillade det skarpt, i synnerhet kommentarsfunktionen. Men det programmet var på betastadiet då och hade väl vissa stabilitetsproblem, så jag snubblade över Scrivener istället och fastnade där. Ulysses har jag aldrig testat.

Pris? Klart värt det.

Detta kanske inte är precis vad du söker, men jag gillar den här uppsättningen.
När jag skriver använder jag alltid Notational Velocity som automatiskt synkroniserar med mitt Simplenote-konto. På så sätt har jag ständigt allt med mig genom att Simplenote finns till iPhonen samt att de textredigeringsprogrammen ger mig total frihet vad gäller själva redigeringen av texten.

För ren textinskrivning föredrar jag Mellell från redlex.com.

Väldigt smidig ordbehandlare.

Dock inget för att hantera massa dokument av olika slag.
Det låter ju mer som Notebook 3.0 från CircusPonies.com Circus Ponies NoteBook - Award-Winning Mac Application - Organization for a Creative Mind

Hm. Jag tittade som hastigast förbi på Scriveners hemsida idag och det lutar nog mot att jag provar det (30 dgr. fritt). Är det krångligt att konvertera till Word? Finns det bättre alternativ? Är det krångligt att skriva på svenska i ett program avsett för engelska?

Som du påpekade verkar det ju prisvärt.
Tack för tipset
Erik

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-10-09 13:25
Ursprungligen av Erik W.:

Hm. Jag tittade som hastigast förbi på Scriveners hemsida idag och det lutar nog mot att jag provar det (30 dgr. fritt). Är det krångligt att konvertera till Word? Finns det bättre alternativ? Är det krångligt att skriva på svenska i ett program avsett för engelska?

Som du påpekade verkar det ju prisvärt.
Tack för tipset
Erik

Jag tror inte det är något problem att skriva svenska. Stavningen är antagligen via Cocoa, så den är samma för hela systemet (Sånär som lustigkurrar som Openoffice, Firefox och MS Word).

1
Bevaka tråden