Finns intresse för billigare RAM? Synpunkter?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag befinner mig i Asien och har hittat en återförsäljare av DDR SO-DIMM minnen.

Det finns i storlekarna 2,4 samt 8GB och i varumärken som Samsung och Kingston.

Jag kan få köpa dem billigt men undrar om det finns en marknad för dessa minnen? Jag kommer troligtvis att sälja dem via Tradera, men vill innan bara ta temperaturen på intresset. Skulle exempelvis du vara intresserad av att köpa WEBHALLEN.com - Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB / Apple) för 30-40% billigare? Tror ni att andra skulle uppskatta detta?

Uppskattar alla synpunkter.

Du har nu skapat två trådar om i princip samma sak - den ena har jag nu raderat. Tänk på att korspostning ej är tillåten!

/Mod

"Datalagring och lagringsmedia" känns inte som riktigt rätt plats för den här tråden. Det närmaste vi kommer är nog "Köptips"-forumet, så jag har nu flyttat tråden.

Och det här ligger ju farligt nära vår regel om att man inte får göra reklam för egen näringsverksamhet. Men om vi kan hålla det till att du vill ha in lite synpunkter och feedback, och det inte blir en ren reklamtråd, så får den ligga kvar (åtminstone tills vidare).

/Mod

Kommer du att sälja dem som privatperson eller via ett företag?

Kommer du att stå för garanti och utbyte, t.ex om ett minne är trasigt vid leverans, eller går sönder senare?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kommer du att sälja dem som privatperson eller via ett företag?

Kommer du att stå för garanti och utbyte, t.ex om ett minne är trasigt vid leverans, eller går sönder senare?

Som ni märker är det här med forum inte riktigt min grej:)

Jag kommer sälja som privatperson till en början då volymen är låg. Jag kan se om det ingår fabriksgaranti.

Men då det är kvalitetsvarumärken och en produkt som sällan har garantiproblem (iom att produkten har datorn som "armatur") så kanske inte garanti är efterfrågat. Men om produkten är trasig vid leverans så blir man naturligtvis ersatt. Var det svar på frågan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 18:19
Ursprungligen av specialdelivery:

Som ni märker är det här med forum inte riktigt min grej:)

Jag kommer sälja som privatperson till en början då volymen är låg. Jag kan se om det ingår fabriksgaranti.

Men då det är kvalitetsvarumärken och en produkt som sällan har garantiproblem (iom att produkten har datorn som "armatur") så kanske inte garanti är efterfrågat. Men om produkten är trasig vid leverans så blir man naturligtvis ersatt. Var det svar på frågan?

Varumärket betyder ju ingenting när man inte vet vem som är återförsäljaren. Piratkopior är stort i Asien, och det har förekommit att folk köpt och litat på att det var kända märken, gällande usb-minnen och sd-kort som sen inte funkat. När priset är för lågt ringer det varningsklockor hos mig, och även om det är äkta, hade jag personligen inte chansat.

Ursprungligen av ibish:

Varumärket betyder ju ingenting när man inte vet vem som är återförsäljaren. Piratkopior är stort i Asien, och det har förekommit att folk köpt och litat på att det var kända märken, gällande usb-minnen och sd-kort som sen inte funkat. När priset är för lågt ringer det varningsklockor hos mig, och även om det är äkta, hade jag personligen inte chansat.

Om du blev erbjuden en garanti på att varan är original och garanti under de första 6 månaderna. Hade det varit intressant då?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-14 18:38
Ursprungligen av specialdelivery:

Om du blev erbjuden en garanti på att varan är original och garanti under de första 6 månaderna. Hade det varit intressant då?

Inte för mig. Jag är en sån som hellre betalar lite mer för att slippa eventuell krångel och tjafs. Men det finns säkert någon annan som bara kollar på priset.

När varan är från en leverantör jag inte känner till, så är garantin inte värd något för mig... det är bara ord. Om de kan piratkopiera själva RAM-minnet är det ju ingen vits att skriva ut ett papper.

Köper man minnen 'legit' eller vad man ska kalla det brukar livstids garanti ingå och minnen är väl inte fasligt dyra, så jag tvivlar på att särskilt många skulle vilja ta så stora risker för att spara några hundralappar för att uppgradera en dator som kostat många tusen. Även om du erbjuder livstids garanti tror jag många skulle vara skeptiska och föredra att köpa lite dyrare från ett känt företag.
Min gissning.

1
Bevaka tråden