Fick hem en trasig iPhone 4

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-13 10:05

Jag beställde en iphone 4 32 från telia och har väntat över en månad som så många andra, fick hem den i fredags!

Packar upp den, aktiverar den i itunes och syncar över lite bilder och musik. so far so good.

Efter en liten stund efter at ha haft den i fickan tar jag upp den för att kolla klockan så står det ung. följande: "Din telefon går inte att använda. Gör en återställning i Itunes"

Ok, påbörjar en återställning... återställning misslyckades. Sätter den i DFU läge, med en misslyckad återställning där med. Felkod 1004. hittar inget om det på apple.

Lämnar in den till en teliabutik på lördagen som ett garantiärende. antagligen maskinvarufel från fabrik.
Nu till min fråga som inte personalen i butiken inte kunde svara på.
Kommer Anovo att ersätta telefonen med en SWAP, dvs helt ny telefon eller kommer jag att få en refurbished? Om det är det senare så känner jag inte att det är värt att betala så mycket pengar och binda upp mig på abbonemang för en begagnad telefon.
Visst borde jag då kunna häva köpet helt och hållet iomed distansköplagen på 14 dagar? Då borde jag ju göra detta ganska snart då det kan dröja Mer än 2 veckor på svar från anovo?

häv köpet och/eller kräv ny iphone i butik! Att dom är så fräcka att de skickar in din sprillans nya telefon är ju helt sjukt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-13 13:21
Ursprungligen av wilhelmsson:

häv köpet och/eller kräv ny iphone i butik! Att dom är så fräcka att de skickar in din sprillans nya telefon är ju helt sjukt!

Att de gör så beror på att de inte har några nya i lager i butiken. De enda som har iPhone 4 i lager konstant är serviceställena, som har dem i form av utbytesenheter som i vissa fall kan vara refurbished.

Jo, du kan häva köpet och sen göra en ny beställning. Har den däremot redan gått iväg på reparation så blir det kanske lite svårt.

Ursprungligen av djdisc:

Visst borde jag då kunna häva köpet helt och hållet iomed distansköplagen på 14 dagar? Då borde jag ju göra detta ganska snart då det kan dröja Mer än 2 veckor på svar från anovo?

Ångerrätten gäller i 14 dagar efter att du har hämtat ut din telefon. Det ska inte spela någon roll att din telefon för tillfället befinner sig på reparation hos Lenovo. Ta kontakt med Telias kundtjänst omgående och förklara ditt problem och tala om att du vill häva ditt köp med omedelbar verkan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-13 14:19

Jag har ju ingen lust att göra en ny beställning och vänta 1 månad på en ny telefon.
Man kan ju hoppas att annovo inte skickar en refurbished, då blir det att häva köpet!

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 14:47
Ursprungligen av djdisc:

Jag har ju ingen lust att göra en ny beställning och vänta 1 månad på en ny telefon.
Man kan ju hoppas att annovo inte skickar en refurbished, då blir det att häva köpet!

Jag tror inte att du kommer att kunna häva köpet efter att du har fått tillbaka telefonen efter en reparation. I så fall innan.

//Rob

Ursprungligen av djdisc:

Din rätt att häva köpet begränsas till 14 dagar efter att du har hämtat ut produkten. Du kommer således inte ha någon som helst rätt att kräva att du ska få häva ditt köp om du tänker vänta på besked från Anovo.

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 19:42
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Din rätt att häva köpet begränsas till 14 dagar efter att du har hämtat ut produkten. Du kommer således inte ha någon som helst rätt att kräva att du ska få häva ditt köp om du tänker vänta på besked från Anovo.

Om han köpt den via nätet ja, annars har man ingen ångerrätt.

Ursprungligen av demierre:

Vid DOA får du alltid en helt ny. Egentligen skulle du ha krävt en helt ny vid butiken. Konstigt att det gjorde så.
Men men, oroa dig inte. Du får en ny

Har du någon källa på att Apples Policy är så?

Ursprungligen av zappee:

Om han köpt den via nätet ja, annars har man ingen ångerrätt.

Det framgår redan i början att den är köpt via internet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-13 15:21

Varför inte då?
Jag köpte ju en NY telefon från telia, den jag fick var ju DOA. Då förväntar jag mig som kund att få en Helt ny.
Är det orimligt att tänka så?

(Jag gör bedömningen DOA, men det kanske inte alls är så iomed att den fungerade till strax efter aktiveringen)

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 15:48
Ursprungligen av djdisc:

Varför inte då?
Jag köpte ju en NY telefon från telia, den jag fick var ju DOA. Då förväntar jag mig som kund att få en Helt ny.
Är det orimligt att tänka så?

(Jag gör bedömningen DOA, men det kanske inte alls är så iomed att den fungerade till strax efter aktiveringen)

Är den DOA så skickar du tillbaka den.

Jag tror inte det finns så många refurbished telefoner just nu så du kommer nog att få en helt ny. Och även om den är refurbished så kommer du ändå inte att märka skillnaden.

//Rob

Vid DOA får du alltid en helt ny. Egentligen skulle du ha krävt en helt ny vid butiken. Konstigt att det gjorde så.
Men men, oroa dig inte. Du får en ny

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-13 16:46

Jag drar till teliabutiken nu direkt efter jobbet.
Update följer

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-14 13:08

Jag har för mig att Apple inte kör med DOA-rutiner faktiskt men självklart ska man få en ny telefon vid ett sånt här tillfälle.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-22 09:09

Jag chansade på garantiärendet och fick den igår från anovo. Det vart en Swap!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-22 09:26

Om du har fel på telefonen ska Telia byta ut den, så länge den inte är äldre än 14 dagar. Dock gissar jag på att Teliabutikerna inte har överdrivet många exemplar i butiken, och därför skickade den på service istället.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-22 17:28
Ursprungligen av patan:

Om du har fel på telefonen ska Telia byta ut den, så länge den inte är äldre än 14 dagar. Dock gissar jag på att Teliabutikerna inte har överdrivet många exemplar i butiken, och därför skickade den på service istället.

Var har du hittat uppgifterna om 14 dagar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-22 09:29

Samt att de hävdar att då jag köpt den på telia.se så är det genom den kanalen jag ska gå.

1
Bevaka tråden