• Medlem
  • Mölndal
  • 2010-10-06 23:37

Hej!

Senaste tiden har jag spanat på att köpa en gedigen MIDI-klaviatur som jag ska använda tillsammans med logic 8. Förutom att klaviaturen ska vara lätt att spela på så ska den också kunna kontrollera logic, dels de interna syntarna, effekterna, EQ men också mixern etc. Jag lägger stor vikt på att den ska fungera fint med logics interna plugins. Jag har kikat på en del keyboards men inte kunnat göra någon vettig utsortering, främst pga bristande tillgång till information. Klaviaturerna jag kikat på är:

Novation Remote SL MKII (25 & 49)
MKII är den klaviatur som fallit mig bäst i tycket. Verkar som Novation lyckats lösa många fina lösningar med sin Automap-mjukvara. Det som däremot är dåligt är att MKII inte stödjer kontroll av logic 8 interna plugins, denna funktion finns tydligen bara från och med logic 9. Detta gör att jag tvekar inför MKII. Ett sätt att resonera är att jag ändå kommer uppgradera till logic 9 snart, men efter lite sökningar på forum har jag funnit att MKII funkar med logic men inte lika smidigt och bra som t.ex. Ableton. Vad jag annars har förstått är att just MKII är toppsegmentet på marknaden av billiga bra midi-keyboards. Designen tycker jag är grym, med schysst joystick och expressionpad.

Novation Nocturn Keyboard (25 & 49)
Samma problematik som med MKII.

M-Audio Axiom Pro (25 & 49)
M-audio ska, enligt vad jag hört, fungera bättre med logic än MKII. Detta är glädjande nyheter, men jag har inte lyckats luska fram om den är kompatibel med logic 8 och de interna pluginsen. Någon som är mer uppdaterad? Hypercontrol kalllas M-audios nya teknik. Designmässigt tycker jag att Axiom pro inte riktigt når upp till samma nivå som MKII. Gillar inte heller att den saknar joystick utan istället har två pitch-wheels. Dock skulle jag kunna frånse från detta om det skulle visa sig att de interna pluginsen i logic 8 skulle vara kontrollerbara.

Akai MPK(25 & 49)
Ska enligt tillverkaren fungera med logic 8, antar att man själv måste ställa in alla kontroller för att kunna styra de interna syntarna. Av vad jag förstått så ska kommunkationen mellan datorn och Akai:en vara mer begränsad än vad Axiom pro och MKII är, vad det innebär rent praktiskt vet jag inte. Annars har Akai:en 12 stora pads som jag inte ser som nödvändiga men definitivt kul att ha.

Cakewalk A-300(500)PRO
Är en klaviatur från Roland som jag inte vet så mycket om. Tycker spontant att den ser riktigt gedigen ut. Tydligen så har den fått en yt-plugin för logic och garageband "A-PRO Control Surface Plug-in for Logic and GarageBand!" från deras hemsida. Denna ska vara kompatibel med logic 8 och framåt. Om detta gränssnitt skulle fungera med logic 8 interna instrument tycker jag att A-300 verkar riktigt lovande. Någon som har erfarenhet med denna keyboard, i synnerhet med logic och den nya yt-pluginen?

Är väldigt tacksam för svar.