Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID bestående av två externa diskar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini-server som står och puttrar, mot en extern RAID via FW.

Jag är nu inne på min tredje RAID-enhet, samtliga kontrollerkort har gått sönder. Då känns det ganska meningslöst med RAID, men samtidigt vill jag ha en live-spegling om en av diskarna pajar.

Istället för att förlita sig på en RAID känns det som att två externa diskar som speglar varandra skulle kunna fungera.
Visst fungerar OS X's mjukvaruraid tillförlitligt för detta ändamål?

Oavsett hur man gör så är man alltid beroende av att RAID-enheten i fråga inte går sönder. Alltså skulle man behöva en redundant RAID-enhet för att vara säker = hyfsat mycket overkill.

Någon som kör en dylik lösning, eller har andra tankar kring detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-01 17:23

Vad har du för tillgänglighetskrav? Klarar du att servern är nere en dag utan att förlora $$$?

Vad har du för backuplösning?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-01 21:35

Ursäkta men om du haft sönder (inte du) tre raid-kort (är det kort?) så är det nog något fel på din dator, ditt nätverk eller din strömförsörjning.

Förresten finns det riktiga raid-kort som använder FireWire? Är inte så hemma på mac.

Köp en gammal MacPro eller G5 mac istället och släng in fyra interna diskar och ett apple raid-kort så kommer dina problem vara borta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-02 13:12
Ursprungligen av studiox:

Förresten finns det riktiga raid-kort som använder FireWire? Är inte så hemma på mac.

Han menade nog att det var FW mellan servern och raid-enheten, inte mellan diskarna och raiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-02 13:43

Det finns även diskar från ex WD som direkt går att köra RAID med spegling på. Den har två diskar i sig och skiter sig den ena så finns den andra som backup. Mybook 2TB kör jag själv och där speglas allt.

1
Bevaka tråden