Mac Pro för videoredigering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-17 09:13

Hejsan,

det är dags att investera då min G5 a är alldeles för seg för HD material (XD-CAM samt AVCHD) ska redigera i final cut pro 6. Ringde apple och de tyckte denna täcker mina behov. Vad tror ni? Tacksam för råd.

Är precis på väg att beställa denna:

en 2,8 GHZ Quad Core Intel Xeon "Nehalem"
6GB (3x2 gb)
1TB 7200 rpm serial ATA hårddisk på 3 Gb/sek
ATI Radeon HD 5770 1GB

Undrar också över vad skillnaden är mellan
Nehalem eller westmere?

Tack på förhand
A

Kanske är denna test intressant?

2010 Mac Pro - After Effects, Compressor, Motion

Ursprungligen av asame68:

Hejsan,

det är dags att investera då min G5 a är alldeles för seg för HD material (XD-CAM samt AVCHD) ska redigera i final cut pro 6. Ringde apple och de tyckte denna täcker mina behov. Vad tror ni? Tacksam för råd.

Är precis på väg att beställa denna:

en 2,8 GHZ Quad Core Intel Xeon "Nehalem"
6GB (3x2 gb)
1TB 7200 rpm serial ATA hårddisk på 3 Gb/sek
ATI Radeon HD 5770 1GB

Nehalem eller westmere?

Jag tycker du fått bra tips av Apple, faktiskt.

Den datorn du tar upp har inga problem att hantera dagens videomaterial- i alla fall sett till de "låsta" komponenterna: CPU och minnesbandbredd.

Grafikkort kan du byta (men det behöver du inte för videoredigering). Hårddiskar och minne kan utökas lätt.

Datorn ovan är ju bland instegsmodellerna på Mac Pro. Du får en expanderbar, väldesignad plattform för RELATIVT (sett till andra Mac Pro) lite pengar. Den konfigurationen du nämner är ett "smart val" för videoredigering för hemmabruk.

Det första jag skulle göra med den är att fylla dina 4 hårddisk platser. Du skall fylla upp alla. Känns det dyrt, ta då lite mindre storlek på varje disk, men hårddiskar är inte så dyra idag.

Sen skall du RAIDa (RAID 0) minst två av diskarna så du får bra läs/skrivprestanda. Tänk då på att om en disk går sönder, så förloras data på båda diskarna. Detta löser du genom backup- mist med Time Machine.

Låt oss säga att du har 3st 1TB och en 2TB disk. Då kan du ha 3st 1TB i en RAID 0 konfiguration med 3x hastighet. Sen har du en separat (men inne i din Mac Pro) hårddisk på 2TB som är din Time Machine backup.

En del av dina RAID:ade 3TB skall du konfigurera som en scratch drive: alltså en partition som inte skall ha några sparade data, utan som bara är tillfällig lagring medans du jobbar med ett projekt. Alla foto/video/audio program behöver en sån hårddisk eller mapp. Om du inte själv pekar ut en så hamnar den på din programpartition vilket inte är optimalt.

Såklart kan man titta på dyrare Mac Pro, men det kanske inte är realistisk möjligt. I ditt fall med video, hade i så fall alla dina exporter till slutformat, t ex h.264, gått betydligt fortare. Samma sak med transcoding till en intermediate (Apple ProRes, Cineform et al). Men den tidaspekten kanske är mest relevant om man jobbar professionellt och måste ha snabba "turn arounds", eller kunna leverera dailies i flygande fläng.

Ursprungligen av asame68:

Nehalem eller westmere?

Missade den.

Tja. På Wikipedia kan du, som du säkert vet, verkligen får reda på skillnaden. Om det är det du vill.

Kanske nöjer du dig med: Westmere är snabbare och dyrare?

Eller mer väsentligt: du kan i stort sett bortse från namnnen och bara titta på antal kärnor och CPU-hastigheter; en Nehalem med fler kärnor är snabbare än en Westmere, om (stort om) mjukvaran har linjär prestandaförbättring med varje ny kärna eller GHz.

Det finns skillnader i arkitekturerna, ofta med bättre minnesbandbredd i varje ny generation, samt bättre prestanda per GHz i CPU:n.

Det råder en slags konsensus att prestandasweetspoten price/performance hittas i 6 core Westmere.

6 core Westmere har snabb taktning, 3.33 med turbo, samt nya arkitekturen.

That's my choice!!

PS. Som kuriosa kan nämnas att OWC erbjuder uppgraderingar av Mac Pro till fler/snabbare kärnor. Det är alldeles för dyrt nu, men det är ju inte orimligt att anta att när priset sjunker på processorerna, så kan det vara intressant i framtiden.

Du kan alltså köpa en 4 core idag och uppgradera till 12 core 3.33GHZ om ett år.

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-17 10:46

Tack, det var matnyttig information och precis den typ av bekräftelse jag behöver för att beställa. Har gått från att redigera DV-CAM material till HD material och märker en otrolig skillnad i redigeringen; tar nu ca 58 min att rendera 40 sek material (med pålagda effekter). Enormt tålamodskrävande! Så beställer väl i stort sett på stört.

1
Bevaka tråden