Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trög macbook pro

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-09-25 23:39

tja

är rätt ny med mac. när min pc brukar bli trög gjorde jag en disk formatering och installerade om allt. det fungerade. vad jag hört sk aman inte behöva formattera om en mac(sköter sig själ)

nu ha rmin macbook pro unibody blivit lite trög. tänker en massa vid vanlig web surfing och när jag skrollar i hardisk inehållet. youtube videos stannar efter en stunds uppspelning?!

ram minne 2gig(jag vet det är för lite men den snurrade ju bra som ny för 1,5 år sedan

hårdisken 6gig ledig...är det för lite? kans det va orsaken?

hittar inga onödiga processer som körs heller.

hjälp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-25 23:42

Gissar på att du har för lite hårddiskutrymme, som behövs för det virtuella RAM-minnet. Sen behöver du minst 4GB RAM. Mycket hinner hända på 1,5 år. Förmodligen kör du fler program idag än när datorn var helt ny, samtidigt som nya versioner av program oftast har fler funktioner som tar mer RAM. Många bäckar små.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-26 11:41

Jag tror precis som ibish att det är för lite hårddiskutrymme kvar. Dock anser jag inte att du "måste" ha 4Gb RAM för det räcker gott och väl med det du har (dock beror det på vad man använder den till, men till vanligt vardagsbruk är det mer än väl).

Själv satt jag för ett år sen på en PC laptop med 20Gb hårddisk samt 512 Mb RAM. Inga som helst problem med vanligt vardagssurf samt lätta dokumentarbeten. Så länge du inte fyller på hårddisken för mycket så brukar det funka bra!

Mitt tips är att du raderar saker du inte använder i din hårddisk först, räcker inte detta så kan det vara värt att köpa en extern hdd och ha dina saker där alternativt införskaffa en större intern hårddisk. Dock skulle jag börja med att rensa den befintliga disken och se om det räcker..

  • Medlem
  • 2010-09-26 13:29

tack för era svar! skulle tro det är hårdisken också. kör i princip alla program som jag körde i början.. lite uppdaterade versione dock. håller med om att jag behöver mera RAM.vid editering av bilder och hd video så blir det lite trögt. kör som bäst i 64bit efter som vissa program bl.a lightroom 3 blir slö som fan om man inte gör det. kan 64 bitars systemet göra operativsystemet trögare? borde ju inte ske. kör snowleopard.

det blir väl att flytta bort lite filer och testköra med tomare disk och se om det ändrar nåt.

tack

64-bitar får du ju automatiskt i Snow Leopard. Om du nu inte menar att du bootar i 64-bitars kernel....

Hursomhelst, 64 bitar är bra, så det är inte det som spökar. Tipsen om full hårddisk är säkert på helt rätt spår.

Men en sak som du kan göra direkt, alla helst om du inte startat om datorn på ett tag, är att öppna "aktivitetshanteraren" och titta på fliken som jag har valt på bifogad bild. Det inringade värdet, "sidor ut" på svenska, skall helst vara 0, men i alla fall inte mer än 50-150 MB. Lite beroende på hur länge datorn varit igång och vad du gjort med den.

"Sidor ut" får du varje gång ditt RAM är fullt och datorn måste skriva delar av internminnet till hårddisken får att kunna jobba. Detta saktar ner datorn väldigt mycket- framförallt om du kör med en vanlig hårddisk.

Har du för lite RAM kan din dator verka seg även med en relativt tom hårddisk. Märk dock att mer RAM inte gör datorn snabbare, utan det är snarare så att för lite RAM för den långsam (inte samma sak).

Och ja, vi kan väl redan nu komma överens om att 2 GB är för lite RAM år 2010....

  • Medlem
  • 2010-09-27 12:57

intressant! Jag låg på 2.02Gb på "sidor ut" låter mycket med tanke på att jag startade om den i går. kan det va nåt strul med RAM minnet som gör att det inte används. nu när jag endast kör safari så har jag 1Gb ledigt RAM.
Så du menar att vissa delar i operativsystemet körs i 64bit hela tiden i snowleopard och också operativssytemets kärna (kernel) om man bootar med att hålla ner "6" och "4" på tangentbordet.

jag kör i allafall med 64 bit kernel.

en annan fråga angående RAM. Har förstått att man var begränsad till 4Gb RAM i 32bit men det är "obegränsat" i 64bit

Ursprungligen av bloke:

Jag låg på 2.02Gb på "sidor ut"

Hmm... skrev ett inlägg här i förmiddags som jag nog glömde att skapa när jag var klar...

Ja, 2 GB "sidor ut" är för mycket efter så kort tid i drift.

Det är inget fel på ditt minne. Det bara är så att du vid något tillfälle- när du förmodligen har mer än bara Safari öppet- har nått en punkt där minnet inte räckt till helt.

Inget konstigt alls. 2 GB är rätt lite år 2010. Om man inte aktivt kör minneshantering genom att konsekvent stänga program man inte använder och så, så kommer 2GB till slut att vara för lite.

Vad gäller kernels så kan man väl säga att om 64-bitars kernel funkar problemfritt för dig så kan du ju köra vidare på det. Det är ju inte sämre än 32-bitars. Tvärtom, även om det i princip är en teoretisk skillnad för de allra flesta.

Anledningen till att Apple valt att boota i 32-bitars kernel är att du ändå kan köra, och ta fördel av, alla 64-bitars program- inklusive den bättre minnesadresseringen. 32-bitars kernel erbjuder alltså en fullvärdig 64-bitarsmiljö för de program som stödjer det. Och 32 bitar är mer kompatibelt med externa enheter och deras drivrutiner.

Jag har till exempel en Garmin pulsklocka vars trådlösa sykning via ANT+ inte fungerar på 64-bitars kernel.

Men som sagt: har du inga problem så kör vidare på det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-28 00:57
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Inget konstigt alls. 2 GB är rätt lite år 2010. Om man inte aktivt kör minneshantering genom att konsekvent stänga program man inte använder och så, så kommer 2GB till slut att vara för lite.

Jag tycker det blivit värre bara det sista året med att minnet tar slut när man surfar. Jag tycker det är helt sjukt. Det var inte speciellt länge sedan 2GB var god marginal för vanligt användande.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-09-27 17:37

Detta verkar vara en intressant sida med en hel del detaljer:

Problems from insufficient RAM and free hard disk space

1
Bevaka tråden