Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget internet!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en MacBook Pro där inte internet funkar. Har kollat att modemet o routern är ok. Airporten oxå. Finns en pc i huset som är inkopplad på routern utan problem. Även om jag tar ut den fungerande nätverkssladden ur pc:n o sätter in den i Macen funkar det ändå inte!
Verkar vara nåt vajsing med macen eller? Tatt hjälp av Macens egna hjälpfiler utan att lyckas.
Har försökt hitta ngn tidigare tråd men lyckas inte nischa in mig i rätt forum.
Någon som kan hjälpa mig med denna skrala bakgundsinfo? Jag är ingen systemteckniker som ni hör!
Mvh

Vilken router-modell är det?
Vilken Mac-modell är det?
Vilken version av OSX kör du i Macen?

Hur har du försökt koppla Macen till routern - bara med kabel, eller trådlöst också?

Vilka inställningar har du gjort i routern? Det kan finnas olika typer av spärrar där - att den bara tillåter vissa nätverksadresser t.ex.

Vad som inte framgår är att Macens internet har funkat i flera år utan problem. Jag har mig veterligt inte ändrat någonting o nu så går det bara inte! Vi har även bredbands-TV som funkar utan problem.
Modem: ZyXel P-660H Triple Play modem
Router: Zyxel P-320W
Dator: Mac Book Pro 3,1
OS: Tiger 10.4.11

Jag har försökt koppla med kabel, med trådlöst, startat om modem och router, startat om air-port, bytt kablar......
Har inte gjort några inställningar alls i router eller modem. Allt har ju som sagt funkat i flera år tills för några dagar sedan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-22 20:57

Kollat under Systeminställningar: Nätverk att din anslutning är Aktiv?
Får du IPadress, nätmask, routeradress och DNSadresser via DHCP, eller ställer du in dem manuellt?
Kan du pinga routern? Kan du pinga dina andra enheter på ditt LAN? Kan du pinga någon dator på Internet via IPnummer?

Menar du under nätverksstatus? Där finns Airporten grönmarkerad.
Jag har automatisk inställning.
Hur pingar man? Vet att jag gjort det på PC:n men aldrig på Macen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-22 23:24
Ursprungligen av violapower:

Menar du under nätverksstatus? Där finns Airporten grönmarkerad.
Jag har automatisk inställning.
Hur pingar man? Vet att jag gjort det på PC:n men aldrig på Macen.

Starta Terminalen (Program: Verktygsmappen) och skriv ditt pingkommando. Stoppa med ctrl-C.

1
Bevaka tråden