Tappade Macbook i golvet! Stendöd. Vem reparerar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vem gör det i Stockholm? Min MacBook är stendöd och lite...skev. Vad gör man?

Vart köpte du den, hur gammal är den, har du kontaktat försäkringsbolaget, har du drulle/allrisk försäkring..

Svara dig själv på dessa frågor så ser du snart lösningen:)

Ursprungligen av wilhelmsson:

Vart köpte du den, hur gammal är den, har du kontaktat försäkringsbolaget, har du drulle/allrisk försäkring..

Svara dig själv på dessa frågor så ser du snart lösningen:)

Köpte den för 2,5 år sedan på PC City, som jag faktiskt tror har tagit ner skylten.

Nej, ingen allriskförsäkring.

Så: vilka är bra på Mac-reparationer och är det alls möjligt?

Det är en geografisk fråga!

Finns flera apple återförsäljare, några av dem är auktoriserade verkstäder, du får googla runt lite!

ingen allrisk betyder OFTAST du får inte ut något på försäkringen!

För det andra så är det en värdeminskning på datorer på 20 % efter första året, 40 % andra 60 % 3e.. alltså får du nog inte ut något på försäkringen då allrisken ligger på 1500, OM nu ens försäkringen gäller. (vilket den säkerligen inte gör då det är en olycka)

Skulle jag suttit i din situation hade jag köpt ett hårddisk kabinett för 2,5" Hårddisken som sitter i din mac.

Då kan du, om hårddisken fortfarande snurrar, få ut informationen du haft på din hårddisk. Hårddisken går bara att läsa/skriva till på en mac. (just so you know)

Varför jag pratar om nästa steg är för att mac reparationer är ofta väldigt dyrt, då din dator både är snev och stendöd är det med stor säkerhet logikkortet som krånglar. På min 3 åriga MBP 15" skulle det kostat 9500 (utan verkstad) att köpa. Vilket en nya MB 13" vit kostar.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Skulle jag suttit i din situation hade jag köpt ett hårddisk kabinett för 2,5" Hårddisken som sitter i din mac.

Då kan du, om hårddisken fortfarande snurrar, få ut informationen du haft på din hårddisk.

Smart. Tack!

Har flyttat tråden från "Allt om Mac" till "Garantier & service".

"Allt om Mac" är till för sådant som inte passar in i något annat underforum.

Tänk efter lite var ni placerar era trådar!

/Mod

Nästa grej blir väl att kolla med ditt försäkringsbolag.
Har du ngn form av allrisk eller liknande i din hemförsäkring?

Ursprungligen av Goflorp:

Nästa grej blir väl att kolla med ditt försäkringsbolag.
Har du ngn form av allrisk eller liknande i din hemförsäkring?

Redan besvarat. Se inlägg #3.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Redan besvarat. Se inlägg #3.

Tolkade det som tilläggsförsäkring i affären.

Jag syftade på att det KAN vara värt ngt att ringa sitt försäkringsbolag och faktiskt prata med dem. Ngn gjorde en värdeminskingskalkyl här, den kanske inte håller helt...

Ring försäkringsbolaget.

Ursprungligen av Goflorp:

Tolkade det som tilläggsförsäkring i affären.

Jag syftade på att det KAN vara värt ngt att ringa sitt försäkringsbolag och faktiskt prata med dem. Ngn gjorde en värdeminskingskalkyl här, den kanske inte håller helt...

Ring försäkringsbolaget.

Mer eller mindre kalkyl, tog upp vad försäkringsbolag generellt har för värdeminsknings procent satser. Jag skulle också definitivt ringa försäkringsbolaget, får man ut några hundra eller nån tusenlapp är det toppen!

1
Bevaka tråden