is i magen? eller köpa nu?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
jag har kikat på ipads en längre tid men inte kommit loss att köpa en ännu.
jag har siktat in mig på 16gb+3g modellen, då den känns något 'framtidssäkrare' än endast wifi.

Sista dagarna(?) har priserna på ipads droppat ordentligt, speciellt på blocket, men även då det numer går att beställa från flertalet svenska internetvaruhus.
från att ha legat på över 7.5k så går en 16gb+3g nu att få för trax under 6k

till frågan:

1. Är det värt att ha is i magen och vänta på den svenska lanseringen?

2. När kan det tänkas att nästa version av ipad kommer? - pratar man feburari / första halvåret 2011 så kan det ju vara värt att vänta helt med att köpa tills dess.
(men hur ofta släpper egentligen apple nyversioner av sina produkter? att räkna med en ny ipadmodell per år är kanske väl optimistiskt?)

tack på förhand

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-06 16:42

Ingen vet hur apple tänkt att uppdatera iPad. Med iPhone, iPod och Macarna har vi lite bättre hum om när det kan tänkas komma, dock är allt bara mer eller mindre vilda gissningar.

Är du osäker (och inte har överdrivet mycket pengar) så skall du nog vänta. Köper du nu och det kommer en ny inom ett halvår kommer du säkert att gräma dig. Bättre då att vänta tills det kommer en ny version och som släpps i sverige.

Å andra sidan är kanske den uppdatering som kommer vid en bump inte så stor att det är värt att vänta + 6 månader på den och under den tiden inte få använda en iPad?

Men det är bara du som kan ta det beslutet.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-06 19:13

En gissning är att iPad släpps i Sverige samtidigt till nästa version om de kommer släppa en ny på årlig basis som med iPhone.

Ursprungligen av joakimo:

En gissning är att iPad släpps i Sverige samtidigt till nästa version om de kommer släppa en ny på årlig basis som med iPhone.

Tveksamt att en ny iPad kommer redan i november.

osäker är jag, men pengarna är undanlagda och det börjar klia lite i dem..
samtidigt, som MatsOlov påpekar, så kan det ju vara surt att skaffa en om det blir en bra bump till v.2

tack för era tankar!

Ursprungligen av xpallax:

osäker är jag, men pengarna är undanlagda och det börjar klia lite i dem..
samtidigt, som MatsOlov påpekar, så kan det ju vara surt att skaffa en om det blir en bra bump till v.2

tack för era tankar!

Ja, den börjar nästan bli "gammal", så det lär vara en uppdatering på gång om en 3-5 månader tror jag.

Jag skulle ha väntat om du verkligen inte måste ha en.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-06 23:55

Is i magen. Ipad är ju redan daterad som den är.

Jag ska definitivt ha en, men nu känns det inte som att det är någon idé. Bättre att vänta till de släpps här, då torde det vara en ny version dessutom.

1. Lär nog garanterat inte komma en ny innan april nästa år.
2. Rätt bra andrahandsvärde på apple-prylar, så om du verkligen måste ha nästa generation sen när den släpps kan du alltid sälja den och uppgradera utan allt för stor förlust.

Men har du inget behov av en så kan det kanske vara värt att vänta. Jag använder dock min iPad 3G grymt mycket, april är långt bort

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Jag använder dock min iPad 3G grymt mycket, april är långt bort

Så tänker jag med i eventuella köptankar. April är lååångt borta

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-07 16:30

Kommer det inget i november med 4.2 kan man väl lika gärna köpa nu. Sitta och rulla tummarna i 6 mån är inte så spännande. Kan inte tänka mig att det blir något revolutionerande heller. Den nuvarande modellen säljer tillräckligt bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-07 16:54

Jag ska vänta tills nästa version medans min kompis vill ha en nu. Han är mer sugen och det är ju bara bra för mig, för då kan jag ju kolla in den ordentligt. Samma sak var det med iPhone. Han var först och sedan köpte jag.

Jag köpte en för bara ca 2 veckor sedan. Jag resonerade ungefär som PsychoSaurus:

- Jag ville verkligen ha en 3G-iPad, perfekt på resor mm
- Jag gissar att det inte kommer en ny före årsskiftet, jag gissar hellre på Mars-April
- Jag har aldrig märkt att de apps jag kör går segt på något sätt. Uppgraderad CPU känns inte jätteakut. Samma med minnet, visst hade det varit trevligt med mer, men det som sitter där räcker gott än så länge.
- Inbyggd kamera hade iofs varit praktiskt, men det är väldigt sällan man känner behovet då man har telefon / systemkamera.
- Om det nu kommer en ny iPad med så pass mycket uppgraderingar att jag vill byta, räknar jag med att kunna sälja denna utan att göra speciellt stor förlust, och kan då uppgradera utan allt för stor kostnad. Dessutom får jag njuta av min nuvarande iPad så länge

Vill du ha en iPad så köp en iPad, inte svårare än så

Sedan jag skrev mitt förra inlägg har begäret tagit överhanden, kommer få en iPad 3G 32GB levererad nästa vecka, och är såhär långt är jag väldigt nöjd med det beslutet!

Ursprungligen av Marcus_R:

Sedan jag skrev mitt förra inlägg har begäret tagit överhanden, kommer få en iPad 3G 32GB levererad nästa vecka, och är såhär långt är jag väldigt nöjd med det beslutet!

Bra val! Det är ju helt poänglöst att gå och vänta på saker som knappast dyker upp innan våren, det finns ju alltid något nytt runt hörnet hur man än gör.

Modellen med endast wifi är inte fel den heller, beror på hur bra tillgång man har till trådlöst nät. En MiFi av något slag (alltså ett 3G-modem med inbyggd wifi-basstation) är i så fall helt suverän att ha, särskilt för en sån som jag som har wifi-tillgång precis hela dagarna förutom när jag är ute och reser. Med en sån slipper man alla de dumma 3G-restriktionerna eftersom iPaden inte "vet" att den går via 3G-nätet, så man får youtube i anständig kvalitet och kan dra hem podcasts.

Skriver nu min min nyuppackade iPad, och det känns riktigt bra! Är glad att jag inte väntade längre :)!

1
Bevaka tråden