Behöver tips om min dator är bättre eller ej än nya fetaste iMac 27"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en Mac Pro (MacPro3,1) med följande specar:

Processornamn: Quad-Core Intel Xeon
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 2
Totalt antal kärnor: 8
L2-cache (per processor): 12 MB
Minne: 6 GB
Busshastighet: 1,6 GHz

Jag behöver ändå skaffa ny skärm och tänker då på nya Apple 27" som ju då även kräver ett nytt bildskärmskort för att driva den nya skärmen, som endast har DisplayPort.

FRÅGA 1: Vilken kort behöver jag köpa för att köra nya skärmen, och vad kostar det?

FRÅGA 2: Kan en iMac 27" (vilken modell i så fall) slå min gamla dator på fingrarna? Och "ska jag" gå på den linjen i stället?

Info om mitt arbete: Grafisk design, Adobe CS4 (snart CS5 antar jag) med 1-2 GB stora filer i Photoshop, Indesign, illustrator. Även viss videoredigering i Premiere Elements.

Här ser man alla Macar i Geekbench....

Mac Benchmarks

Följer du iMacspåret rekommenderar jag 8GB RAM. Kör själv en i5 med 8GB - toknöjd för det jag gör. (6750 i Geekbench).

Din burk med 2x2,8GHz hamnar på 7685.

Snabbaste imac iMac (27-inch Mid 2010) Intel Core i7 870 2.93 GHz (4 cores) ger 9111 i geekbanch....

Ursprungligen av sjovall:

Hej! Jag har en Mac Pro...

FRÅGA 2: Kan en iMac 27" (vilken modell i så fall) slå min gamla dator på fingrarna? Och "ska jag" gå på den linjen i stället?

Info om mitt arbete: Grafisk design, Adobe CS4 (snart CS5 antar jag) med 1-2 GB stora filer i Photoshop, Indesign, illustrator. Även viss videoredigering i Premiere Elements.

Jadu...

Det är svårare att säga än man först tror.

Det som många nog kommer att påpeka är att de senaste iMac (gärna med de bättre CPU:erna) slår din Mac Pro på fingrarna. För det gör de. Det hänger framförallt ihop med att allt för mycket mjukvara ännu inte hanterar flera kärnor på ett bra sätt. Framförallt när det blir fler än ca 2-4 st.

Din Mac Pro har fortfarande mer potentiell kraft än de nyaste iMac, men det syns bara i vissa valda situationer. Jag har t ex ett 3D program (Cinema 4D) som presterar linjärt med fler kärnor. Handbrake kan du starta i flera instanser och på så sätt konvertera material snabbare med din dator jämfört med den snabbaste nya iMac.

Du nämner själv videoredigering. Vid export kommer du troligen att kunna exportera snabbare med din Mac Pro. Det beror lite på vilken mjukvara och så.

De nya iMac har modernare arkitektur med turbo och annat som gör att de presterar rätt mycket bättre i många vanliga situationer där en eller tvåkärnig klockfrekvens är viktigast.

Priset på en iMac 27" är också väldigt bra, så vet du att du skall köpa en 27" skärm, så är priset upp för att även få själva datorn (iMacen) på köpet inte så stort.

Men för mig är Mac Pro så mycket mer än bara rena tekniska specar.

Du får inte glömma att, i en Mac Pro kan du:

• ha 4 hårddiskar med två DVD, 5 med en DVD, eller 6 utan DVD. Dessa kan du sen RAID:a för prestanda eller datasäkring

• Installera mycket mer minne (även om iMacens 16GB räcker för de flesta)

• expandera datorn på ett helt annat sätt

Just det här med hårddiskar är något som är helt avgörande för mig och anledningen till att jag valde Mac Pro (2010) framför iMac (som såg VÄLDIGT bra ut prismässigt).

Min kamera producerar foton på ca 21-24MB och sen video på det. För mig håller det inte med en hårddisk. Inte ens två, som man nu kan välja på nya iMac.

Och det är inte bara utrymmet, utan kanske ännu mer läs och skrivhastigheter. RAID:ar du 3-4 vanliga, rätt billiga hårddiskar, så har du hastigheter som är bättre än SSD, vid stora filer som foto och video.

iMacen är en fin dator, men med dina intresseområden tål det att tänka på lite extra.

