Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur ändrar jag skiftlägeskänslig disk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 17:50

försöker installera ett program men får felmeddelandet "installation på skiftlägeskänsliga diskar stöds inte, välj en annan plats att installera på"

hur ska man göra för att komma förbi det?

Jag tror inte man kan ändra det utan att formatera om hela disken.

När du formaterar hårddisken väljer du ju (antagligen) HFS+ även känd som Mac OS Extended. Den går att få med eller utan journalföring, samt antingen skiftlägeskänslig eller ej.

Skiftlägeskänslig innebär alltså att den gör skillnad på stora och små bokstäver. Så "kalle" är inte samma fil som "Kalle". Om den inte är skiftlägeskänslig är det samma fil.

Som sagt; jag tror du måste formatera om disken. Case-sensitive är samma som skiftlägeskänslig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-11 18:05

Ok, är det problematiskt att formatera om och välja rätt läge?
Jag är nämligen rätt dålig på datorer när det kommer till såna lägen

Det vore fint med en liten checklista med vad som ska göras steg för steg om du eller någon orkar?

Ursprungligen av Ritsi:

Det vore fint med en liten checklista med vad som ska göras steg för steg om du eller någon orkar?

När du formaterar försvinner ju all data du har på disken. Så du måste ha en annan hårddisk som är minst lika stor, som du backar upp allt på. Sen lägger du tillbaka allt igen.

Carbon copy cloner är rätt bra på att flytta runt allt (!) innehåll på diskar.

Carbon Copy Cloner - Home

1. Få tag i en tom hårddisk minst lika stor

2. Flytta allt från din disk till den nya med CCC
I want to clone my entire hard drive to a new hard drive or a new machine / Example CCC Usage Scenarios / FAQs - Bombich Software Support
Backing up everything: The venerable Full Volume Clone / Exploring the Basic Backup Options / FAQs - Bombich Software Support

3. Boota från systemskiva eller din nyligen klonade disk och formatera om

4. Flytta tillbaka allt med CCC

Så det är lite pilligt.

Ursprungligen av Ritsi:

...Jag är nämligen rätt dålig på datorer...

Och trots detta så har du valt att en gång i tiden formatera om din disk, och valde då skiftlägeskänsligt. Den är nämligen inte formaterad så från början.

Är du säker på att den verkligen är skiftlägeskänslig? Öppna Skivverktyg och markera din disk och se vad den visar. Det kan ju vara det där programmet som ger ifrån sig ett missvisande och felaktigt felmeddelande också...

Läs lite här.

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-haer-formatterar-nykoepta-harddisk.html

Det mesta här gäller för såväl extern som intern hårddisk.

Tänk på att kopiera bort viktiga dokument inann du går lös på disken ...

Använd gärna som marcus föreslår CCC.

Se även till att ha en säkerhetskopia på allt du kopierar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-12 09:23

måste bara fråga en till sak. Kan det vara så att det eventuellt skulle funka om jag använde ett windows-os och testa att installera på det med ett windowskompatibelt program?
kanszke ska säga att det är photoshop jag vill installera.

tack för alla svar !

Ursprungligen av Ritsi:

...Kan det vara så att det eventuellt skulle funka om jag använde ett windows-os och testa att installera på det med ett windowskompatibelt program?
kanszke ska säga att det är photoshop jag vill installera...

Det är klart att det fungerar att installera ett Windows-program på ett Windows-OS - men då måste ju disken vara Windows-formaterad (NTFS, eller kanske FAT) - så jag förstår inte riktigt hur detta skulle göra ditt formateringsproblem mindre?

För om du ska använda den lösningen så måste du ju ändå formatera en Windows-partition på din disk, och köpa en Windows-licens, och köpa en Windows-version av din Photoshop-licens. Det låter lite omständligt för att lösa det här problemet...

Senast redigerat 2010-09-12 12:01
1
Bevaka tråden