Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri laddar ur - Nytt batteri, ny laddare.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst en del här på forumet men inte hittat något identiskt fall eller svar som hjälp mig i det läget jag hamnat med min Macbook.

Problemet är att mitt batteri laddar ur, även med Magsafe-laddaren inkopplad.
Magsafe-lampan lyser aldrig. Eventuellt att den blänker till svagt men det kan vara inbillning

För att undvika dubbeljobb eller att någon av er slösar tid så skriver jag nedan vad jag har gjort.

* Laddaren bytt till ny.
* Batteri bytt till nytt.
* Nytt batteri testat på annan Macbook med annan laddare.
* Mitt batteri testat med annan laddare, i min dator.
* SMC återställt på min dator, vid flera tillfällen.

När jag testat mitt batteri och min laddare på en annan Macbook så fungerar båda.

När jag laddat mitt batteri på en annan Macbook så kan jag sen använda batteriet i min tills det är urladdat. Detta indikerar att min dator får kontakt med batteri.

Likaså har jag en symbol som indikerar att den får kontakt med batteriet, längst uppe till höger i menyraden. Det står även "Battery is not charging" om jag klickar på symbolen.

Eftersom att jag sitter vid en annan dator nu så skickar jag ingen batteriinfo, ser ingen anledning heller då vi redan konstaterat att batteriet fungerar på annan dator samt att det är nyinköpt.

Jag har utfört ytterligare ett par steg inne i datorn.

* Kollat kontakt på adaptern från moderkortet till batteriet.
* Slängt ett öga på kontakten från Magsafe till moderkort.
Har dock inte haft möjlighet att testa några alternativ till dessa då jag inte slaktat någon annans Macbook

Till synes ser de ok ut och vi får anta att kontakten från Magsafe till moderkort ger ström eftersom att den går på enbart kabel och utan batteri.
Likaså ser vi även i systemet att datorn får kontakt med batteriet.

Som jag ser det ser jag tre möjligheter.
* Antingen att det är problem med kontakten från Magsafe till moderkort.
* Moderkortet.
* Kontakten från moderkort till batteri.

Ett eventuellt fjärde alternativ är om det finns något mjukvarurelaterat/EFI-relaterat som kan påverka detta. I så fall är jag idel öra.

Något jag missar?

Moderkortet känns inte som ett alternativ att byta ut. Vill heller inte köpa till de två adapters som kan vara berörda om det nu inte visar sig nödvändigt.

Garantin har utlöpt och jag fick en hint på lokala Apple-butiken att reparation kunde hamna på ett par tusenlappar vilket känns ganska ovärt.

Senast redigerat 2010-09-14 20:05

Vilken macbook-version har du? Kolla vilket batteriladdarchip du har, ex. ISL6255, kolla databladet för pinout (http://www.intersil.com/data/fn/fn9203.pdf) och kolla ex. EN (charage enable), DCPRN/ACPRN mm.. om chippet är enable:at kan du se vad du har för spänning på AC-SET (spänningsdelare från ac-adaptern till jord).. Om du har något annat chip har de liknande pinnar och funktioner.

1
Bevaka tråden