Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackmonterbar raid för små filer?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej macvänner,

Jag söker en rackmonterbar raid som hanterar små filer bra. Det är för en mailserver. Jag har kikat på Lacie 12Big Fibre (LaCie - LaCie 12big Rack Fibre) men den verkar mest vara optimerad för filmredigering och då är det stora filer. Några förslag?

Den ska vara kopplad till en xServe Intel via fiberchannel.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2010-10-05 21:21

Med dagens rymliga diskar är jag tveksam till om det spelar någon roll huruvida disken är anpassad för små filer. Det avgörande torde vara att hårddisken är snabb.

Med äldre, mindre hårddiskar kunde detta vara något att ta hänsyn till, om jag minns rätt, då de många små filerna tog en större del av disken än den faktiska datamängden.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-05 22:00

Som du kanske vet så är det inte hårddiskarna eller chassi som påverkar snabbeten på små filer utan hur man formatterat disken och vilken blocksize man valt. Desto mindre blocksize desto mindre plats tar små filer.

Nu tror jag dock inte att dina "små" filer är så himla små ändå med tanke på alla bilagor etc. som man skickar med mail idag, dessutom ligger ju mailservrarna i databaslager idag så filerna är rätt stora.

Vill du ha en billig SAN skulle jag satsa på en NetGear ReadyNas (2100 ex.) den kostar en 15000 bara och kan köra NFS, AFP samt iSCSI om du har det på servrarna.

1
Bevaka tråden