Trasig ALT-knapp?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem:

S-tangenten på mitt macbook-tangentbord skriver istället ut "ß"(tyskt dubbel-s). I övrigt fungerar tangenbordet felfritt.

Eftersom denna symbol normal ges av alt+S har jag hållit på och undersökt alt-tangenten och den vänstra alt knappen ger även den ß. Det verkar alltså vara något problem med alt-tangenten och S-tangenten.

Nu har jag gått in och inaktiverat alt-tangenten som kommando för "alternativ" och nu fungerar s-tangenten som den ska men alt-tangenten ger också "s" samt har ingen funktion för alternativkommando (dvs kan inte skriva t.ex. snabelA, vilket är problematiskt)

Vad ska jag göra? några tips? Hårdvara eller mjukvara-fel?

tack!

mvh
/evert

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-25 18:40

Märkligt. Det låter ju som någon kortslutning/överhörning. Du har inte spillt något i tangentbordet? Vad är det för modell av macbook?

Rengjorde tangentbordet för inte så länge sedan och efter att läst runt lite verkar det ju onekligen som det skulle kunna finnas fukt i tangenbortdet som leder över mellan vissa tangenter...

om så är fallet, vad gör man då?

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-29 14:39

Ja det gäller väl att försöka torka det. Hårtork på låg värme tex men jag skulle inte ha alltför höga förväntningar... Montera i så fall i sär det så gott det går innan du torkar det.

1
Bevaka tråden