Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker program för att lösenordsskydda mappar i Mac OS 9

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-29 19:28

Apimac har programmet Secret Folder. Nu har jag rensat min Mac OS 9 dator på allt men innan har jag förstås sparat allt - men missade Secret Folder 2,44. Jag undrar om någon har den? Jag har letat på internet i timmar men den finns ingenstans och Apimac har den inte (vill inte skicka den?).

Senast redigerat 2010-10-02 21:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-03 05:08

Söker program för att lösenordsskydda mappar i Mac OS 9

Tyvärr har ingen svarat på min efterlysning om Secret Folder 2,44 (Apimac). Om jag inte minns fel hade Norton en gång i tiden program man kunde lösenordskydda valfri mapp. Märkligt att sådant inte är standard. Om ingen hör av sig återstår enda lösningen att skydda mina filer: jag får plocka fram mina gamla Iomega ZIP-skivor. Dessa kunde man enkelt låsa med lösenord. 750 Mb är inte så mycket men filerna var ju inte så stora på den tiden, det bör nog räcka

Jag förstod inte riktigt syftet med den andra tråden du skapade med i princip samma fråga. Därför har jag nu slagit ihop den med din första tråd, och har satt en rubrik som ska täcka in båda trådarna.

/Mod

Det var väl 10 år sedan OS9 byttes ut mot OSX.

Kanske dags börja fundera i banor av att köpa lite färskare grejor.

Det verkar ju vara lika svårt hitta os9-prutten som att få tag på tändstift till en Packard från 1929...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-03 13:33

Man kan ju göra dmg med lösenordsskydd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-03 14:55

.dmg fungar väl inta alls i gamla MacOS9 och äldre, det var .img då och jag tror inte de går att kryptera med det inbyggda skivverktyget.

Men när jag sparkar igång MacOS 9.2.2 (i classicläge) på min gamla burk finns där ett program som heter "Apple Filskydd". Du sätter ett lösenord på filen (minst fem tecken) som sedan krävs för att kunna dekryptera filen.

Försöker jag öppna en krypterad .txt-fil i OSX så blir det bara gallimattias-tecken så det verkar fungera för basala behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-08 06:26
Ursprungligen av IngoX:

.dmg fungar väl inta alls i gamla MacOS9 och äldre, det var .img då och jag tror inte de går att kryptera med det inbyggda skivverktyget. Men när jag sparkar igång MacOS 9.2.2 (i classicläge) på min gamla burk finns där ett program som heter "Apple Filskydd". Du sätter ett lösenord på filen (minst fem tecken) som sedan krävs för att kunna dekryptera filen. Försöker jag öppna en krypterad .txt-fil i OSX så blir det bara gallimattias-tecken så det verkar fungera för basala behov.

dmg är, som sagt, för Mac OS 10. Filkryptering fungerar men kan omöjligt användas i större sammanhang. Jag önskar ett enkelt lås på en mapp. När man sedan öppnat är det bara att gräva fritt.

Ursprungligen av Fre:

dmg är, som sagt, för Mac OS 10.

Hm, det stämmer väl inte? Jag har för mig att de sista versionerna av DiskCopy (hette det väl?) även för OS9 kunde hantera DMG. Jag är inte riktigt säker men det var något sånt tror jag.

Är du säker på att den moderna versionen av Secret Folder inte funkar?

Dessutom verkar lösenordet man sätter bara skydda själva programmet, inte filerna. Så du kan fortfarande läsa filerna om du vet var de finns.

Secret folder utför alltså ingen kryptering alls. Det gör det bara lite svårare att hitta filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 20:18

Helt otroligt! När jag plockade fram ZIP-skivorna och skulle börja spara fanns Apimac Secret Folder 2,44 för Mac OS 9 där! Någon kraft från ovan sade tydligen till mig att spara den. Om någon vill ha den ska jag försöka skicka. Man kan bara skydda en enda mapp men där kan man ju stoppa in i princip hela hårddisken. På sökning kommer filnamnen fram men de kan alltså inte öppnas. Bättre än inget i alla fall. O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-11 13:00

Det skulle jag ha nytta av, skickar ett meddelande

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-31 22:32

Inte samma sak, men TrueCrypt kanske kan komma till använding?

Ursprungligen av reboot81:

Inte samma sak, men TrueCrypt kanske kan komma till använding?

Inte för Mac OS 9 kanske?

1
Bevaka tråden