Vart ska man vända sig för att få liv i en vattenskadad iPhone 3Gs?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-09-13 12:00

Min kära mor lyckades med konststycket att lämna sin iPhone 3Gs ute i regnet för ett par veckor sen och efter det fungerar inte bakgrundsbelysningen på skärmen. Den är definitivt torr och är även tvättad med elektronikrengöring invändigt men skärmbelysningen förblir stendöd. Efter lite googlande verkar det som att det är en liten spole som är skyldig till problemet och ett byte av den verkar kunna fixa problemet. Är det någon som känner till nåt företag som genomför såna här reparationer på komponentnivå? Tacksam för tips!

mumien.se ?

• Oregistrerad
  • 2010-09-13 13:36

Mumien är ju ett alternativ men jag har så dåliga erfarenheter av dem sen tidigare och tydligen är jag inte ensam:
http://www.99.se/garantier-service/241723-mumien-har-haft-min-iphone-i-tva-manader.html

Kanske är dags att ge mumierna en ny chans ändå Tack för tipset!

Ursprungligen av Iphone77:

Mumien är ju ett alternativ men jag har så dåliga erfarenheter av dem sen tidigare och tydligen är jag inte ensam:
http://www.99.se/garantier-service/241723-mumien-har-haft-min-iphone-i-tva-manader.html

Kanske är dags att ge mumierna en ny chans ändå Tack för tipset!

Jag skulle aldrig använda mig av mumien igen. De har absolut INGET förtroende hos mig sedan de skulle reparera min iphone 2g. Har en tråd om händelsen någonstans här på 99.se..

Iaf, de gav upp efter 2-3 månadwr(om inte mer minns ej exakt). Fick tillbaka min iphone i delar i en plast påse. Kul

Jag har exakt samma problem. Min tjejs iPhone låg i handväskan när hon la ner en flaska mineralvatten där korken inte var påskruvad helt och hållet.. Nu är bakgrundsbelysningen stendöd, men telefonen fungerar bra i övrigt (om man håller den mot ljuset så ser man allt som händer på skärmen och allt verkar fungera bra). Jag var just på väg att beställa en ny skärm inkl bakgrundsbelysning, men det kanske inte behövs? Eller felet kanske inte ens ligger i själva skärmen utan på "huvudkortet", dvs att skrämbyte inte hjälper? Det vore intressant med mer info om felet!

• Oregistrerad
  • 2010-09-13 13:47
Ursprungligen av Kermit:

Jag har exakt samma problem. Min tjejs iPhone låg i handväskan när hon la ner en flaska mineralvatten där korken inte var påskruvad helt och hållet.. Nu är bakgrundsbelysningen stendöd, men telefonen fungerar bra i övrigt (om man håller den mot ljuset så ser man allt som händer på skärmen och allt verkar fungera bra). Jag var just på väg att beställa en ny skärm inkl bakgrundsbelysning, men det kanske inte behövs? Eller felet kanske inte ens ligger i själva skärmen utan på "huvudkortet", dvs att skrämbyte inte hjälper? Det vore intressant med mer info om felet!

Nej byte av LCD verkar inte lösa problemet för de som råkat ut för samma sak. Har läst igenom en rätt stor mängd diskussioner om felet och tydligen är det spolbyte som gäller:

Här finns lite mer info och ett förslag på lösning som jag inte rekommenderar men som tydligen ska fungera:

http://blog.techsick.com/guides-tutorials/iphone-3gs-no-backlight-fix/

@Jesper: Tack, har mailat och återkommer med svar här i tråden.

Mycket intressant! Man läser ju även om personer som bytt skärm och allt blivit bra igen, även om detta också ser ut att kunna vara boven. Finns det något sätt att avgöra om det är själva LCD:n som gått sönder eller spolen? Går det mäta, eller ser man spår om spolen "brunnit"? Lutar kanske åt att man får skicka in den på lagning, även om jag har erfarenhet av att löda känner jag mig inte bekväm att göra SÅ små saker

• Oregistrerad
  • 2010-09-13 15:15

Kan ju vara värt att testa att byta LCD, kostar ju ingen förmögenhet direkt Här kom svaret från iphonereservdelar.se:

Citat:

Hej,
Vi har tyvärr inga delar till logikkort.
Det är bara Apple auktoriserade värkstäder som har reservdelar till dessa.
Kontakta Anovo eller Lan master.

MVH

iPhoneReservdelar.se

iphonefix.se

Senast redigerat 2010-09-24 11:03
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-09-25 21:05

Men om man har bukla på skalet ?

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-25 21:42
Ursprungligen av Jassee:

Men om man har bukla på skalet ?

Samma.

• Oregistrerad
  • 2010-09-27 09:35

iphonefix ska ha mellan 1000-2000kr, troligast 1500kr. Då är det lika bra att sälja den som defekt och lägga mellan pengar för att köpa en ny begagnad :/

• Medlem
  • Kalmar
  • 2010-11-30 16:38

Finns massvis med företag i Sverige som gör detta:

iPart.se
iphonereparation.se

För att nämna några!

• Oregistrerad
  • 2010-11-30 19:18

Det finns tyvärr inte alls massvis med företag i Sverige som kan utföra den här typen av reparationer. Tvärtom kan de flesta som säger sig kunna laga vattenskadade telefoner inte göra mycket mer än att tvätta rent logikkort. De som säger sig kunna utföra byten av enskilda komponenter på logikkortet (vi snackar modell mikrokomponenter med grymt precis lödning) tar så mycket betalt att det inte är värt att göra. Jag skickade min till en firma i england som lovade att kunna lösa problemet men efter en månad kom den i retur i samma skick som när den skickades

• Medlem
  • Kalmar
  • 2010-12-01 09:37

För mig är huvudsaken att den funkar när jag får tillbaka den, sen om dom byter hela logicboardet, tvättar det eller byter delar spelar för mig ingen roll (:

1
Bevaka tråden