Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga förändringar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

För tre månader sedan fick jag min första Mac-dator, en 27" iMac. Jag kan inte längre tänka mig någonting annat än Mac nu, och har blivit total Apple-nörd...

Men, nu har jag stött på ett litet konstigt problem.
Igår när jag startade datorn, hade mapparna Skrivbord, Dokument, Hämtade filer och Bibliotek, som finns i /Users/Jenshassel, namn ändrats, till de engelska namnen, Desktop, Documents, och så vidare. Observera att de övriga mapparna, såsom till exempel Filmer och Musik, hade kvar de svenska namnen.

Samtliga filer på skrivbordet, i mappen Dokument, i Hämtade filer, hade också tagits bort.

Alla bilder som jag tagit med PhotoBooth, var också försvunna ur programmet, trots att de fortfarande finns kvar i PhotoBooth-mappen i Bilder.

Eftersom alla filer hade säkerhetskopierats med Time Machine, var de bara att återställa. Men det jag undrar är om det är jag som på något sätt orsakat detta, och om det är möjligt att ändra tillbaka mappnamnen till svenska?

Kanske bör lägga till, något troligen helt oavgörande, att jag köpte och installerade Office for Mac 2008 igår, men enligt Time Machine hade mapparnas namn ändrats redan innan installationen.

Hittade en sak till, alla kontakter ur Adressbok är också borta...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-09-18 16:20

Kolla efter felmeddelanden i konsollen (Console), låter som något slags problem med användarprofilen.

Okej, tack. Det som jag själv ser direkt, är loggen är full av sånna här:

2010-09-18 17.38.33 com.apple.launchd.peruser.501[79] (com.akamai.client.plist[10729]) Exited with exit code: 1

Jag sökte och fick reda på att det hade med Adobe-program att göra, och nu gjort så att det inte längre kommer några.
Eftersom jag inte är bekant med logg-filer, undrar jag vad jag bör leta efter?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 18:49

Svårt att säga vad det är som har orsakat felet. Kan vara problem med rättigheter det kan bero på vad du har installerat eller gjort. Har du inte installerat något så kanske din hårddisk håller på att gå sönder och hårddiskens mappstruktur har pajat.

//Rob

Tack för ditt svar.

Oj, det låter oroande... Finns det nått sätt att felsöka hårddisken?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 21:18

Använd disk verktyget.

//Rob

Haha, det missade jag. Men, "Enheten Macintosh HD verkar vara felfri".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 23:03

Då är det problem med rättigheter eller någon plist dom är trasig.

//Rob

Tack för hjälpen.

Ursprungligen av Jenshassel:

Tack för hjälpen.

Löste det sig?

Nej, tyvärr är fortfarande mapp-namnen på engelska och bilderna i PhotoBooth borta. Men nu vet jag i alla fall vad som kan ha orsakat det.

1
Bevaka tråden