Macbook Pro(2007) vs Macbook Pro(2010)?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett erbjudande av en god vän till mig, att få köpa hans Macbook Pro ifrån 2007.
Mac OSX (Leopard tror jag det är)
2,16 gHz
2gb RAM
Ati radeon x1600
120 gb hårddisk

Han slänger även med ett laptopställ samt en apple-mus.
För detta vill han ha 6000. Är detta rimligt?

Vad bör jag tänka på när jag köper en så här pass gammal dator, är det ett dumt köp? Jämfört med att spara ihop 6000 till för att köpa den nya versionen av Pro?

Förstår att jag kan behöva köpa ett nytt batteri, det nuvarande höll väl i 2 timmar vid filmvisning.

Ge mig råd, samt plus/minus med att köpa en så pass gammal mbPro

Användande: Photoshop, skrivande/surf, musikskapande(Reason, Cubase som antagligen ersätts av Logic när jag köper macen), ngn enstaka film. Spelar inte några datorspel som kräver mycket av prestandan.

Ursprungligen av broadcasting:

...att få köpa hans Macbook Pro ifrån 2007...

Svårt att säga om priset är rimligt när vi inte vet exakt vilken modell det är...

Det har funnits tre olika modeller med 2.16 GHz processor, både 2006 och 2007, både 15- och 17-tummare.

Är du säker på att den är från 2007?

15 tum, Core Duo, 2006
17 tum, Core Duo, 2006
15 tum, Core 2 Duo, 2007

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svårt att säga om priset är rimligt när vi inte vet exakt vilken modell det är...

Det har funnits tre olika modeller med 2.16 GHz processor, både 2006 och 2007, både 15- och 17-tummare.

Är du säker på att den är från 2007?

15 tum, Core Duo, 2006
17 tum, Core Duo, 2006
15 tum, Core 2 Duo, 2007

Det var vad han sa, så jag antar att det är den sista i din lista där. Men jag kan väl personligen känna att priset är lite högt för en så pass "gammal" dator. Men så vet jag ju inte hur begagnatmarknaden ser ut riktigt för Apples grejer, det är min första gång som Macspekulant. Priserna för de nyare macbooksen har nästan legat på samma begagnat, efter det jag sett på t ex. blocket.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-16 18:08

Vad bör jag tänka på när jag köper en så här pass gammal dator, är det ett dumt köp? Jämfört med att spara ihop 6000 till för att köpa den nya versionen av Pro?

Förstår att jag kan behöva köpa ett nytt batteri, det nuvarande höll väl i 2 timmar vid filmvisning.

Ge mig råd, samt plus/minus med att köpa en så pass gammal mbPro

Användande: Photoshop, skrivande/surf, musikskapande(Reason, Cubase som antagligen ersätts av Logic när jag köper macen), ngn enstaka film. Spelar inte några datorspel som kräver mycket av prestandan.

Spara till en ny, då får du bättre prestanda (inte minst grafiskt), mycket bättre batteri, bättre skärm, större hårddisk + 1 års garanti. Är det värt 6000 kr mer? Definitivt!

Mediamarkt, och andra elektronikkedjor har nyligen haft kampanjer där man haft lite billigare pris på instegs MBP. Kolla om det inte är kvar, då MBP var riktigt prisvärd under kampanjen. Om du är student kan du få 10% rabatt av Apple.

Om du inte ska bära runt den och har en skärm liggandes, kan du istället satsa på en Mac mini, som inte ligger så mycket högre än vad du är beredd att betala för polarns begagnade.

Ursprungligen av ibish:

Spara till en ny, då får du bättre prestanda (inte minst grafiskt), mycket bättre batteri, bättre skärm, större hårddisk + 1 års garanti. Är det värt 6000 kr mer? Definitivt!

Mediamarkt, och andra elektronikkedjor har nyligen haft kampanjer där man haft lite billigare pris på instegs MBP. Kolla om det inte är kvar, då MBP var riktigt prisvärd under kampanjen. Om du är student kan du få 10% rabatt av Apple.

Om du inte ska bära runt den och har en skärm liggandes, kan du istället satsa på en Mac mini, som inte ligger så mycket högre än vad du är beredd att betala för polarns begagnade.

Nästan så att du övertygade mig med dina första två rader där... Jag är själv lite tveksam, på ett sätt skulle det ju kännas bättre att köpa en ny.
Främst då det kan vara kul att få sin första Mac i kartong, med garanti och möjligheten att skräddarsy den lite, typ lägga till Logic och lite mer RAM. Men då går ju priset upp lite så klart, men det kanske kan vara värt det.
Bra idé där med Media Markt, jag får åka dit imorgon och titta vad de har. Tyvärr tror jag nog att kampanjen är slut, den hade de väl bara i somras där :/

Det är en bärbar jag är ute efter, då min stationära PC börjar sjunga på sista refrängen. Jag vill inte köpa en ny stationär, kommer studera utomlands nästa termin och då är det väl lika bra att införskaffa sig en bra bärbar direkt, som både uppfyller mina "krav" på hyfsad prestanda och som är smidig att glida ner i väskan

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-09-16 18:58

Kola marknadspriset bland Köp&Sälj här på 99.se, MacWorld, Blocket m.fl. Man brukar ju säga att marknaden alltid har rätt. Sedan måste du själv avgöra vad du vill prioritera, lågt pris eller bättre prestanda, bra listat av ibish ovan.

...Jämfört med att spara ihop 6000 till för att köpa den nya versionen av Pro?...

Om du sparar 6000 till, så räcker det bara till en 13-tummare om du ska köpa nytt.

Kompisens begagnade dator är förmodligen en 15-tummare.

Detta bör du också ta hänsyn till när du jämför.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du sparar 6000 till, så räcker det bara till en 13-tummare om du ska köpa nytt.

Kompisens begagnade dator är förmodligen en 15-tummare.

Detta bör du också ta hänsyn till när du jämför.

Det glömde jag skriva, det är 13" som blir aktuell vid eventuellt nyköp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-23 17:55

Det glömde jag skriva, det är 13" som blir aktuell vid eventuellt nyköp.

Nu verkar Mediamarkt ha kampanj igen. MBP 13'' för 9999kr. Bra tajming, då Mediamarkt samtidigt har 30 månaders delbetalning räntefritt just nu (du slipper spara pengar, och förlorar inget på att delbetala)... iaf i Göteborg. Misstänker att samma villkor finns i övriga landet. Passa på!

Japp, samma deal i Växjö med avbetalningen. MacBook Pro 13" för 10 490,-, polaren köpte en idag.

1
Bevaka tråden