Men skall du köpa både skärm, grafikkort och kanske byta nån hårddisk kan du ju lika gärna köpa iMac OCH BEHÅLLA din Mac Pro....

Lycka till...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-27 15:10

Du har en kompetent maskin. En arbetsmaskin som kan både rendera och pixelmata åt alla håll samtidigt utan att ens kännas ansträngd. GLÖM benchmark -testprograms siffror. Du är redan uppe på en sådan hög nivå så tillförlitlighet måste vara viktigare än 10 % tilfälligt snabbare app öppnande vilket du enkelt kan kompensera med snabbare diskar- mer ram-minne. mmmmm...

Du måste vara långsiktig i ditt tänkande. Du växer inte ur din Mac PRO i första taget om du inte själv börjar inbilla dig det genom att stirra dig blind på tomma benchmark siffror .

En extern modern extern skärm typ Apples nya 27 tummare är att föredra tillsammmans med din Mac PRO .

Det har varit problem med nya iMacs 27 tums inbyggda skärmar med gultoningar och ljusinsläpp och konstiga vibrations ljud. Jag ifrågasätter kvaliteten och kopplar den direkt i samband med värmeproblem, som uppstår när man börjar använda imacen mer tungt. Självklart får man oönskade bieffekter när man slimmar och trimmar grejerna och samtidigt ska dom vara helt tysta och helst fläktfria och snygga. Går inte ihop i slutändan.

Så glöm den iden snabbt om du jobbar professionellt med grafik och video redigering, då är en kalibrering också viktig och jag kan lova att Apples nya externa moderna LED 27 tums skärm med IPS panel kommer att leverera bättre än den gamla inbyggda med TN panel, som sitter i imacarna både när det gäller färg matchning och livslängd.

Tack alla för intressanta inlägg!

CUBEIS, jag trodde allt att nya iMac27 körde samma skärm som nya CinemaDisplay 27". (även om du kan ha rätt i värmegrejen etc)

Jaha... tror nog att det blir så att jag fortsätter med MacPron. Kör kanske in mer ram, nån ny disk, och ett nytt bildskärmskort. Nån idé där?

Kör kanske in mer ram, nån ny disk, och ett nytt bildskärmskort. Nån idé där?

5770 kostar 2495 och är klart att skickas.

De andra alternativen verkar lagga.

5870 är ju ett kraftfullare kort, men är för närvarande inte tillgängligt... och det kan dröja... Det är mer ett spelkort.

Även om många program säger att de använder grafikkortet, så är det obetydligt för den typen av arbete du nämnt i tråden.

CUBEIS, jag trodde allt att nya iMac27 körde samma skärm som nya CinemaDisplay 27". (även om du kan ha rätt i värmegrejen etc)

Det hade jag också trott. Jag vet att alla nya iMac har IPS också. Det fick de i slutet av 2009 när den nya designen kom. Tidigare var det bara 24-tummaren som var IPS.

Jag kan tänka mig att själva LCD-panelen i 27-tumsskärmen är samma som i iMacen, men det kan bli varmare i iMac i och med att det sitter en dator bakom.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-28 19:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det hade jag också trott. Jag vet att alla nya iMac har IPS också. Det fick de i slutet av 2009 när den nya designen kom. Tidigare var det bara 24-tummaren som var IPS.

Jag kan tänka mig att själva LCD-panelen i 27-tumsskärmen är samma som i iMacen, men det kan bli varmare i iMac i och med att det sitter en dator bakom.

Det är mycket man kan tänka sig ???? Ska fråga Apple vid tillfälle om någon kan bekräfta det.

Men visst kan du ha rätt.

Men jag tvivlar starkt på att det är samma LCD eller IPS platta i den interna i imacen från 2009 som i den nya externa 27 tums led skärmen.

Finns väl också olika kvalitet på IPS också kan jag tänka mig.

Första argumentet är att Apple mjölkar pengar ur imacarna dvs marginalen är god på varje såld enhet, då sätter dom inte i det dyraste lcd plattan som finns på marknaden så väl känner jag Apple efter 20 års användande av deras produkter ?

Den nya externa 27 tums skärmen ska ju ersätta gamla 30 tummaren och vänder sig mer till "proffs" marknaden och användare av tyngre Mac Pro maskiner då lägger Apple lite extra när det gäller LED belysningen och LCD plattan så tänker jag.

tackar

1
Bevaka tråden